bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اعلام کرد با توجه به دوره طولانی و مداوم کم‌بارشی چند سال اخیر در بوشهر و استان‌های همجوار آن، پیش‌بینی می‌شود سال زراعی 1397 شدیدترین خشکسالی در این استان رقم بخورد.
بامداد جنوب: 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اعلام کرد با توجه به دوره طولانی و مداوم کم‌بارشی چند سال اخیر در بوشهر و استان‌های همجوار آن، پیش‌بینی می‌شود سال زراعی 1397 شدیدترین خشکسالی در این استان رقم بخورد.
محمدتقی منوچهری با بیان این‌که هم‌اکنون آورد آب رودخانه شاپور به‌دلیل خشکسالی‌های پیاپی به‌عنوان مهم‌ترین منبع تامین‌کننده آب نخیلات استان بوشهر 80 درصد کاهش یافته و متاثر از آن کیفیت منابع آبی موجود نیز پایین آمده است، افزود: روند طولانی خشکسالی باعث شده وضعیت کمی و کیفی آب‌های سطحی و زیرزمینی دچار کاهش شدید شود.
به‌گفته وی، در این ارتباط تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز، تجهیز چاه‌ها به کنتورهای حجمی هوشمند، تدوین الگوی کشت در دشت‌های کشاورزی، تغییر سیستم‌های آبیاری سنتی به نوین، جایگزینی محصولات آب‌بر با محصولات کم‌آب، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در دشت‌های استان ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر سنتی بودن روش‌های آبیاری را از جمله دیگر چالش‌های بخش کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد و گفت: در این شرایط نامناسب مصرف زیاد آب، پایین بودن سطح کیفی و کارایی آب و زه‌دار شدن زمین‌های کشاورزی از جمله مشکلات استفاده از شیوه‌های سنتی آب در این استان است. تداوم خشکسالی باعث بروز آفات مختلف در محصولات کشاورزی شده و مهم‌ترین آنها آفت چوبخوار در نخیلات است که پیش‌بینی می‌شود پنج هزار هکتار از نخیلات دشتستان و تنگستان با این مشکل روبه‌رو باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: خشکسالی، کاهش کمی و کیفی منابع آب و توسعه ریزگردها روی میزان تولید محصولات کشاورزی و عملکرد در واحد سطح و در کاهش کیفیت محصولات تولیدی تاثیر داشته است.
خسرو عمرانی با اشاره به این‌که خشکسالی باعث شده بخشی از نخیلات استان به نخیلات درجه سه تبدیل که به برنامه حذف، جایگزینی و نوسازی باغ‌ها به‌ویژه نخیلات با ارقام پرمحصول و صادراتی نیازمند است، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از تاثیرهای خشکسالی توسعه حمله آفت‌ها به‌ویژه آفت چوبخوار در نخیلات استان بوشهر شده به‌نحوی که دو هزار هکتار از نخیلات به کانون آفات چوبخوار تبدیل و پنج هزار هکتار نیز مستعد تبدیل به کانون آلودگی آفات است.
به‌گفته وی، حمله آفات در سایر محصولات کشاورزی استان تشدید و کیفیت منابع آبی به‌شدت کاهش یافته و همه دشت‌های استان به دشت‌های ممنوعه تبدیل شده‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با تاکید بر این‌که ادامه خشکسالی باعث از بین رفتن دیم‌زارهای استان می‌شود، تصریح کرد: هر سالی که بارندگی استان 30 درصد کاهش یابد، دیم‌زارهای استان تحت تاثیر قرار می‌گیرند. امسال دومین سالی است که گندم‌زارهای استان به‌ویژه در بخش دیم به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی محصولی نداد.
عمرانی با اشاره به کاهش کیفیت منابع آب، تغییر رویکرد در برنامه‌ها با توجه به اقلیم جدید را ضروری دانست و یادآور شد: در این شرایط حساس ناگزیربه کاهش سطح محصولات زراعی و آبی هستیم و توسعه کشت همه محصولات باید متوقف شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: