bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۶۰۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
رئیس‌کل گمرک ایران از رشد ۱۵ درصدی صادرات کشور پس از راه‌اندازی سامانه نیما خبر داد و تاکید کرد که حجم صادرات کشور در فروردین ماه امسال به 1/3 میلیارد دلار رسید.
به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، فرود عسگری درباره وضیت تجاری کشور پس از راه‌اندازی سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی)، تصریح کرد: براساس آمار دریافتی از فعالیت حوزه تجارت خارجی در یک ماهه فروردین به میزان 1/3 میلیارد دلار صادرات با رشد ۱۵ درصدی به ثبت رسید. همچنین در زمینه ورود کالا به کشور نیز رقم دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به ثبت رسید که رشد هفت درصدی داشته است. 

به‌گفته وی، در حوزه صادرات به غیر از دو حوزه پتروشیمی و میعانات گازی در بخش سایر کالاها با افزایش ۴۰ درصدی مواجه بودیم که همه این آمار و ارقام نشان‌دهنده ادامه فعالیت‌ها پس از راه‌اندازی سامانه نیما و با سرعتی بیش از گذشته است. عسگری در ادامه با اشاره به این‌که امیدوارم این روند مثبت ادامه داشته باشد، گفت: بر اساس اعلام بانک مرکزی نیز سامانه در حال فعالیت است و تاکنون در این سامانه حدود ۵ میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده است. گفتنی است، سامانه «نیما» یا «نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی» با هدف تسهیل تامین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابت صرافان برای تامین ارز متقاضیان راه‌اندازی شد.
در این سامانه واردکنندگان کالا و خدمات به‌عنوان متقاضیان ارز، صادرکنندگان کالا و خدمات به‌عنوان عرضه‌کننده ارز، واسطه‌گران شامل بانک‌ها و صرافی‌ها که منابع را از سمت عرضه‌کنندگان به متقاضیان هدایت می‌کنند و نقش سیاستگذار ارزی حضور دارند.

برچسب ها: اقتصاد ، صادرات ، گمرک
نام:
ایمیل:
* نظر: