bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۵۶۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۷ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
بیکاری بسیاری از نیروهای شرکت صدرا تا پایان امسال نگران‌کننده است؛
همه کارشناسان و پژوهشگران متفق‌القول هستند که «بیکاری» ریشه اغلب بزه‌های اجتماعی است که امروزه گریبانگیر جامعه شده و بنیان خانواده‌ها را متزلزل کرده است. افرادی که جویای کار هستند اما..
زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی با بیکاریبامداد جنوب:
همه کارشناسان و پژوهشگران متفق‌القول هستند که «بیکاری» ریشه اغلب بزه‌های اجتماعی است که امروزه گریبانگیر جامعه شده و بنیان خانواده‌ها را متزلزل کرده است. افرادی که جویای کار هستند اما پس از مدت‌ها جست‌وجو برای شغل دلخواه و متناسب با علاقه و تخصصشان، راه به جایی نمی‌برند ناگزیر به مشاغل کاذبی روی می‌آورند که خود زمینه‌ساز آسیب‌های بیشتری می‌شود. بسیاری از این افراد بیکار به مشاغلی همچون مسافرکشی روی می‌آورند که گاه آمار تصادفات را بالا می‌برند، زیرا این افراد مهارت رانندگی ندارند و به ناچار به مسافرکشی پناه آورده‌اند. چیزی از هفته جهانی کار و کارگر نگذشته و خبرهای ناخوشایند از نابسامانی زندگی کارگران ادامه دارد.

به گزارش فارس، روز گذشته مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران با بیان این‌که اکنون سه هزار نیرو در شرکت صدرای بوشهر مشغول به ساخت 10 سکوی پارس جنوبی هستند که با پایان ساخت این سکوها تا پایان امسال، اگر نتوانیم سفارش‌های جدیدی داشته باشیم با خطر بیکاری این افراد مواجه خواهم شد، تصریح کرد: با توجه به این‌که از 140 شناور در اختیار وزارت نفت در آب‌های خلیج فارس، 100 شناور خارجی بوده و به شکل پرداخت اجاره‌بها با این وزارتخانه مربوط می‌شوند قادر هستیم نیازهای عمده وزارت نفت در این بخش را مرتفع کنیم.
محمدرحیم دهقانی در نشست نمایندگان اعضای کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با مدیران شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) افزود: بالابودن اجاره بها این شناورهای خارجی در کنار فرصت‌سوزی برای اشتغال از جمله نکات قابل توجه‌ای است که در صورت دادن سفارش ساخت این نوع شناورها به شرکت صدرا، ضمن افزایش اشتغال می‌تواند در کاهش هزینه‌های وزارت نفت در بلندمدت نیز موثر واقع شود.

به گفته وی، با توجه به توان ساخت این نوع شناورها در شرکت صدرا، در صورت ارائه سفارش، قادر به ساخت از طریق منابع مالی صندوق توسعه ملی با بازگشت یک دوره سه ساله تسهیلات هستیم.
دهقانی با اشاره به این‌که هم‌اکنون سه هزار نفر در شرکت صدرا نمایندگی بوشهر مشغول به کار هستند که همه حقوق و مزایای خود را تا پایان اسفندماه سال گذشته دریافت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: وجود تجهیزات مناسب در کنار تجارب گرانقدر در ساخت کشتی افراماکس اقیانوس‌پیما و سایر شناورها و سکوهای نفتی مورد نیاز پارس‌ جنوبی، این امکان را به شرکت صدرا می‌دهد که در صورت پیشنهاد ساخت شناورهای جدید و به خصوص برای وزارت نفت، زمینه اشتغال تا 15 هزار نفر در بوشهر را محقق سازد.
به گفته دهقانی، این در حالی است که با وجود داشتن ظرفیت ساخت 21 درصدی این شرکت برای ساخت کشتی، فقط 7 درصد آن فعال است و وزارت نفت و سایر وزارت‌خانه‌ها ترجیح می‌دهند که از خارج از کشور اقدام به خرید کشتی کنند.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران ادامه داد: اکنون سه هزار نیرو در شرکت صدرای بوشهر مشغول به ساخت 10 سکوی پارس جنوبی هستند که با پایان ساخت این سکوها تا پایان امسال، اگر نتوانیم سفارش‌های جدیدی داشته باشیم، با خطر بیکاری این افراد مواجه خواهیم شد.
آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری تبعات مختلفی دارد. این آسیب‌ها را می‌توان دسته‌بندی کرد. بیشترین میزان اعتیاد با این‌که جای بحث دارد، اما مربوط به افراد بیکار است و آنها مجبور می‌شوند برای تامین مواد مخدر خود به سمت بزه دیگری بروند، بنابراین دست به انواع و اقسام کارهای ضد اجتماعی می‌زنند. این مساله یک چرخه است و در هیچ جای این چرخه اتفاق خوبی به وقوع نمی‌پیوندد. هر جای چرخه بیکاری را نگاه کنید، یک آسیب در آنجا ایستاده است.

 آمارهای موجود نیازمند بررسی‌های دقیق است و باید دید بخش بزرگی از جامعه که هیچ فرد شاغلی ندارند، چطور امرار معاش می‌کنند؟ آیا تنها راه ارتزاق این بخش، یارانه است؟ باز هم بخش قابل توجه دیگری از خانوارهای ایرانی هستند که فقط یک نفر شاغل دارند. با توجه به تورم، درصد بیکاری و روزافزون بودن قیمت اقلام مصرفی خانوار، زمینه‌های آسیب در جامعه بالاست، بنابراین از این جنبه است که مشخص می‌شود بیکاری، چه رابطه مستقیمی با گرایش به آسیب‌های اجتماعی در جامعه دارد. توجه به مسائل اقتصادی و تاثیر مستقیم و غیر قابل انکار آنها بر شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی تا بدانجاست که رهبر انقلاب در چند سال اخیر نامگذاری سال را مرتبط با موضوع اقتصاد انجام داده‌اند و با رصد این موضوع به این مساله مهم اقتصادی در سال‌های متمادی پرداخته‌اند. احساس سرخوردگی، ناامیدی و گاهی خشم و ناراحتی از وضعیت موجود زمینه افسردگی و یاس را در جوانان فراهم می‌کند. وقتی جمعیت جوان جامعه زندگی هدفمند نداشته باشد، انرژی آنها به شکل منفی به کار گرفته می‌شود و پتانسیل‌های وجودی آنها به تهدید تبدیل می‌شود. همین امر ضرورت برنامه‌ریزی پایه‌ای و هدفمند از سوی دولت و مسوولان و متولیان را برای بهبود وضعیت اقتصاد و اشتغال جوانان می‌طلبد.

برچسب ها: جامعه ، اشتغال ، شرکت ، مسوولان
نام:
ایمیل:
* نظر: