bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۷۰۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
لبنیات باز هم گران شد!
در روزهای گذشته قیمت محصولات لبنی و کره با افزایش همراه شده و برندهای مختلف، قیمت محصولات‌شان را تغییر داده‌اند این در شرایطی است وزارت جهاد کشاورزی و انجمن صنفی صنایع لبنی به‌عنوان دستگاه‌های متولی دولتی و خصوصی حاضر به پاسخگویی در این زمینه و توضیح در خصوص علت این افزایش قمیت نبوده‌اند.
بامداد جنوب- جواد شکریان:
در روزهای گذشته قیمت محصولات لبنی و کره با افزایش همراه شده و برندهای مختلف، قیمت محصولات‌شان را تغییر داده‌اند این در شرایطی است وزارت جهاد کشاورزی و انجمن صنفی صنایع لبنی به‌عنوان دستگاه‌های متولی دولتی و خصوصی حاضر به پاسخگویی در این زمینه و توضیح در خصوص علت این افزایش قمیت نبوده‌اند.
حدود سه هفته پیش در گزارشی به بررسی قیمت لبنیات در بوشهر و گرانی غیرقانونی قیمت در برخی از انواع محصولات لبنی پرداختیم. این افزایش قیمت در حالی رخ داده بود که مسوولان کشوری آن را غی قانونی دانسته و از برخورد با شرکت‌های گران‌فروش خبر داده بودند؛ بر همین اساس پس از گذشت چندروز از افزایش قیمت‌‌ها، شرکت‌های لبنی در حالی که این تصمیم به مذاقشان خوش نیامده بود، قیمت‌ها را به سطح گذشته بازگرداندند. با این حال، همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، دستور بازگشت قیمت‌ها به نرخ پیشین آنچنان پایدار نماند و در فاصله کمتر از سه هفته، این‌بار با نسبت بیشتری قیمت‌ها گران شد. 

در گزارش پیشین روزنامه به این موضوع اشاره کردیم که قیمت بالای محصولات لبنی چگونه سبب حذف یا کاهش این ماده غذایی باارزش از سبد خانوارهای ایرانی خصوصا بوشهری‌ها شده تا جایی که این استان پایین‌ترین سرانه مصرف کشور را به خود اختصاص داده است. افزایش قیمت لبنیات در حالی اتفاق میفتد که دولت به‌دنبال ترویج فرهنگ استفاده از لبنیات در جامعه است و در همین خصوص هرگاه شرکت‌های لبنی به‌صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند، با آنها برخورد کرده و قیمت‌ها را به سطح پیشین بازگردانده است؛ با این حال، افزایش قیمت‌های اخیر در حالی رخ داده که تاکنون هیچ مقام مسوولی در دولت یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان آن را غیر قانونی ندانسته و به‌نظر می‌رسد این‌بار افزایش قیمت‌ها که در همه برندهای لبنی اتفاق افتاده پابرجا بماند. 

در همین زمینه، رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات با اشاره به افزایش قیمت محصولات لبنی از ۱۰ تا ۱۵ درصد یادآور شد: قیمت کره ۱۰۰ گرمی نیز هزار تومان افزایش یافته است. همچنین پنیر ۴۵۰ گرمی سفید از چهار هزار و ۲۰۰ تومان به چهار هزار و ۵۰۰ تومان و شیر کم‌چرب یک لیتری از دو هزار و ۵۰۰ تومان به دو هزار و ۷۵۰ تومان افزایش قیمت داشته است.
علی رجبی درباره قیمت‌ها عرضه این محصولات در بازار نیز تاکید کرد: طی روزهای گذشته قیمت کره ۱۰۰ گرمی از سه هزار و ۵۰۰ تومان به چهار هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته و قیمت انواع محصولات لبنی دیگر نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات لبنی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا این افزایش قیمت دارای مجوز بوده است یا خیر، تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی می‌توانند اعلام کنند که این افزایش قیمت با مجوز یا غیرقانونی بوده است اما چیزی که در بازار اتفاق افتاده افزایش قیمت‌هاست که آن را می‌توان اعلام کرد.
به‌گفته وی، عوامل بسیاری در افزایش قیمت لبنیات اثرگذار بوده است و می‌توان به افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت انرژی و دیگر هزینه‌های تولیدی اشاره کرد اما با وجود این‌که افزایش قیمت هر کالایی می‌تواند باعث کاهش مصرف و تقاضای آن شود نمی‌توان درباره لبنیات در ماه رمضان چنین قضاوتی انجام داد، چراکه در ماه رمضان معمولا به غیر از شیر و پنیر دیگر محصولات لبنی خود به خود با کاهش مصرف مواجه می‌شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: