bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان مالیاتی گفت: مالیات بر ارزش افزوده نمی‌تواند دلیل رکود اقتصادی و تولید باشد بلکه پدیده‌های ناصوابی نظیر قاچاق کالا، رانت توزیع، غیر رقابتی بودن برخی کالاها و خدمات و... بر شرایط تولید و اقتصاد کشور تاثیرگذار است.
محمد مسیحی با اشاره به این‌که مالیات ابزار تامین مالی دولت‌هاست، اجرای قانون و وصول مالیات را امری اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: چالش‌های قانونی و اجرائی در قانون مالیات بر ارزش افزوده، کم و بیش در اکثر کشورها دیده می‌شود اما با این حال این نوع مالیات نوین به شیوه کنونی در 160 کشور جهان اجرا می‌شود.

وی در پاسخ به این اظهارنظر که برخی رکود اقتصادی را متاثر از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌دانند، تصریح کرد: این‌که مشکلات اقتصادی و به‌ویژه تولید را به حوزه مالیات بر ارزش افزوده مرتبط بدانیم حرفی غیر کارشناسی و فرار رو به جلو از سوی برخی از دستگاه‌ها است که نتواستند در حوزه ماموریت خود موفق عمل کنند. مالیات بر ارزش افزوده باوجود برخی مشکلات اجرائی و خلاءهای قانونی نمی‌تواند دلیل رکود اقتصادی و تولید باشد بلکه پدیده‌های ناصوابی نظیر قاچاق کالا، رانت توزیع، غیر رقابتی بودن برخی کالاها و خدمات و... شرایط تولید و اقتصاد کشور تاثیرگذار است.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این‌که کارکرد شفاف‌سازی این نوع مالیات به شدت در تعارض با پدیده‌های یاد شده است، افزود: شناسایی بیش از سه هزار شرکت صوری و کاغذی که سیستم کلان اقتصادی کشور را دچار اخلال می‌کند و در خدمت قاچاق کالا و رانت توزیع و غیر رقابتی کردن اقتصاد بودند از مزیت‌های کارکرد شفاف‌سازی مالیات بر ارزش افزوده است.
به‌گفته مسیحی، البته نظام مالیاتی نیز باید برای تسهیل در اجرا و کاهش اثرات ناصواب پدیده‌های مذکور همکاری و تسهیلات بیشتری را برای مودیان فراهم کند که اقدامات دو ساله اخیر در همین راستا بوده است.

وی با اشاره به این‌که در قانون مالیات برارزش افزوده مصرف‌کننده نهایی پرداخت‌کننده مالیات است، تصریح کرد: در قالب یک نظام مطلوب اجرائی، فعالان اقتصادی از جمله تولیدکنندگان صرفا وظیفه انتقال بار مالی را در طول زنجیره ایجاد ارزش بر عهده دارند و نهایتا بار مالی قانون مالیات بر ارزش افزوده برعهده مصرف‌کننده نهایی است.
معاون سازمان امور مالیاتی با اشاره به این‌که مشکلات اجرائی و خلاءهای قانونی مالیات بر ارزش افزوده در قالب لایحه اصلاحی با کسب نظر از تمامی ذینفعان از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است، خاطرنشان کرد: هرگونه اظهارنظر غیرکارشناسی از سوی دستگاه‌های دولتی در این خصوص مغایر مصالح ملی و سیاست‌های دولت است که ضرورت دارد دستگاه‌های مذکور نسبت به این موضوع عنایت داشته باشند.

برچسب ها: اقتصاد ، رکود ، مالیات
نام:
ایمیل:
* نظر: