bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۷۲۶
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
روایت بامداد جنوب از صف‌های طولانی جایگاه‌های سوخت؛
خبر کاهش عرضه بنزین در شیراز خیلی زود به گوش بسیاری از شهرستان‌ها و استان‌های همجوار رسید و صف‌های طولانی بنزین در این شهرستان‌ها شکل گرفت. غروب روز چهارشنبه هفته گذشته صف‌های پمپ بنزین در بندر بوشهر نیز همچون سایر شهرستان‌ها به صدها ماشین می‌رسید...
بی‌اعتمادی مردم به شایعات دامن زدبامداد جنوب- جواد شکریان:
خبر کاهش عرضه بنزین در شیراز خیلی زود به گوش بسیاری از شهرستان‌ها و استان‌های همجوار رسید و صف‌های طولانی بنزین در این شهرستان‌ها شکل گرفت. غروب روز چهارشنبه هفته گذشته صف‌های پمپ بنزین در بندر بوشهر نیز همچون سایر شهرستان‌ها به صدها ماشین می‌رسید به‌گونه‌ای که خیابان‌های اطراف پمپ بنزین‌ها از خودرو پرشده بود. تب و تاب مالکان خودرو برای پر کردن مخازن بنزین خودروهایشان تا حدی بود که با دیدن این صحنه، حتی افرادی که به بنزین نیازی نداشتند هم ساعت‌ها وقت گران‌بهای خود را با ماندن در صف‌های بنزین، فدا کردند. صف‌های طولانی بنزین در بوشهر تا بعد از اذان صبح در حالی ادامه داشت که جایگاه‌داران و متصدیان پمپ بنزین سعی داشتند به مردم این اطمینان را بدهند که این مساله تنها مربوط به شهر شیراز بوده و در بوشهر دچار کمبود بنزین نخواهیم شد. 

صاحب یک خودروی پراید که در صف بنزین یکی از جایگاه‌های بنزین بندر بوشهر مشغول پر کردن باک بنزین خود بود در پاسخ به سوال خبرنگار بامداد جنوب در خصوص دلیل حضور در این صف طولانی، گفت: بنزین به‌زودی تمام می‌شود و به احتمال زیاد فردا دیگر در جایگاه‌ها، سوخت نخواهیم داشت. امشب اگر چند ساعت زمان صرف کنم بهتر از این است که در روزهای آینده با مشکل نبود بنزین مواجه شوم.

این شهروند بوشهری با اشاره به این‌که فامیل‌هایشان در شیراز بنزین برای حرکت دادن ماشین‌هایشان ندارند، تاکید کرد: به احتمال زیاد اگر همین وضعیت ادامه یابد، قیمت بنزین نیز افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
کمی آن‌طرف‌تر یک شهروند دیگر هر چقدر بطری توانسته بود جمع کند را همراه خود آورده بود تا بتواند مقداری بنزین برای روزهای آتی خود ذخیره کند. این شهروند نیز در پاسخ به خبرنگار بامداد جنوب تاکید کرد که این روزها بازار امنیت کافی ندارد و هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. وقتی می‌گویند بنزین از فردا دیگر پیدا نمی‌شود و نمونه این ادعا در شهرستان‌های دیگر رخ داده است، از کجا معلوم که این اتفاق در بوشهر نیز رخ ندهد.
وی صفوف طولانی بنزین در جایگاه‌های بوشهر را گواهی بر ادعای خود عنوان کرد و افزود: اگر بنزین به اندازه کافی وجود داشت، الان این صف‌های طولانی تشکیل نشده بود و خیلی زودتر از اینها به نیاز مردم پاسخ داده می‌شد.

صاحب جوان یک خودروی خارجی هم که در حال پر کردن باک بنزین خودروی خود بود، از تشکیل صف‌های طولانی برای بنزین شکایت کرد و مسوولان کشور و تحریم‌های امریکا را عامل این صف‌ها می‌دانست. وی معتقد بود که با توجه به تحریم‌های امریکا و وارد نشدن بنزین به کشور، طبیعی است که کم کم طول این صف‌ها درازتر شده و بنزین کمتری در جایگاه‌ها عرضه شود.
یک شهروند دیگر نیز که حدود 40 سال سن داشت از صف بلند بنزین شوکه شده و تاکید کرد: در حال حاضر حدود یک ساعت است که در صف بنزین منتظر هستم. این وضعیت غیر قابل‌تحمل است اما به‌نظر من مردم بدون دلیل دارند این مساله را بزرگ می‌کنند. این اتفاق مربوط به یک استان دیگر است و اعتصاب کامیون‌داران آن استان دلیل اصلی کمبود بنزین در آنجاست، بنابراین مالکان خودرویی که در حال حاضر نیازی به بنزین نداشته و باک بنزینشان هنوز خالی نشده چه دلیلی برای ماندن در صفوف بلند بنزین دارند.

به‌گفته وی، این افراد سبب شده‌اند آنهایی که واقعا به بنزین نیازمندند و وقتشان برایشان ارزشمند است ساعت‌ها در صف بنزین معطل شوند.
یک شهروند دیگر که مالک یک خودروی 206 بود پا را فراتر گذاشته و کمبود بنزین در شیراز و برخی از شهرستان‌ها را حربه‌ای از سوی دولت برای گران کردن بنزین عنوان کرد و افزود: همیشه قبل از این‌که بنزین گران شود صف‌های بلند برای دریافت بنزین تشکیل می‌شود. الان نیز همین شرایط است، کشور تحریم شده و بنزین وارداتی کاهش یافته است. سال گذشته دولت قصد افزایش نرخ بنزین را داشت اما با اعتراض مردم این اتفاق رخ نداد. همین مساله شاید سبب شده که به بهانه‌های مختلف عرضه بنزین را کاهش دهند تا شرایط برای افزایش قیمت‌ها فراهم شود.
در این بین، صحبت‌های یکی از متصدیان جایگاه در خصوص صف‌های بنزین نیز جالب توجه بود. این متصدی جایگاه که از رفتار شهروندان و تشکیل صف‌های طولانی متعجب شده بود، به بامداد جنوب گفت: متاسفانه هم‌اکنون در جامعه به‌علت نوسانات اخیر در حوزه ارز و سکه و دیگر اجناس بازار که در هفته چندین‌بار تغییر نرخ می‌دهند و همچنین اعمال دوباره تحریم‌های امریکا، اعتماد به بازار تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است. در این شرایط شایعات خیلی سریع‌تر رشد کرده و فراگیر می‌شوند و همین مساله سبب شده تا مردم خیلی زود نسبت به اتفاقات واکنش نشان دهند.
وی با بیان این‌که تانکرهای حامل بنزین در طول شب چندین‌بار به جایگاه‌های بوشهر مراجعه کرده و در مقابل دیدگان مردم به جایگاه‌ها سوخت می‌رساندند، تصریح کرد: حتی با وجودی که شهروندان خودشان مشاهده می‌کردند که تانکرها در حال سوخت‌رسانی هستند، باز هم صفوف تا بعد از اذان صبح شلوغ بود.

هم‌اکنون صف پمپ بنزین‌های بوشهر به حالت عادی برگشته و دیگر از آن صف‌های طولانی خبری نیست با این حال وجود این صف‌ها و هجوم مردم به‌سوی جایگاه‌های سوخت آن هم در حالی که جایگاه‌ها هرگز با کمبود سوخت مواجه نبودند، با نکاتی قابل تامل برای مسوولان و البته مردم همراه بود. به‌نظر می‌رسد این بی‌اعتمادی باید هرچه زودتر از سوی دولت و مسوولان استانی ریشه‌یابی شده و تلاش مضاعفی برای رفع آن صورت گیرد، در غیر این‌صورت تبعات این بی‌اعتمادی ممکن است ضربه‌های مهلکی به بدنه اقتصاد کشور وارد کند. از سوی دیگر، مردم نیز باید در موارد مشابه از بروز رفتارهای هیجانی خودداری کنند، زیرا بهترین راهکار برای عبور از این شرایط، حفظ آرامش و دامن نزدن به شایعات است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: