bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۸ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
وقتی شورای شهر خارگ واسطه بین طرفین می‌شود؛
شورای شهر خارگ در روزهای گذشته حواشی جالبی داشت. دقیقا روز چهارشنبه هفته گذشته بود که نائب‌رئیس شورای شهر خارگ در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های استان حرفه‌های جالب و عجیبی زد.
ماجرای کمک چند میلیونی به ایرانجوان چه بود؟بامداد جنوب- علی تنگستانی:
شورای شهر خارگ در روزهای گذشته حواشی جالبی داشت. دقیقا روز چهارشنبه هفته گذشته بود که نائب‌رئیس شورای شهر خارگ در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های استان حرفه‌های جالب و عجیبی زد. علی‌پور در این گفت‌وگو از کمک چند میلیونی شورای شهر خارگ به ایرانجوان بوشهر گفت که در نوع خود جالب بود. اتفاقی عجیب و در عین حال جالب که ما را به فکر فرو برد؛ چرا باید شورای شهر خارگ به تیمی کمک کنند که به آن شهر تعلق ندارد. در ادامه گزارش، به سخنان لطف‌الله علی‌پور در این رابطه می‌پردازیم.

لطف‌الله علی‌پور، نائب‌رئیس شورای شهر خارگ در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: در روزهای اخیر تماس‌های مکرری از سوی اهالی شریف خارگ و خبرنگاران مختلف برای سوال درباره کمک شورا و شهرداری خارگ به تیم فوتبال ایرانجوان بوشهر با اینجانب برقرار شده، این موضوع باعث نگرانی برخی دلسوزان جزیره خارگ شده و خواستار شفاف‌سازی در خصوص این موضوع شدند که مطمئنا دانستن حقایق، حق تمامی اهالی شریف و متدین این جزیره کهن است. در اوضاع به ظاهر بد مالی شهرداری خارگ با حقوق‌های معوق کارگران و کارمندان، همچنین با توجه به نیمه تمام ماندن برخی از پروژه‌ها، امید داشتیم مسائل و موضوعات اصلی اهالی مد نظر باشد. در حالی که شورا و شهرداری خارگ هیچ سهمی در تیم فوتبالی که در خارج از جزیره خارگ در حال فعالیت است، ندارد، شورای شهر خارگ مصوبه کمک هزینه چند صد میلیونی برای این تیم ورزشی خارج از خارگ تصویب کرد. این در حالی است که هم‌اکنون تیم‌های ورزشی جزیره خارگ به‌دلیل نبود اعتبارات یا کمک‌هزینه یکی پس از دیگری از لیگ‌های استانی و کشور حذف می‌شوند که باعث دل‌سردی مدیران باشگاهای داخلی جزیره خارگ شده است و این انتقاد را وارد می‌دانند که چرا سال گذشته تیم فوتسال جزیره برای مبلغ ناچیز پنج میلیون تومانی باید از زیر گروه لیگ فوتسال کشور کنار گذشته می‌شد.

علی‌پور با اشاره به این‌که هم‌اکنون ورزشکارانی در جزیره خارگ حضور دارند که مقام‌های فراوان جهانی و آسیایی کسب کرده‌اند ولی کوچک‌ترین کمکی به آنها نمی‌شود، تصریح کرد: حرکت برخی اعضای شورا در راستای تصویب مصوبه‌ای پر ایراد و بخشش بخشی از درآمد داخلی شهرداری خارگ به تیمی خصوصی خارج از محدوده فعالیتی شورا و شهرداری خارگ چه نقشی در ذهن یک مخاطب ایجاد می‌کند. در صورتی که اگر این مصوبه ایراد نداشت چرا شورا چندین‌بار تصویب کرد (‌در تاریخ‌های هجدهم و بیست و سوم دی ماه سال ۹۶ و...) و بعد از تصویب چرا به مردم شفاف بیان نشد و دلیل ارسال نکردن به کمیته انطباق فرمانداری برای اعضا مشخص نشد تا این‌که در غیاب اینجانب برای چندمین‌بار در سال جدید کمک به تیم فوتبال خارج از جزیره را با سه رای تصویب و ارسال و ‌موضوع از همه پنهان نگه داشته شد. توجیه موافقان مصوبه این بود که این پول از اعتبارات استانی است و به‌دلیل این‌که استانداری نمی‌تواند به ایرانجوان کمک کند به این نحوه قرار بوده پرداخت شود در صورتی که اگر از اعتبارات استانی قرار به پرداخت بوده چه دلیلی داشت که در متن مصوبه قید شود از «درآمد داخلی» شهرداری و این‌که استانداری نمی‌تواند مستقیم کمک کند، صحیح نیست. هر چند در کل اگر این کمک از اعتبارات استانی هم باشد آیا این تخلف نیست که اعتبارات عمرانی به اسم جزیره خارگ به شهرداری تخصیص داده شود و شهرداری به جای اجرای پروژه عمرانی این اعتبار را برای ایرانجوان بوشهر هزینه کند؟ 
اما سخنان علی‌پور خیلی زود با واکنش رئیس شورای اسلامی شهر خارگ روبه‌رو شد. او در این رابطه تاکید کرد که ورزش جزیره خارگ نیاز به جانی تازه داشته و دارد و بایستی حمایت لازم صورت گیرد و اعتبارات لازم اختصاص یابد.

مهدی باقری در رابطه با حواشی این روزهای شورای خارگ در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گفت: از همه مسوولان استانی که در طول شش‌ماهه دوم سال ۹۶ به مجموعه مدیریت شهری و شورای اسلامی خارگ اعتماد کرده و اعتبارات استانی را از ۱۸ میلیارد ریال(مصوب تیرماه ۹۶) به ۴۳ میلیارد ریال (۲۳۰درصد افزایش) افزایش دادند نهایت سپاسگزاری را دارم و بدانید این اتفاق در سایه تعامل و دوستی و تلاش و کار شبانه روزی شورا و شهرداری با مدیران ارشد استانی محقق شده است. تیم‌های استانی از جمله ایرانجوان وضعیت خوبی نداشت و مدیران ارشد استان نیز بر این موضوع واقف بودند و دغدغه حذف تیم‌ها از لیگ‌های استانی و کشوری در بیانیه نائب‌رئیس شورا نیز مشهود است، طی توافق و تعامل با مدیران ارشد استان مقرر شده بود با تخصیص ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار استانی به سرجمع پروژه‌های عمرانی خارگ، شهرداری خارگ مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به ورزش خارگ و ۲۰۰ میلیون تومان به تیم ایرانجوان از محل درآمدهای داخلی خود مساعدت مالی کند. در این راستا موضوع از سوی شهرداری با شورا طی نامه شماره ۱۵۹-۹۶/م/ش مورخ ۱۸ دی‌ماه ۹۶ مکاتبه شد و لایحه شهرداری در جلسه رسمی شورا مطرح و در جلسه شماره ۳۹ مورخ ۲۳ دی‌ماه ۹۶ صورت‌جلسه شد (سه نفر موافق و ۲ نفر مخالف) و طی نامه شماره ۵۷۶/۹/ش خ مورخ ۲۵ دی‌ماه ۹۶ به فرمانداری ارسال و جواب فرمانداری مبنی بر رد مصوبه طی نامه شماره ۱۰۲۱۹مورخ ۲۳ بهمن ۹۶ به شورا ابلاغ شد.

باقری در ادامه گفت‌وگو تاکید کرد: در سال جدید مجددا موضوع مذکور در دستور کار شورا قرار گرفت و لایحه شهرداری در جلسه رسمی شماره ۶۴ مورخ ۱۹ فروردین ۹۷ شورا مطرح و صورت‌جلسه شد (سه نفر موافق و یک نفر مخالف و یک نفر غایب) و طی نامه شماره ۶۸۹/۹/ش خ مورخ ۲۰ فرودین ۹۷ به فرمانداری ارسال شد. با توجه به مخالفت و حاضر نبودن دو نفر از اعضا و بروز پچ‌پچ‌های در گوشی این‌بار به‌رغم میل باطنی اعضای موافق که باعث بی‌نصیب ماندن جوانان جزیره از ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیصی استان، این شورا طی نامه شماره ۲۰/۹/ش خ مورخ ۲۹ فروردین ۹۷ درخواست خروج از دستورکار صورتجلسه پیش گفته را ارسال کرد و در نهایت طی نامه شماره ۲۵/۹/ش خ مورخ پنجم اردیبهشت ۹۷ نتیجه صورت‌جلسه مبنی بر تصویب نشدن به شهرداری ابلاغ شد. در سال جدید مجددا موضوع مذکور در دستور کار شورا قرار گرفت و لایحه شهرداری در جلسه رسمی شماره ۶۴ مورخ ۱۹ فروردین ۹۷ شورا مطرح و صورت‌جلسه شد(سه نفر موافق و یک نفر مخالف و یک نفر غایب) و طی نامه شماره ۶۸۹/۹/ش خ مورخ ۲۰ فرودین ۹۷ به فرمانداری ارسال شد.

برای روشن شدن ماجرا به سراغ مهدی بخشی، عضو شورای اسلامی شهر خارگ رفتیم. این عضو شورای خارگ هم یکی از دو نفری بود که با این مصوبه مخالف بود و خواستار لغو آن شد.
بخشی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در رابطه با حواشی به وجود آمده، گفت: به هر حال شفافیت اساس کار ما در این دوره از شوراهاست. داستان از این قرار است که قرار بود 100 میلیون اعتبار عمرانی به خارگ داده شود ولی خوب در نهایت تصمیم گرفته شد که به جای این مبلغ، 300 میلیون به ما داده شود تا ما 200 میلیون آن را به‌عنوان مبلغ کمکی به ایرانجوان بوشهر بدهیم ولی بنده به عنوان مسوول کمیته حقوقی شورا و آقای علیپور نائب رئیس‌شورا این مبلغ را نپذیرفتم، چراکه ما می‌خواستیم سیستم شهرداری شفاف باشد. از آن 100 میلیون هم قرار بود که فقط 70 میلیون به جوانان شهر خارگ برسد که ما این مبلغ را هم نپذیرفتیم. به هر حال اگر این مبلغ به اعتبارات شهرداری اضافه می‌شد، برای ما به هیچ عنوان قابل قبول نبود. اگر 200 میلیون آن را به بیرون می‌دادیم، شش ماه دیگر اگر یک بازرس یا یک مسوول قصد رصد کردن از سیستم ما را داشت باید چه جوابی می‌دادیم. آنها قطعا از ما می‌پرسند که روی چه حسابی 200 میلیون از اعتبارات شهر را به ایرانجوان داده‌اید در حالی که آنها نمی‌دانند که این مبلغ اضافه بوده. 
وی در ادامه گفت‌وگو یادآور شد: ما در جلسه اعلام کردیم که اگر بخواهید این مبلغ اضافه را وارد کنید سیستم ما آن را نمی‌پذیرد. حدود سه بار این موضوع بررسی شد و ما هم در این رابطه تحت فشار قرار گرفتیم ولی زیر بار آن نرفتیم. بالاخره این مصوبه به شورا آمد و سه نفر از پنج عضو شورای خارگ، به آن را رای دادند و فقط بنده و آقای علیپور به این مصوبه رای ندادیم ولی طبق قانون این مصوبه لازم‌الاجرا شد. حالا ساز و کار آن دست مسوولان استانی است که به چه شکلی این پول به شورا پرداخت می‌شود. 

چیزی که برای من همچنان نامشخص مانده این است؛ چرا مسوولان استان اگر قرار بود به ایرانجوان 200 میلیون به‌عنوان مبلغ کمکی بدهند، چرا شورای شهر خارگ را انتخاب کردند. آیا آنها نمی‌توانستند که این پول را خیلی راحت تقدیم ایرانجوان بوشهر کنند؟ سوالات زیادی در رابطه با این موضوع در ذهنم به وجود آمده ولی در روزهای آینده جواب آن را قطعا پیدا خواهیم کرد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: