bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۶۰۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
در مطلبی اشاره کردم که اقدام ترامپ در خروج از برجام در واقع شروع جنگ واقعی میان دو سوی آتلانتیک و میان جهان غرب است.
در مطلبی اشاره کردم که اقدام ترامپ در خروج از برجام در واقع شروع جنگ واقعی میان دو سوی آتلانتیک و میان جهان غرب است. برخی از دوستان پس از نوشتن این مطلب پیام دادند که شما اشتباه می‌کنید و اینگونه نیست. بله، بنده هم باور دارم که سگ زرد برادر شغال است و نباید به اروپایی‌ها اعتماد کرد، اما مساله‌ای که خیلی مهم به‌نظر می‌رسد بی‌احترامی امریکا به قاره سبز است که یک عمر در مرزهای آن برای حفظ امپریالیسم با کمونیسم شوروی جنگید. اروپایی‌ها در طول دوران جنگ سرد هزینه‌ای به مراتب بیشتر از امریکا به‌لحاظ روانی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی در نبرد میان دو بلوک شرق و غرب دادند. 

در طول دوران جنگ سرد، اروپا عملا دو تکه شد، آلمان دو بخش شد، در اروپا نبردهای خونین جاسوس بازی از انواع و اقسامش در جریان بود و کشورهای مختلف قاره سبز باید توازن را میان شوروی و امریکا برقرار می‌کردند تا مبادا طرفین دست به سلاح شوند، چرا که در این صورت این زرهی خانماسوز و موشک‌های ویرانگر ارتش سرخ بود که پس از نابودی رایش سوم باید ریش اروپایی‌ها را رنگ می‌کرد. از این‌رو، آنها در هم‌پیمانی با امریکا اننظارات بیشتری داشتند و این روابط به هر شکل که نگاه کنیم، دچار تزلزل خواهد شد. اولین تاثیر اقدامات ترامپ، بر رویکردهای ناتو خواهد بود که دیر یا زود خود را نشان می‌دهد. 

فارغ از کاخ باکینگام و خانه شماره 10، در اروپای متصل باید دنبال رویکردهای دیگری بود. اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که دوران جدایی از امریکا به لحاظ فکری، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فرا رسیده است چرا که در نظام فکری امریکایی‌ها، اروپا بخشی از جهان امریکایی را تشکیل می‌دهند. یک رای امریکا برابر با هر 28 رای کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارزش دارد و این برای سیاستمداران، اندیشمندان و حتی مردم این قاره اصلا قابل تحمل نیست. شکافی که پیش از این تاکید داشتم که نئولیبرال‌ها با هنرمندی و ظرافت تمام در طول سال‌های پس از فروپاشی دیوار برلین از آن مراقبت کردند تا به یک گسل تبدیل نشود، با چند اقدام ساده ترامپ، در حال گسترش است.

پس از خروج امریکا از توافق آب و هوایی پاریس که جهان 25 سال برای کلمه به کلمه آن زحمت کشیده بود، اکنون ماحصل 12 ساله مذاکرات هسته‌ای ایران نیز توسط ترامپِ امریکا بر باد رفت، حالا اروپایی‌ها منتشر بر باد رفتن توافقات دیگری هستند که هر کدام برای اروپای قانون‌مدار بسیار اهمیت دارد. چند روز پیش بود که صداعظم آلمان در یک موضع‌گیری بی‌سابقه تاکید کرد که اروپا برای تامین امنیت خود نمی‌تواند به امریکا اعتماد کند. نباید از کنار این موضع‌گیری به سادگی گذشت. این برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم و شاید هم پایان جنگ سرد است که چنین موضع‌گیری آشکاری توسط آلمان‌ها مطرح می‌شود.

شکاف فراآتلانتیک که توسط ترامپ نه از روی عمد، بلکه از روی منفعت‌طلبیِ تاجرگونه او سر باز کرده است، تبعات بسیاری خواهد داشت. روز جمعه وزیر امور خارجه آلمان موضع‌گیری کرده که هنوز هم برای دستکم شخص من به‌عنوان یک روزنامه‌نگار علاقمند به این حوزه اصلا قابل هضم نیست. به گفته هایکو ماس «اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای با ایران موجب مسموم شدن روابط فراآتلانتیک شده و دوستی اروپا با آمریکا لطمه دیده و اگر لازم شود برای دفاع از مواضع خود جدال هم می‌کنیم.» او که با هفته‌نامه اشپیگل گفت‌وگو می‌کرد در ادامه یادآور شد: «می‌توان تغییر در روابط با آمریکا را احساس کرد که این مساله با خروج آمریکا از برجام بیشتر مشخص می‌شود و ما در ماه‌های آینده آماده گفت‌وگو و مذاکره و درصورت لزوم حتی مناقشه و جدال بر سر مواضع خود هستیم.»

جدال و شکاف میان اروپایی‌ها با امریکا وقتی بیشتر احساس می‌شود که آنها متوجه شدند به مدت چهار ماه ترامپ در ماجرای هسته‌ای سر آنها شیره مالیده است و آنها بی‌خود و بی‌جهت به ایران برای پذیرش مذاکرات موشکی و تخلیه مناطق نفوذش در آسیای غربی فشار وارد می‌کرده‌اند. این عصبانیت اروپایی‌ها را می‌توان در سخنان وزیر مشاور در امور خارجی آلمان دید. «نیلس آنن» مسوول اصلی مذاکره‌کننده آلمانی با امریکایی‌ها در مورد توافق هسته‌ای بود، او می‌گوید: «مناقشه بر سر توافق هسته‌ای ایران به یک نقطه عطف در روابط آلمان با آمریکا تبدیل شده و اکنون با سیاست‌های دونالد ترامپ درباره مسائلی مانند مناقشه تجاری و اکنون بحث توافق هسته‌ای، پای منافع اصلی ما در میان است.»

باید دید که در تهران، چگونه با این رویکردها برخورد خواهد شد و ما به چه شکل می‌توانیم از این اختلافات بهره خودمان را ببریم. آیا واقعا اروپا و امریکا دچار تضادهای این‌چنینی شده‌اند؟ 

برچسب ها: سیاسی ، ترامپ ، غرب
نام:
ایمیل:
* نظر: