bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۵۶۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
نابودی 90 درصد کشت گندم دیم استان؛
کشاورزان بوشهری در سال‌های اخیر وضعیت پرنوسانی را تجربه کرده‌اند به‌گونه‌ای که گندمکاران استان در دو سال گذشته با رکوردشکنی تاریخی، هم تولید بیش از 130 هزار تنی را تجربه کرده‌اند و هم برداشت صفر تنی در زمین‌های دیم را از سر گذرانده‌اند.
آسمان نبارید، زحمت کشاورزان بر باد رفت!بامداد جنوب: 
کشاورزان بوشهری در سال‌های اخیر وضعیت پرنوسانی را تجربه کرده‌اند به‌گونه‌ای که گندمکاران استان در دو سال گذشته با رکوردشکنی تاریخی، هم تولید بیش از 130 هزار تنی را تجربه کرده‌اند و هم برداشت صفر تنی در زمین‌های دیم را از سر گذرانده‌اند. این وضعیت پرنوسان سبب شده هر ساله از میزان اراضی زیر کشت گندم در استان به میزان قابل توجهی کاسته شود با این حال، هنوز هم بسیاری از کشاورزان با امید به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و وضعیت مطلوب بارندگی، زمین‌های خود را آماده کشت کرده و بذرهای گندم را در دل خاک خشک زمین‌هایشان می‌کارند. امید به تحقق پیش‌بینی‌های جوی در سال آبی 96 سبب شد، بیش از 75 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت‌های دیم و آبی برود تا امسال نیز کشاورزان هم‌استانی شاهد از دست رفتن بیش از 90 درصد کشت دیم خود باشند. 

در همین زمینه، سراغ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر رفتیم تا از چند و چون وضعیت کشاورزان گندمکار بوشهری در سال جاری مطلع شویم. خسرو عمرانی، در این رابطه به بامداد جنوب گفت: میزان سطح مزارع زیر کشت گندم استان در سال جاری 75 هزار و 500 هکتار بود که سهم سطح زیر کشت آبی بدون تغییر نسبت به سال گذشته 15 هزار و 500  هکتار و مابقی آن معادل 60 هزار هکتار نیز زیر کشت دیم بوده است.
این مقام مسوول در سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر میزان سطح زیر کشت دیم گندم استان در سال گذشته را  15 هزار و 500 هکتار عنوان کرد و افزود: 78 هزار و 500 هکتار از اراضی استان در سال 96 زیر کشت دیم بود که برای سال جاری به میزان 17 هزار و 500 هزار هکتار کاهش یافت. سال گذشته با وجودی که اراضی بیشتری زیر کشت دیم داشتیم، تمامی محصول گندم دیم استان از بین رفت در حالی که امسال حدود 10 درصد اراضی قابل برداشت است.

وی با اشاره به این‌که میزان برداشت گندم از اراضی دیمی و آبی سال گذشته (96)  در مجموع 43 هزار تن بوده است، تصریح کرد: پارسال کل محصول دیم استان از بین رفت و تمام  43 هزار تن برداشت گندم استان مربوط به کشت آبی بود. این در حالی است که میزان برداشت گندم استان در سال 95 بیش از 130 هزار تن بود که رکورد برداشت محصول گندم را در استان شکست.
این مقام مسوول در خصوص پیش‌بینی میزان برداشت گندم در سال جاری، گفت: همان‌گونه که گفته شد، امسال بیش از 90 درصد گندم دیم استان تلف شده است. در ابتدای سال زراعی جاری، پیش‌بینی‌ها مبنی بر برداشت بالای 100 هزار تن بود که پس از گذشت چند ماه این پیش‌بینی به حدود 50 هزار تن کاهش یافت. در حال حاضر هم پیش‌بینی ما این است که برداشت مجموع مزارع دیمی و آبی استان کمتر از برداشت سال گذشته (43 هزار تن) باشد.

عمرانی در پاسخ به سوال خبرنگار بامداد جنوب در خصوص وضعیت بیمه‌ای گندمکاران بوشهری در سال جاری خاطرنشان کرد: واقعیت این است که با توجه به مشکلات پیش‌آمده برای بیمه‌ها در سال‌های اخیر، پرداختی‌ها به کشاورزان با تاخیر روبه‌رو بوده و به همین خاطر تمایل بسیاری از کشاورزان به بیمه کردن زمین‌های کشاورزی در سراسر کشور کاهش یافته که در مورد استان بوشهر نیز این مساله صادق است. هم‌اکنون اطمینان کشاورزان به بیمه‌ها کاهش یافته و متاسفانه هرساله تعداد زمین‌هایی که بیمه می‌شود کاهش می‌یابد. سال گذشته 45 هزار هکتار از اراضی زیر کشت دیم استان بیمه بودند که متاسفانه این میزان در سال جاری به چهار تا نهایتا پنج هزار هکتار رسیده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در پاسخ به این سوال که افزایش نیافتن قیمت گندم با چه واکنش‌هایی از سوی کشاورزان همراه شده است، افزود: کشاورزان با توجه به تورم سالانه و افزایش قیمت‌ها انتظار افزایش قیمت دارند، با این حال، تاکنون این افزایش قیمت اعلام نشده و فعلا علی‌الحساب با قیمت سال گذشته گندم از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی درباره دلایل خسارت وارده به کشاورزان بوشهری در دو سال اخیر، گفت: معمولا در شهریورماه پیش از آغاز سال زراعی، مدیرکل هواشناسی کشور پیش‌بینی وضعیت جوی سال آبی پیش رو را به ما اعلام می‌کند و بر این اساس کشاورزان تصمیم به کاشت گندم می‌گیرند که متاسفانه در دو سال اخیر پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامده‌ و باعث خسارات زیادی به کشاورزان شده است.
مدیرکل غله استان بوشهر نیز در این خصوص با اشاره به آغاز خرید گندم از ۱۸ فروردین‌ماه سال جاری، از تحویل ۱۰ هزار تن محصول گندم‌کاران بوشهر به چهار مرکز خرید این استان تاکنون خبر داد.
سید‌محمد هاشمی با تاکید بر این‌که هر کیلوگرم گندم معمولی 13 هزار ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم 13 هزار و 300 ریال از کشاورزان خریده می‌شود، خاطرنشان کرد: بیشترین محصول در دشتستان و دشتی تولید و به سیلوها تحویل داده می‌شود. مجتمع انبارهای چغادک بوشهر، سیلو و کارخانه آرد الزهرا دشتستان و کارخانه آرد خلیج فارس شهرستان دشتی از جمله مراکز خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تعیین شده است.
وی با بیان این‌که پرداخت وجه خرید گندم از طریق سامانه الکترونیکی بانک کشاورزی انجام می‌شود، تاکید کرد: تاکنون بیش از 60 میلیارد ریال به حساب گندم‌کاران استان بوشهر واریز شده است.

هاشمی از کاهش تولید گندم در استان نسبت به سال قبل خبر داد و افزود: با توجه به کاهش بارش باران، قسمت اعظم محصول گندم در اراضی دیم استان از بین رفته  و پیش‌بینی می‌شود امسال تولید این محصول نسبت به سال‌های گذشته با کاهش همراه باشد. 
مدیرکل غله استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب ضمن اشاره به این‌که اراضی دیم بخش عمده‌ای از مزارع زیر کشت گندم استان بوشهر را شامل می‌شود، تصریح کرد: همان‌گونه که گفته شد، در سال جاری تاکنون 10 هزار تن گندم به مراکز دولتی تحویل داده شده است که در مقایسه با سال گذشته شاهد کاهش نسبی بوده‌ایم. البته هنوز هم محصول برخی از اراضی جمع‌آوری نشده است با این حال، از آنچه مشخص است، خسارت قابل توجهی به کشاورزان استان وارد شده است.
وی در پایان یادآور شد که در سال گذشته (96)، میزان جمع‌آوری گندم از کشاورزان 28 هزار تن و در سال پیش از آن (95)، 100 هزار تن بوده است که با توجه به پیش‌بینی‌ها و مشاهده وضع موجود، امسال شاهد برداشت گندم کمتری خواهیم بود.

 

برچسب ها: اقتصاد ، گندم ، کشاورزی ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: