bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
انهدام 8 باند مواد مخدر در استان بوشهر؛
سایه سنگین اعتیاد در حالی بر سر خانواده‌ها سنگینی می‌کند که از مهم‌ترین دلایل آن، بروز ناهنجاری‌ها در کانون خانواده است و نوجوانان را به سمت مصرف مواد مخدر سوق می‌دهد. در این بین همگانی نشدن عزمی جدی برای مقابله با مواد مخدر، زمینه‌ساز پیامدهای سوء فراوانی در جامعه می‌شود که...
سایه اعتیاد بر سر خانواده‌ها سنگینی می‌کندبامداد جنوب: 
سایه سنگین اعتیاد در حالی بر سر خانواده‌ها سنگینی می‌کند که از مهم‌ترین دلایل آن، بروز ناهنجاری‌ها در کانون خانواده است و نوجوانان را به سمت مصرف مواد مخدر سوق می‌دهد. در این بین همگانی نشدن عزمی جدی برای مقابله با مواد مخدر، زمینه‌ساز پیامدهای سوء فراوانی در جامعه می‌شود که از هم پاشیدن زندگی یک نوجوان تلخ‌ترین دستاورد راهی است که پایانی ندارد. در همین راستا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر از متلاشی شدن ۸ باند تهیه و توزیع مواد مخدر، طی امسال خبر داد.

ارسطو ترکمان‌منش روز گذشته در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بوشهر در روستای دویره با بیان این‌که مقابله با مواد مخدر با رویکرد اجتماعی مورد توجه قرار دارد، گفت: امروزه یکی از وظایف مهم دستگاه‌های دولتی و خانواده‌ها در حوزه اجتماعی مقابله با اعتیاد است.
به گفته وی، رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و مقابله با اعتیاد و اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه از اعتیاد و کاهش تقاضا مصرف مواد مخدر مطرح است و برای توفیق بیشتر برای حفظ سلامتی جامعه از همه ظرفیت‌ها و امکانات بخش‌های دولتی و غیر دولتی باید استفاده بهینه به ‌عمل آید.
ترکمان‌منش با تاکید بر توسعه مشارکت‌های مردمی در امر مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با حضور نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی در امر مبارزه همه‌جانبه با مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر با بیان این‌که شوراهای اسلامی، دهیاران و شهرداران در امر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر نقش مهمی دارند، تاکید کرد: مسوولان محلی به‌عنوان معتمدان محل می‌توانند سفیران فرهنگی در امر پیشگیری از اعتیاد و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باشند.
وی با تاکید بر افزایش آگاهی نوجوانان و جوانان از تبعات مواد مخدر تصریح کرد: باید از نوجوانان و جوانان برای عبور از این سن که بیشترین آسیب در کمین آنهاست با یادگیری مهارت‌های مورد نیاز مراقبت شود.
پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر یکی از دغدغه‌های بسیار مهم و نگرانی‌های جدی خانواده‌هاست که یکی از دلایل اصلی کاهش سن مصرف مواد، متغیرهای اجتماعی هستند. بعضی از این  متغیرها مانند فقر، طلاق والدین، اعتیاد والدین و بدسرپرستی بیشترین تاثیر را دارند و اساسا این موارد جزء مخاطرات زمینه‌ای برای گرایش دانش‌آموز و نوجوان به مصرف مواد گزارش شده است. واضح است وقتی عوامل مخاطره آمیز اجتماعی در خانواده گزارش و تشدید می‌شود، گرایش به مواد نیز بیشتر می‌شود. از این رو، حساسیت رصد و کنترل این متغیرها دوچندان می‌شود. 
ترکمان منش مصرف سیگار و قلیان را یکی از راههای ورود به اعتیاد دانست و بیان کرد: شوراهای اسلامی و دهیاران به‌عنوان نمایندگان بی‌واسطه مردم در روستاها، بخش‌ها و شهرها نقشی مهمی در مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد و آگاهی‌بخشی و حساس‌سازی مردم حوزه انتخابیه خود دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر  استان بوشهر با تاکید بر بهره جستن از ظرفیت خیران در اشتغال بهبود یافتگان گفت: هم‌افزایی، ایجاد وحدت برای انجام امور اجتماعی و بهره‌گیری از ظرفیت خیران برای حمایت از اشتغال بهبود یافتگان و خانواده‌های آنها مورد توجه است.
وی به کشفیات مواد مخدر در استان بوشهر پرداخت و افزود: امسال تاکنون با تلاش نیروهای انتظامی، دریابانی و امنیتی 3 تن مواد مخدر کشف شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 797 کیلوگرم بوده 276 درصد افزایش دارد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهربا بیان این‌که تعداد افراد دستگیر شده مرتبط با جرائم مواد مخدر از ابتدای سال 97  تاکنون 550 نفر گفت: افراد دستگیر شده امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 389 نفر بوده 41 درصد رشد داشته است.
به گفته ترکمان‌منش، از ابتدای امسال تاکنون 8 باند عمده تهیه و توزیع مواد مخدر از سوی دستگاه‌های مقابله‌ای استان منهدم شده است.

متاسفانه گسترش شبکه‌های اجتماعی از جمله دلایل رشد مصرف مواد مخدر هستند. این شبکه‌ها میزان خطرپذیری کودکان و نوجوانان را افزایش داده‌اند، زیرا با کودکان و نوجوانانی روبه‌رو هستیم که از آگاهی و سواد بیشتری درباره انواع مواد و رفتارهای مخاطره‌آمیز آن در مقایسه با نسل گذشته‌شان برخوردار هستند، یعنی نوجوانان امروز از چگونه مصرف کردن مواد آگاهی بیشتری دارند. استفاده نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی اگر با نظارت والدین نباشند، زمینه‌ساز گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر و آغاز راهی می‌شود که پایان خوشی ندارد. حال در این بین، نقش خانواده، آموزش و پرورش، نهادهای متولی فرهنگ، نیروی انتظامی، بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کنار نقش بی‌بدیل رسانه‌ها انکارناپذیر است که این نهادها باید با تلاشی مضاعف در کنترل مصرف مواد مخدر فعالیت کنند. لزوم آگاه‌سازی والدین از انواع مواد مخدر، دلایل تمایل نوجوانان به مصرف مواد مخدر و راه‌های جلوگیری از شیوع آن در بین نوجوانان از ضروریات بدیهی است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: