bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۶۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۶ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
مدیرکل مرکز صدا و سیمای بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
صدا و سیما رسانه‌ای است که نقش پررنگی در نوع نگرش و زندگی افراد یک جامعه ایفا می‌کند، چراکه با تولید برنامه‌های متنوع رادیویی و تلویزیونی سهم بسزایی در ارتقای فرهنگ عمومی دارد.
بامداد جنوب- الهام بهروزی:
صدا و سیما رسانه‌ای است که نقش پررنگی در نوع نگرش و زندگی افراد یک جامعه ایفا می‌کند، چراکه با تولید برنامه‌های متنوع رادیویی و تلویزیونی سهم بسزایی در ارتقای فرهنگ عمومی دارد. بدیهی است که هر چقدر برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی با فرهنگ بومی و عامیانه جامعه پیوند تنگاتنگ‌تری داشته باشد، می‌تواند جذابیت بیشتری برای مخاطبان داشته باشد. 

از این‌رو، این رسانه که امروز بازیگر اصلی در زمینه فرهنگ‌سازی است، باید در تلاش باشد تا با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خویش، نسل امروز را با هویت، ساده‌زیستی و پیشینه تاریخی و فرهنگی سرزمین خود پیوند بدهد؛ به‌راستی باید اعتراف کرد که صدا و سیما رسالتی بس سترگ و دشوار برعهده دارد، چراکه راضی‌ نگهداشتن مخاطبان بی‌شمار و با ذائقه‌ها و سلیقه‌های گوناگون و متنوع کار آسانی نیست؛ از این‌رو، این رسانه نه تنها در مرکز کشور، بلکه در زیرمجموعه‌های خود در مراکز استان‌ها باید با تابعیت از قوانین و چارچوب‌های تعریف شده برنامه‌های را تولید کند که کاملا با اقلیم و فرهنگ هر منطقه سازگاری داشته باشد. از آنجایی که ایران سرزمین آیین‌ها و خرده‌فرهنگ‌های ریز و درشتی است که ریشه دیرینه‌ای با اقیلم و سنت‌ها دارند، می‌طلبد در هر استان به‌منظور حفظ فرهنگ بومی که شامل پوشش، آواها و نواها، آداب و رسوم، سنت‌ها و باورها و... می‌شود، برنامه‌هایی مرتبط با موتیف‌ها و جاذبه‌های آنجا تولید شود، چراکه از این رهگذر، بستر مناسب برای ارتباط مردم با داشته‌های فرهنگی و تاریخی‌شان فراهم می‌شود، برای مثال تولید برنامه‌های تلویزیونی با لهجه و گویش بومی افزون بر این‌که به لطف آن می‌افزاید، نسل جوان را که علاقه شدیدی به گریز از زبان محلی خود دارند، به خود می‌آورد و با زیبایی‌های منحصربه‌فردش آشنا و مانوس می‌کند. 

صدا و سیمای مرکز بوشهر از جمله مراکزی است که اهتمام ویژه‌ای در احیای زبان، فرهنگ و آداب بومی خود دارد و در این سال‌ها کوشیده است تا با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های خویش، برنامه‌هایی را راهی آنتن تلویزیون و رادیو کند که مخاطب بیشترین هم‌ذات‌پنداری را با آنها داشته باشد. به‌طوری که امروز پاره‌ای از برنامه‌های این مرکز توانسته رضایتمندی 95 درصدی مخاطبلان خویش را به‌دست بیاورد. در این خصوص برآن شدیم گفت‌وگوی مفصلی را با سیدحسین ناظر، مدیرکل صدا و سیمای مرکز بوشهر صورت بدهیم که ماحصل این گفت‌وگو در ادامه می‌آید. 

مرکز صدا و سیمای استان بوشهر در سال جاری، 97 طرح را با حضور رئیس سازمان صدا و سیمای کشور افتتاح کرد که یکی از آنها 24 ساعته شدن رادیو و تلویزیون بود. فکر می‌کنید این اقدام چه تاثیر مثبتی بر ارتقای فرهنگ عمومی استان خواهد گذاشت؟
خوشبختانه ما موفق شدیم همزمان با سفر آقای علی‌عسکری 97 طرح فنی و تولیدی را در استان افتتاح و بهره‌برداری کنیم که 62 طرح شامل طرح‌های فنی و بقیه هم مربوط به حوزه رادیو، تلویزیون و خبر می‌شود. همان‌طور که اشاره کردید یکی از این طرح‌ها همین 24 ساعته شدن برنامه‌های رادیو و تلویزیون بود. پیش از این، در رادیو و تلویزیون 16 ساعت برنامه داشتیم و 8 ساعت دیگر از شبکه تقویت می‌شد که خوشبختانه از این پس این 8 ساعت هم به ظرفیت قبلی ما افزوده شده است، چراکه به‌منظور تقویت و ترویج فرهنگ بومی، زبان، گویش و پوشش محلی می‌طلبید که برنامه‌های بیشتری را داشته باشیم که ان‌شاءالله با این افزایش شبکه می‌توانیم در این زمینه کارامدتر ظاهر شویم. خوشبختانه به‌تازگی بر اساس نظرسنجی مرکز پژوهش و افکارسنجی سازمان صدا و سیما، مرکز صدا و سیمای استان بوشهر موفق شده 72 درصد مخاطب داشته باشد که بر این اساس، عملکرد شبکه بوشهر را در زمینه ترویج آداب ‌و رسوم، فرهنگ و گویش و پوشش محلی موفق ارزیابی شده است که این آمار قابل‌توجهی است اما تاکید می‌کنم از این پس ما در این افزایش شبکه چه در رادیو، چه در تلویزیون برای معرفی نخبگان جامعه و ظرفیت‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی استان باید برنامه‌سازی بیشتری را داشته باشیم که هم در حوزه رادیو و هم در تلویزیون این کار را خواهیم کرد. خوشبختانه یک ظرفیت دیگر هم که به مرکز صدا و سیمای استان افزوده شده، سیستم رادیونما است که یک سامانه و رسانه جدید است؛ به این شکل که از این پس برنامه‌های رادیو را با عکس در تلویزیون خواهیم داشت. 

سفر آقای علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا و سیمای کشور به استانمان همزمان با روز خلیج فارس بود، حضور ایشان در استان چه رهاوردی برای مرکز صدا و سیمای استان داشت؟ 
رئیس سازمان صدا و سیما در سفری که به استان داشت، ضمن بهره‌برداری رسمی از این 97 طرح فنی و تولیدی، در همایش «تجلیل از علمداران خلیج ‌فارس» که به همت صدا و سیمای مرکز بوشهر برگزار شد، شرکت کرد. در این برنامه از ۱۵ علمدار خلیج ‌فارس از شهید رئیسعلی دلواری گرفته تا شهدای دفاع مقدس شامل شهیدنادر مهدوی، شهید همتی، شهدای ارتش جمهوری اسلامی، نیروی دریایی و افرادی که در زمینه توسعه و درخشش بیش از پیش نام «خلیج ‌فارس» در حوزه‌های مختلف سیاسی، هنری، فرهنگی قدم برداشته بودند، تجلیل شد. آقای علی‌عسکری در بازدیدی هم که از صدا و سیمای مرکز بوشهر داشت، از همه همکاران به‌دلیل فعالیت تاثیرگذارشان قدردانی کرد و با اعتراف به توانمندی عوامل مرکز صدا و سیمای بوشهر در برنامه‌سازی‌ها با توجه به شرایط موجود، پیشنهاد داد این مرکز به‌عنوان پایگاه اصلی آموزش برنامه‌های دریایی، تصویربرداری و برنامه‌سازی زیرآب در سطح کشور مطرح شود که این اقدام یکی از مهم‌ترین رهاوردهای سفرش به استان ما بود. در طرح‌هایی هم که افتتاح شد ۴۰ طرح مربوط به تبدیل شدن فرستنده‌های آنالوگ قدیمی به فرستنده دیجیتال بود که با بهره‌برداری از این ۴۰ طرح، پوشش برنامه‌های تلویزیونی‌مان با سیستم دیجیتال به ۹۸ درصد رسید. ان‌شاءالله در آینده نزدیک بتوانیم جشن پوشش صد درصدی دیجیتال تلویزیونی را در روز خبرنگار بگیریم.

بوشهر تا پنج سال پیش جزء 10 رادیو برتر کشور بود و شوربختانه در سال‌های اخیر با وجود این‌که برنامه‌های خوب و پرمخاطبی را داشته‌ایم اما امسال نتوانستیم رتبه‌ خوبی را کسب کنیم! به‌نظر شما چه عواملی در این زمینه دخیل بودند؟
خوشبختانه بر اساس نظرسنجی مرکز پژوهش و افکارسنجی سازمان صدا و سیما، ۹۵ درصد از مخاطبان رضایت کامل از برنامه‌های تلویزیونی «شو‌نشینی»، «بچه‌های آفتاب»، «یه خونه، یه دریا»، «فصل رویش» و «سکو» و در حوزه رادیو برنامه‌های «سلام بوشهر»، «گنجینه خلیج‌فارس»، «سی مو، سی تو»، «سرای مهر» و «پنج دری» را داشتند. همچنین بر اساس این نظرسنجی‌ها در حوزه خبر هم هشتاد درصد از مخاطبان رادیو و تلویزیون، در سال 96 اعتماد کامل به خبرها داشتند که با این اوصاف می‌توان گفت رادیو و تلویزیون ما از جایگاه خوبی برخوردار است اما در رابطه با رتبه‌بندی و حوزه‌بندی ارزیابی‌ها پارامترهای مختلفی وجود دارد. برای مثال، در حوزه رادیو شاخصه‌های ۱۴ گانه‌ای داریم که این شاخص‌های ۱۴ گانه مرتب در حال تغییر است و در این رتبه‌بندی رادیو فقط و فقط منوط به حوزه رادیو نمی‌شود، بلکه بخشی از آن که برای رادیو محاسبه می‌شود، مربوط به حوزه‌های مختلف معاونت برنامه‌ریزی و نظارت ما می‌شود و بخش دیگر هم به حوزه اداری و مالی برمی‌گردد. همچنین یک بخش هم به حوزه فعالیت همکاران مربوط می‌شود که برنامه‌ریزی می‌کنند. ان‌شاءالله با همکاری و همدلی رادیوی بوشهر دوباره به جایگاه واقعی خودش در کشور برخواهد گشت.

یک‌سری اتفاقات همزمان با مدیریت شما، برای نخستین بار در مرکز صدا و سیمای بوشهر اجرائی شده یا خواهد شد، مثل راه‌اندازی «استودیو روی آب» که برای نخستین‌ بار در جنوب کشور پیاده می‌شود. فکر می‌کنید اضافه شدن این ظرفیت به مرکز صدا و سیمای استان چه پیامدهای تاثیرگذاری در زمینه توسعه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی خواهد داشت؟
همان‌گونه که اطلاع دارید، یکی از مولفه‌هایی که ما در برنامه‌سازی خود باید داشته باشیم، معرفی استان است و استان بوشهر را هم با دریا، کشتیرانی و ساحل می‌شناسند. ما در صدا و سیما یک سیاستی داریم به اسم سیاست «استودیو گریزی» که از استودیوهای سرپوشیده و داخل مرکز بیرون برویم و برنامه‌ها را به‌صورت زنده اجرا و فضاهای بیرون از مرکز را به شکل‌ مطلوبی معرفی کنیم. از این‌رو، چون در این استان ظرفیت خوبی در حوزه دریا و کشتیرانی وجود دارد، ما به این نتیجه رسیدیم که یک استودیو در ساحل دریا ایجاد شود. خوشبختانه با مذاکراتی که با شورای اسلامی شهر و مسوولان شهری بندر بوشهر داشتیم، قرار شد یک استودیوی دریایی با پس‌زمینه خلیج فارس داشته باشیم تا مخاطبان ما در شبکه استانی و سراسری با دیدن این پس‌زمینه ارتباط بهتری با آن برقرار کنند. الان کارهای مقدماتی این استودیو انجام‌شده و به حول قوه الهی همزمان با روز خبرنگار (۱۷ مرداد) راه‌اندازی خواهد شد.

در سال گذشته 2 دستگاه اس‌ان‌جی خریداری شد، قرار است این اس‌ان‌جی‌ها در کدام نقطه استان راه‌اندازی شوند و فکر می‌کنید که فعالیت این دو چه کمکی به صدا و سیمای مرکز بوشهر می‌کند؟
من در ابتدای خدمتم در این استان متوجه شدم که بیش از دو دهه است که مردم این استان انتظار دارند که برنامه‌ها، مراسم و آیین‌های مختلف را که از شبکه‌های سراسری و استانی پخش می‌شود، به‌صورت زنده ببینند. این ظرفیت امسال پس از دو دهه انتظار مردم بوشهر در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فراهم ‌شده است البته خرید یکی از آنها با مساعدت و همکاری سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس خریداری‌شده و به شهرستان‌های جنوب استان اختصاص یافته است. همچنین از دیگر کارهایی که برای جنوب استان در دست اجرا داریم، راه‌اندازی استودیوی تلویزیونی در شهرستان عسلویه (سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس) است که این استودیو هم ۱۷ مرداد همزمان با روز خبرنگار به بهره‌برداری خواهد رسید و برنامه‌های آن نیز به‌صورت زنده و مستقیم هم از شبکه بوشهر و هم از شبکه‌های پخش خواهد شد. امید داریم که به همراه این دستگاه اس‌ان‌جی که مربوط می‌شود به سیستم و سامانه ارسال صدا و تصویر ماهواره‌ای، بتوانیم برنامه پخش زنده‌ای از آنجا داشته باشیم. یکی دیگر از ظرفیت‌های این دستگاه این است که ما می‌توانیم به کمک آن مراسم آیینی استان را همزمان هم در شبکه بوشهر و هم در شبکه سراسری پخش‌کنیم و این هدیه رسانه ملی است به مردم خوب استان که بتوانند برنامه‌هایشان را از شبکه ملی باکیفیت مناسب و به‌صورت زنده مشاهده کنند.

استان بوشهر استان معین شبکه کودک است. فکر می‌کنید این امتیاز چه کمکی می‌کند به پیشبرد برنامه‌هایی که شما در این مرکز دنبال می‌کنید و از طرفی چه کمکی به ظرفیت‌های استان می‌کند؟
یکی از برنامه‌هایی که در حوزه سیما در رتبه‌بندی‌ها و ارزیابی‌ها نتیجه خوبی را به‌دست آورده، برنامه کودک «بچه‌های آفتاب» است که با تهیه‌کنندگان خبره و توانمندی که دارد روزبه‌روز بهتر می‌شود، از این‌رو، استان بوشهر به‌عنوان استان معین شبکه کودک انتخاب شده که نخستین تست آن سال پیش با موفقیت صورت گرفت.

همان‌طور که اطلاع دارید زندگی مردم بوشهر با موسیقی‌شان گره‌ خورده است؛ بدون شک پخش موسیقی بومی از رادیو و تلویزیون استان برای آنها جذابیت خاصی دارد، چراکه این موسیقی تنوع زیادی دارد و هم در مراسم مخصوص سوگواری و هم در مراسم شادی اجرا می‌شود، شما چگونه تلاش کردید پحش موسیقی این خطه را از رادیو و تلویزیون استان مدیریت کنید و فکر می‌کنید چقدر این موضوع کمک می‌کند به جذابیت برنامه‌های شما؟
کلا موسیقی و آواها جزء فرهنگ و رسوم بوشهر است که ما در رسانه ملی موظف هستیم آنها را به‌صورت پررنگی در نظر بگیریم، چراکه آواها و موسیقی‌های جنوب کشور به‌خصوص بوشهر از جذابیت خاصی برخوردار هستند که مورد توجه مردم سایر استان‌ها نیز است. ما باید این فرصت را به‌خوبی گسترش و ترویج بدهیم. از این‌رو، در شورای شعر و موسیقی مرکز صدا و سیمای استان (که همه اعضای آن بومی و کارشناس در این حوزه هستند) تلاش می‌شود تصمیمات موثر و کارامدی اتخاذ شود، چون موسیقی استان بوشهر در کشور جایگاه خاصی دارد، زیرا این هنر هم در اعیاد و نشست‌های شادی‌بخش و هم در مناسبت‌های سوگواری و مذهبی می‌تواند نقش‌آفرینی ‌کند. من اینجا از همه هنرمندان موسیقی که در چارچوب موسیقی اصیل همراه با چارچوب‌های تخصصی صدا و سیما کارکردند، تقدیر و تشکر می‌کنم و به‌زودی با یک هم‌افزایی و همفکری بیشتر در شورای شعر و موسیقی از همه ظرفیت‌های آنها استفاده خواهیم کرد. متاسفانه برخی از این هنرمندان در دورترین نقاط استان فعالیت دارند و ناشناس مانده‌اند که تعدادشان هم کم نیست ولی ما درصدد آشنایی با آنها و شناساندنشان به جامعه هستیم.

کتاب، یار دیرین ماست که متاسفانه فراموش‌شده و جای خالی آن‌ هم در برنامه‌های رادیو و تلویزیون نه‌تنها در استان، بلکه در کشور احساس می‌شود. آیا شما برنامه‌ای دارید که با حضور خود کتاب باشد؟! یعنی در آن برنامه کتاب معرفی شود و روی آن تحلیلی صورت بگیرد؟
در خصوص ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به‌صورت گسترده و موردی در انواع برنامه‌ها صحبت می‌شود اما این‌که الان برنامه جداگانه‌ای در این خصوص داشته باشیم، خیر ولی ان‌شاءالله در آینده به آن می‌پردازیم. از این‌رو، به‌مناسبت هفته کتاب در آبان‌ماه یک برنامه خاص تلویزیونی و همچنین یک برنامه خاص رادیویی با حضور و موضوع کتاب خواهیم داشت، هرچند پیش از این ما در برنامه‌های متفاوت کوشیدیم برنامه‌های نهادهای دیگر را که مربوط به حوزه کتاب و کتابخوانی بوده‌اند؛ مثل کتابخانه‌ها؛ نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی را پوشش بدهیم اما باید اعتراف کنم اینها به تنهایی کافی نبوده است، ان‌شاءالله از این پس برنامه‌های بیشتری با موضوع کتاب خواهیم داشت.

سخن پایانی؟
استان بوشهر ظرفیت‌های خیلی خوبی دارد؛ همین‌طور مردم خیلی خوب و قدرشناسی دارد. چند مدت پیش به‌مناسبت روز رادیو شاهد حضور مخاطبان رادیو در اداره‌کل بودیم که آمده بودند به‌صورت حضوری از خانواده رادیوی بوشهر تشکر کنند. خوشبختانه در این استان افرادی زندگی می‌کنند که با رادیو مانوسند. ما مخاطبانی داریم که مرتب با ما تماس می‌گیرند و نظرات کارشناسانه خودشان را با ما در میان می‌گذارند. چه‌بسا این نظرها به مجری‌ها و کارشناسان ما کمک می‌کند و این نشان از علاقه‌مندی مردم به برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی دارد. ما معتقدیم در جشنواره مردمی، در نقطه نظرهای مردم جایگاه ویژه و خاصی را داریم. ما قدردان محبت‌های آنها هستیم و خودمان را موظف می‌دانیم که به همه پیشنهادات و انتقادات آنها توجه داشته باشیم تا بتوانیم رسانه‌ای پویاتر و فعال‌تر داشته باشیم؛ چراکه سرمایه اصلی هر رسانه «مردم» هستند. اعتماد و رضایتمندی مردم ملاک است که فکر می‌کنم صدا و سیمای مرکز استان بوشهر بر اساس همین نظرسنجی‌ها توانسته است نقش خودش را خوب ایفا کند. همواره دست مردم را به‌عنوان یک یار، مددکار و شریک به گرمی می‌فشاریم و از آنها می‌خواهیم که با انتقادات و پیشنهادهای بجای خود ما را در هرچه بهتر برگزار شدن برنامه‌ها یاری کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: