bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
تغییر ساعت اداری در استان بوشهر برای کاهش مصرف برق؛
آغاز فصل گرما، بی‌آبی و کمبود برق از اصلی‌ترین چالش‌های پیش رو در کل کشور است اما در استان‌های گرم و خشک این چالش‌ها با جدیت بیشتری رخ می‌نمایند.
دارویی که درمان نمی‌کندبامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
آغاز فصل گرما، بی‌آبی و کمبود برق از اصلی‌ترین چالش‌های پیش رو در کل کشور است اما در استان‌های گرم و خشک این چالش‌ها با جدیت بیشتری رخ می‌نمایند. سال گذشته طرح کاهش ساعات اداری با انتقادهای فراوانی روبه‌رو بود و امسال نیز بناست همان طرح اجرا شود. در همین راستا، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر روز گذشته در نشست شورای اداری استان بوشهر با بیان این‌که ساعات اداری دستگاه‌های مختلف و بانک‌های استان بوشهر در فصل تابستان برای کاهش مصرف برق در ساعات اوج مصرف تغییر می‌کند، گفت: ساعت یک تا سه بعد از ظهر بیشترین مصرف برق در استان بوشهر را داریم.

امرالله پاراد پیک بار مصرفی برق در استان بوشهر را در ساعت ۱۵ عنوان کرد و افزود: کمترین ساعات مصرف نیز مربوط به ساعت 8 صبح و ساعت ۲۰ است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر با اشاره به افزایش هفت درصدی مصرف برق استان در سال گذشته نسبت به سال ۹۵ خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود امسال نیز شاهد افزایش میزان مصرف نسبت به سال قبل باشیم. با توجه به تجربه سال قبل امسال نیز انتظار داریم با تغییر ساعات کاری ادارات و بانک‌ها در استان بوشهر شاهد کاهش قابل توجه میزان مصرف برق در ساعات پیک بار باشیم.
وی با اشاره به این‌که ۱۵ درصد از برق کشور در نیروگاه‌های برق‌آبی تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش آب پشت سدها امسال حدود پنج هزار مگاوات کمبود تولید برق را شاهد خواهیم بود.

پاراد با بیان این‌که ۷۰ درصد مصرف برق استان بوشهر در بخش خانگی و ۱۵ درصد در بخش اداری است، تصریح کرد: بیشترین میزان مصرف برق استان بوشهر مربوط به سیستم‌های سرمایشی است. 
مشخص نیست یافته‌های جناب پاراد بر چه اساس و مبنایی است. در استان گرم و خشک بوشهر، طبیعی است که میزان مصرف برق سیستم‌های سرمایشی بیشتر باشد. مگر ما زمستان هم داریم که سیستم‌های گرمایشی‌مان میزان مصرف بالایی داشته باشند! می‌ماند سیستم‌های سرمایشی و گرمای طاقت‌فرسا که زودتر از موعد در استان بوشهر، آغازگر فصل عرق‌ریزان می‌شود. 
وی خواستار مدیریت مصرف برق در سطح استان بوشهر شد و تصریح کرد: در صورتی که مردم در ساعات پیک مصرف تنها از یک کولر استفاده کنند می‌توانیم مدیریت خوبی در مصرف داشته باشیم. 

این‌که مدیری سعی کند هشدارها و توصیه‌های لازم را به شهروندان گوشزد کند و به نوعی بحران‌های پیش رو را مدیریت کند، قابل ستایش است اما این‌که بر اساس آمار واقعی و واقعیت‌ها راهکار بدهد، اهمیت مضاعفی دارد. طرح کاهش ساعات اداری سال گذشته نیز اجرا شد، حال ضروری بود که گزارشی از خروجی طرح در سال گذشته ارائه می‌شد، به طور قطع اجرای طرح در سال گذشته خروجی موفقی داشته که امسال نیز اجرا می‌شود، در غیر این صورت اصرار بر اجرای آن غیر منطقی است. مورد دیگر این‌که می‌بایست از کارمندان و البته شهروندان نظرسنجی گرفته می‌شد تا میزان رضایتمندی آنها از کاهش ساعات اداری رصد شود. این‌که کارمندی بایست شب زودتر بخوابد تا صبح زودتر به محل کار برسد و برخی کارمندان که از نقاط دیگری به بوشهر می‌آیند چقدر می‌توانند خودشان را با شرایط وفق دهند و میزان رضایتمندی شهروندان از تغییر ساعت کاری اداره‌ها چقدر است؟ آیا هیچ شهروندی ساعت 6.30 صبح به اداره‌ای مراجعه می‌کند؟ و اگر مراجعه نمی‌کند آیا با تعطیل شدن زودتر اداره‌ها، ازدحام مراجعه‌کننده به وجود نمی‌آید؟ و نکته مهم‌تر این‌که ممکن است برخی از شهروندان نتوانند به موقع به وقت اداری برسند. 

از همه اینها که چشم‌پوشی کنیم، به نظر می‌رسد طرح کاهش ساعات اداری در صورتی می‌تواند موفقیت‌آمیز و موثر باشد که در خارج از وقت اداری، برق اداره‌ها خاموش شود، نه این‌که برق اغلب ساختمان‌ها روشن باشد و حتی کولرها برای اولِ وقت روز بعد، روشن بماند! 
با توجه به سخنان آقای پاراد مبنی بر این‌که 70 درصد مصرف برق خانگی و تنها 15 درصد اداری است، منطقی‌تر این است که بر مدیریت 70 درصدی مصرف برق تمرکز کنیم تا بر مصرف 15 درصدی! و هزینه و وقتمان را جایی صرف کنیم که خروجی بهتری بگیریم. 
ساده‌ترین راه صرفه‌جویی برق، خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی روز است. باید از لامپ‌هایی با مصرف کم از قبیل لامپ‌های کم‌مصرف و فلورسنت استفاده کنیم. استفاده از رنگ‌های روشن در دیوارها و کف اتاق‌ها نیز به کنترل مصرف برق کمک می‌کند. اطلاع‌رسانی و ارتقای آگاهی عمومی شهروندان به منظور مشارکت آنها در کنترل مصرف برق و ارتقای فرهنگ عمومی در این زمینه، یکی از راهکارهای تاثیرگذارست که آزمون پس داده است. بی‌شک اصلاح الگوی مصرف، دغدغه مشترک همه است؛ همه آنهایی که در این آب و خاک زندگی می‌کنند و قدر قطره‌قطره منابعش را می‌دانند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: