bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
پنج استان كرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان و خراسان شمالی، بیشترین نرخ تورم را در کشور تا پایان فروردین ماه امسال داشته‌اند. این خلاصه و عصاره تازه ترین گزارشی است که مرکز آمار ایران از جغرافیای تورم در ایران منتشر کرده و نشان می‌دهد که...
پنج استان كرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان و خراسان شمالی، بیشترین نرخ تورم را در کشور تا پایان فروردین ماه امسال داشته اند. این خلاصه و عصاره تازه ترین گزارشی است که مرکز آمار ایران از جغرافیای تورم در ایران منتشر کرده و نشان می دهد که استان های غربی با ثبت تورم های بالای ١٠درصد، بالاترین نرخ تورم را تا فروردین ماه سال 97 به خود اختصاص داده اند. در واقع، از بین 31 استان کشور، پنج استان كرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان و خراسان شمالی تورم دو رقمی داشته اند و به ترتیب با نرخ های ١٠,٩درصدی، ١٠.٦درصدی، ١٠.٣درصدی، ١٠.٢درصدی و ١٠درصدی رکورددار بیشترین نرخ تورم تا پایان فروردین ماه گذشته بوده اند.

اما در این جغرافیای تورم، پنج استان كهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، سیستان و بلوچستان، زنجان و فارس نیز به ترتیب با ثبت نرخ های ٦,٤درصدی، ٦.٥درصدی، ٦.٦درصدی، ٦.٧درصدی و ٦.٧درصدی در مقابل كمترین میزان تورم را داشته اند، اما این پنج استان، تنها استان های دارای تورم تک رقمی در ایران نبوده اند و تازه ترین گزارش مركز آمار ایران از تورم فروردین ماه امسال نشان می دهد كه نرخ تورم ٢٦ استان كشور تك رقمی بوده است.

به بیان بهتر، ١٨ استان کشور در فروردین ماه، تورمی كمتر از نرخ تورم میانگین ٨,١درصدی داشته اند. هشت استان نیز تورمی بین ٩.٩ تا ٨.١درصد را تجربه كرده اند و در مجموع، 26 استان کشور دارای تورم تک رقمی تا انتهای فروردین ماه امسال بوده اند. اما اینکه چرا در جغرافیای تورم استانی، استان های غربی، بالاترین میزان تورم را داشته اند، پرسشی است که ذهن را به فکر و تأمل وامی دارد، چراکه استان های غربی برخلاف استان های شرقی کشور که از معضل کم آبی و خشکسالی رنج می برند، دارای منابع آبی فراوان و بالطبع، ظرفیت بالقوه و بالا برای کشاورزی و دامداری هستند.

با این همه، توزیع تورم در جغرافیای استانی کشور تا پایان فروردین ماه امسال نشان می دهد که استان کرمانشاه با نرخ تورم ١٠.٩درصدی صاحب بیشترین و استان کهگیلویه و بویراحمد با نرخ تورم ٦.٤درصدی دارای کمترین میزان تورم در ایران بوده‌اند.
برچسب ها: اقتصاد ، تورم ، گزراش
نام:
ایمیل:
* نظر: