bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۵۹۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
تصمیمی برای افزایش تنش پکن و واشنگتن؛
طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی پسابرجام در صنعت نفت و گاز کشور با خروج امریکای ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌ها و تهدید شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران، در روزهای اخیر با اما و اگرهایی روبه‌رو شده است.
چشم‌بادامی‌ها توسعه فاز 11 را می‌خواهندبامداد جنوب- جواد شکریان:
طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی پسابرجام در صنعت نفت و گاز کشور با خروج امریکای ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌ها و تهدید شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران، در روزهای اخیر با اما و اگرهایی روبه‌رو شده است. در همین حال، شرکت توتال که به‌عنوان اولین غول بزرگ نفتی پس از مدت‌ها طلسم سرمایه‌گذاری در ایران را شکسته و بار دیگر برای آوردن تکنولوژی و سرمایه به ایران پیشقدم شده بود، تاکنون هیچ‌گونه عکس‌العملی به این رویداد نشان نداده و به‌نظر می‌رسد در حال رایزنی با دولت ترامپ، برای حفظ منابع و منافع خود در ایران است. مدیر این شرکت پیش از اعلام رسمی ترامپ مبنی بر خروج امریکا از برجام اعلام کرده بود که در صورت وقوع این اتفاق، رایزنی‌های خود را با مقامات امریکا انجام خواهد داد تا بتواند با دریافت مصونیت از تحریم‌ها، فعالیتش را در ایران ادامه دهد. 

البته مقامات این شرکت در اظهار نظر دیگری، آمادگی خود برای خروج از ایران در صورت موافقت نکردن مقامات امریکایی اعلام کردند. این مساله سبب شد تا شائبه‌هایی در خصوص توسعه این فاز و تامین نشدن سرمایه خارجی برای آن مطرح شود. در همین خصوص، روز گذشته رویترز تاکید کرد که شرکت نفت CNPC چین از آمادگی خود برای جایگزینی با شرکت توتال فرانسه در توسعه فاز 11 پارس جنوبی خبر داده است. بر این اساس، در صورتی که شرکت نفتی فرانسوی توتال، پروژه‌های خود در میدان گازی پارس جنوبی را به‌دلیل خروج امریکا از برجام نیمه‌کاره رها کند، این شرکت آمادگی دارد تا در اسرع وقت جایگزین شود.

به گزارش رویترز، منابع آگاه اعلام کردند در صورتی که توتال نیز چنین سیاستی را در پیش گرفته و پروژه‌های خود در میدان گازی پارس جنوبی را رها کند شرکت CNPC چین آمادگی دارد این پروژه‌ها را به‌دست گیرد. میدان گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است. البته هنوز مشخص نیست که شرکت CNPC در پس پیشنهاد خود مجوز دولت خود را گرفته است یا خیر اما این مساله می‌تواند به‌شدت گرفتن اختلاف تجاری بین پکن و واشنگتن منجر شود.
در دسامبر سال گذشته توافقی به ارزش یک میلیارد دلار امضا شد که به این شرکت چینی اجازه داد تا در صورت ترک پروژه‌های ایران از سوی توتال، آنها را به‌دست گیرد. بنا به اعلام چندین منبع آگاه از آن زمان به بعد شرکت CNPC برنامه‌ریزی کاملی را برای به‌دست گرفتن پروژه‌های توتال در صنعت گاز ایران انجام داده است.

بنا به گفته یک منبع ارشد دولتی در حال حاضر احتمال کناره‌گیری توتال از پروژه‌های گازی ایران بالا است و در صورت بروز این اتفاق CNPC آمادگی دارد به‌طور کامل این پروژه‌ها را در دست گیرد.
یک مقام دیگر نیز با تاکید بر این‌که از زمان تائید سرمایه‌گذاری شرکت چینی، برنامه‌ریزی خود در این زمینه را آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: پیش‌تر شرکت CNPC چین پیش‌بینی کرده بود که احتمال اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران زیاد است. بنا به توافق انجام شده در فاز 11 پارس جنوبی شرکت CNPC می‌تواند در صورت خروج توتال سهام 1/50 درصدی این شرکت را به‌دست گیرد. این شرکت هم‌اکنون در این میدان گازی 30 درصد سهیم است.
منابع آگاه اعلام کردند تا‌کنون این شرکت چینی 20 میلیون دلار برای طراحی و برنامه‌‌ریزی توسعه این میدان گازی هزینه کرده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: