bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۷۱۱
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۸ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
معاون بازرگانی وزیرجهاد کشاورزی اعلام کرد ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا در ایران است.
۹۰ درصد تولید زعفران دنیا در ایران استعلی اکبرمهرفرد معاون بازرگانی وزیرجهاد کشاورزی در در مراسم افتتاح معاملات قرارداد آتی زعفران در بورس کالا ایران گفت: ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا در ایران است چرا که زعفران یک گیاهی است که در مناطق خشک و کم آب به عمل می‌آید که ارزش آن بی رقیب است.

 حدود ۱۰۵ هکتار زمین کشاورزی سالانه زیرکشت زعفران می‌رود که ۹۰ درصد این زمینه‌ها در استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی واقع شده که عملکرد درهر هکتار ۳.۳ کیلوگرم محاسبه شده و پیش بینی می‌شود این حجم درآینده به ۸ کیلوگرم در هکتار برسد. سالانه درکشور ۳۳۶ تن زعفران تولید می‌شود که ازاین حجم ۲۳۶ تن صادرشده که این امر بدان معانست که ایران ۹۰ درصد زعفران مصرفی جهان را تامین می‌کند.

مهرفرد از دوچالش بزرگ درتجارت زعفران تصریح کرد: تجمیع نشدن کشاورزان و کمبود نقدینگی کافی برای تولید موجب شده تا زعفران در زمان مدنظر به فروش نرسد و قیمت آن منطقی نباشد. دومین چالش را می‌توان به رقابت منفی صادرکنندگان ایران درخارج کشور اشاره کرد. با توجه به کیفیت بالای زعفران ایرانی باید این کالا به قیمت بین المللی به فروش برسد و مدیریت سطح تولید برای این محصول صورت گیرد که در این راستا راه اندازی معاملات نقد زعفران که در گذشته صورت گرفته و معاملات آتی زعفران که در روز جاری صورت گرفت می‌تواند مشکلات این بخش را به شدت کاهش دهد.
برچسب ها: زعفران ، ایران
نام:
ایمیل:
* نظر: