bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
حمایت از دانش‌آموزان بااستعداد اما نیازمند در بنیاد کودک نمایندگی بوشهر؛
وارد اتاق که می‌شوی انگار مهربانی و انرژی است که جذب تو می‌شود. اینجا سرچشمه مهربانی و انسانیت است. کسی اخم نکرده و گره مشکلات و غم و غصه‌ها بر ابروانش دیده نمی‌شود. اینجا همه لبخند رضایت بر لب دارند، چراکه می‌دانند در مسیری گام نهاده‌اند که فرجامی نیکو و باسعادت دارد. راستی چه فرجام نیکی بِه از این که دست یاری به سمت دانش‌آموزان بااستعداد اما نیازمندی دراز کنی که «فقر» مانع بزرگی در مسیر تحصیل و پیشرفتشان است..
بامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:بهارت خوش که فکر دیگرانیبهارت خوش که فکر دیگرانی
وارد اتاق که می‌شوی انگار مهربانی و انرژی است که جذب تو می‌شود. اینجا سرچشمه مهربانی و انسانیت است. کسی اخم نکرده و گره مشکلات و غم و غصه‌ها بر ابروانش دیده نمی‌شود. اینجا همه لبخند رضایت بر لب دارند، چراکه می‌دانند در مسیری گام نهاده‌اند که فرجامی نیکو و باسعادت دارد. راستی چه فرجام نیکی بِه از این که دست یاری به سمت دانش‌آموزان بااستعداد اما نیازمندی دراز کنی که «فقر» مانع بزرگی در مسیر تحصیل و پیشرفتشان است؛ دانش‌آموزانی که لایق بهترین‌ها هستند و فردای این سرزمین در دستان آنهاست. کم نیستند انسان‌های نیکوکاری که طمع مال دنیوی ندارند و وارسته و پیراسته، فارغ از هیاهوهای پوچ زندگی به فردایی بهتر می‌اندیشند؛ فردایی که امروز به گوشه چشمی و نیم‌نگاهی بسته است. 
بنیاد کودک در ایران با نام «موسسه خیریه رفاه‌ کودک» و در آمریکا با نام  Child Foundation ثبت شده ‌است. بنیادکودک در ایران در سال 1378 ثبت‌ رسمی شد و از ثبت شرکت‌ها در شیراز مجوزی به شماره 398 دریافت کرد.

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بنیاد کودک این است که در فعالیت و عملکردهای خود بیشترین توجه را معطوف حقوق کودکان و دانش‌آموزان کند و تلاش کرده تا هدف اصلی موسسه که همان حمایت از دانش‌آموزان بااستعداد است سبب نشود تا کرامت انسانی این دانش‌آموزان پایمال شود. بنیاد کودک با 28 نمایندگی اصلی و 9 نمایندگی اقماری در 23 استان و با همکاری 8 دفتر برون‌مرزی در حمایت تحصیلی بیش از 9 هزار دانش‌آموز بااستعداد نیازمند فعال است. برای بررسی بیشتر فعالیت‌های بنیاد کودک با رئیس این نمایندگی در بوشهر گفت‌وگو کردیم.
بهارنوش چوبک در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که این نمایندگی با 121 همیار فعال، فعالیت خود را از اسفند 92 آغاز کرد، تصریح کرد: بنیاد کودک با این آرمان که «هیچ دانش‌آموز بااستعدادی نباید به دلیل مشکلات مالی از تحصیل باز بماند»، فعالیت می‌کند و در بوشهر از سال 92 و به صورت رسمی از 22 تیرماه 93 با دریافت مجوز از استانداری بوشهر با حمایت از دانش‌آموزان بااستعداد کار خود را شروع کرد. شروع به کار نمایندگی بوشهر بدون حمایت اعضای محترم هیأت عامل غیر ممکن بود.
به گفته چوبک، پس از شناسایی خانواده‌های نیازمند و بازدید از منزل و شرایط آنها، در صورتی که دانش‌آموز بااستعداد شناخته شود، روند تشکیل پرونده وی در دستور کار قرار می‌گیرد. 
وی با تاکید بر این موضوع که بنیاد کودک فقط از دانش‌آموزان بااستعدادی حمایت می‌کند که مشکل مالی دارند و نه مسائلی همچون اعتیاد، خاطرنشان کرد: وضعیت تحصیلی دانش‌آموز هر شش ماه یک‌بار به اطلاع همیار می‌رسد و ریز هزینه‌کردها به همراه تصاویر و کارنامه دانش‌آموز به رایانامه وی ارسال می‌شود.

رئیس نمایندگی بنیاد کودک در بوشهر با اشاره به این‌که حمایت از دانش‌آموزان بااستعداد اما نیازمند به گونه‌ای است که نه تنها در زمینه مادی که در ابعاد معنوی نیز موجبات تربیت و رشد آنها را فراهم کرده است، گفت: ارتباط عاطفی که بین همیار و دانش‌آموز شکل می‌گیرد، شیوه حمایت از آنها با حفظ کرامت انسانی‌شان، آنها را به انسان‌هایی ارتقا می‌دهد که خود در بزرگسالی، یاری‌رسان و حامی دانش‌آموزان نیازمند خواهند بود. اغلب این دانش‌آموزان می‌گویند دوست دارند در آینده «همیار» شوند. 
چوبک در پاسخ به این سوال که چه تعداد دانش‌آموز از سوی بنیاد کودک بوشهر حمایت می‌شوند و شیوه همکاری با بنیاد به چه صورت است، افزود: 179 دانش‌آموز با حمایت در کل 147همیار در استان بوشهر بورسیه بنیاد کودک هستند و شیوه همکاری با بنیاد نیز بدین صورت است که نیکوکاران می‌توانند با تکمیل فرم همیاری در وب‌سایت بنیاد کودک و یا با مراجعه حضوری به موسسه بنیاد کودک در بوشهر (باغ زهرا، سه راه بازرگانی، ساختمان مسیله) با پرداخت حداقل 50 هزار تومان به صورت ماهیانه، حامی بی‌بدیل دانش‌آموز بااستعدادی شوند که «فقر» مانع بزرگ پیشرفت اوست. 
وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا حمایت بنیاد کودک از دانش‌آموزان بااستعدادِ نیازمند، محدود به دانش‌آموزان ایرانی است یا شامل اتباع بیگانه هم می‌شود، تاکید کرد: فعالیت داوطلبانه و انسان‌دوستانه بنیاد کودک حد و مرز نمی‌شناسد و تفاوتی بین حمایت از دانش‌آموزان ایرانی با اتباع بیگانه وجود ندارد. 

این مسوول با تاکید بر این‌که حفظ شان انسانی دانش‌آموزان برای ما اهمیت بسیاری دارد و اجازه نمی‌دهیم که حمایت از آنها به احساسات و عواطفشان آسیب بزند، تصریح کرد: مراکزی مانند آموزش و پرورش و بهزیستی ما را در شناسایی دانش‌آموزان بااستعداد اما نیازمند کمک می‌کنند و این در حالی است که حمایت بنیاد کودک در بوشهر فعالیت خود را از تامین مالی دانش‌آموز برای تحصیل فراتر نهاده و به دانش‌آموزان بیمار نیز در حد توان خود کمک می‌کند. 
وی در ادامه به برخی برنامه‌های بنیاد اشاره کرد و گفت: مشارکت دانش‌آموزان بنیاد کودک بوشهر در پاکسازی ساحل دریا، برگزاری مسابقه «پرواز هواپیماهای کاغذی»، جشنواره‌های نقاشی، نه به چهارشنبه‌سوری و ... از جمله برنامه‌های جانبی بنیاد در راستای تربیت و توانمندسازی دانش‌آموزان بااستعداد بنیاد کودک بوده است. 
بنیاد کودک، موسسه‌ خیریه مردم‌نهاد، غیر دولتی، غیر سیاسی و غیر انتفاعی است که با رویکردی انسان‌دوستانه دست یاری به سوی نونهالان بااستعداد اما نیازمندی دراز کرده که محرومیت و فقر مانع از شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌هایشان می‌شود. 

بی‌شک کمترین حمایت‌ها از بنیاد کودک می‌تواند از آمار کودکان کار که کودکانه‎‌هایشان سر چهارراه‌ها و نگاه‌های گاه غضب‌آلود رانندگانی که نمی‌خواهند شیشه خودرویشان پاک شود، بر باد می‌رود کم کند. مبادا در همهمه زندگی «انسانیت» را به دست باد بسپاریم که: 
اگــــــــر نفع کس در نهــــــاد تو نیست چنین گوهر و سنگ خـــــــــــارا یکی است

نام:
ایمیل:
* نظر: