bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۶ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
به دنبال تلاش مستمر فعالان اجتماعی گناوه؛
شهر پویا و توسعه‌مند در سایه شهروندانی مطالبه‌گر و پویا حاصل می‌شود. مطالبه‌گری صحیح یکی از شاخصه‌های اصلی توسعه‌مندی در هر جامعه‌ای است که می‌توان بر همین اساس، میزان توسعه جوامع را سنجید.
بامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
شهر پویا و توسعه‌مند در سایه شهروندانی مطالبه‌گر و پویا حاصل می‌شود. مطالبه‌گری صحیح یکی از شاخصه‌های اصلی توسعه‌مندی در هر جامعه‌ای است که می‌توان بر همین اساس، میزان توسعه جوامع را سنجید. بدیهی است که حجم قابل ملاحظه‌ای از کاستی‌ها در سطح شهر اعم از کمبودها و مشکلات اجتماعی و فرهنگی نشات‌گرفته از مطالبه‌گر نبودن شهروندان آن است. در بین شهرهای استان اما شهروندان گناوه با عزم جدی، همت والا، تلاش بی‌شائبه و پیگیری مداوم پس از ماه‌ها تلاش و کوشش توانستند معضل فاضلاب گناوه را به عنوان مهم‌ترین معضل اجتماعی گناوه به گوش مسوولان برسانند و به طور قطع روزهای امیدبخشی برای مرتفع شدن این معضل در گناوه انتظار می‌رود.

سوم خرداد ماه با حضور وزیر نیرو، فرماندار و نماینده مردم در مجلس به همراهی فعالان اجتماعی گناوه جلسه‌ای تشکیل شد که رئیس اداره منابع آب گناوه در خصوص مشکلات تکمیل نشدن پروژه فاضلاب در بندر گناوه با بیان این‌که بندر گناوه بندری توریستی، تفریحی و تجاری است که با ساحل بکر و مراکز متعدد خرید، سالیانه به طور میانگین پذیرای 20 میلیون مسافر و گردشگر است، تصریح کرد: مشکلی اساسی و زیرساختی به نام فاضلاب همه منظر شهری، مبلمان، بهداشت و سلامتی این شهر را به خطر انداخته، فاضلاب به بحث توریستی، تجاری و بهداشتی گناوه ضربه وارد می‌کند.

به گفته کرامت جوکار، عملیات فاضلاب گناوه در سال 69 مصوب و سال 80 کلنگ‌زنی شد که تا کنون ادامه دارد و 28 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. مناطق پیک جمعیت و بافت تجاری و بافت جدید گناوه فاقد فاضلاب است که منظر و مبلمان شهری را تحت شعاع قرار داده است. متاسفانه فاضلاب در قسمت‌های سهل‌الاجرای شهر گناوه طی 17 سال گذشته کار شده و قسمت‌های صعب‌الاجرا که زمین روان و خاک نامناسب دارند، همچنان باقی مانده است که برای تکمیل عملیات فاضلاب نیاز به 100 میلیارد تومان است.
وی با بیان این‌که عملا در شرایط فعلی در بندر گناوه شهرداری متحمل کاستی‌های اداره آب و فاضلاب شده و از همین قِبَل هزینه‌های بسیاری شده‌اند، خاطرنشان کرد: صدمات ناشی از خورندگی بودن فاضلاب به خاطر حالت اسیدی بودن و بالا بودن PH هم به آسفالت معابر و کانال‌های سطح شهر و هم به شرایط زیست‌محیطی آبزیان دریایی و سلامت مردم فاجعه‌بار است. خسارت و ضررهای مالی از انجام نشدن و تکمیل فاضلاب به مراتب بیشتر از اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل پروژه است.

این مسوول با تاکید بر این‌که تکمیل فاضلاب گناوه نیازمند اعتبار و ردیف بودجه در سطح وزارتخانه و اعتبارات ملی است، چراکه اعتبارات تملک دارایی شهرستان بیشتر در حد تعمیرات است. در روند تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب در مناطقی که انشعاب فاضلاب وصل شده تسریع شود.
فرماندار گناوه  نیز با بیان این‌که مطالعه اولیه سد چهار روستایی در دست اجراست و اعتبار اولیه آن و اعتبارات دیگری در سال ۹۶ به آن اختصاص یافته، گفت: در این زمینه نیاز به همکاری در زمینه اجرائی شدن آن است. روستاهای محمدی، گوابین و... بحث مسدود شدن رودخانه حله و قرار دادن سهمیه آب این روستاها، مشکل چاه‌های کشاورزان گناوه و مشکل سوخت کشاورزان و طرح‌های آب‌شیرین‌کن برای کشاورزی از جمله دغدغه‌ها و اولویت‌های ماست که به شدت پیگیر آنها هستیم.

 سید علی پاک‌نژاد در ادامه یادآور شد: مشکل فاضلاب گناوه که مهم‌ترین معضل گناوه است، از سوی فعالان اجتماعی شهر گناوه به شدت پیگیری می‌شود اما انتظار داریم با توجه و درایت همه نهادها نتیجه‌ای در این زمینه حاصل شود. از ۱۶۰کیلومتر فاضلاب گناوه، حدود ۷۰کیلومتر آن باقیمانده که از خواسته‌های بحق مردم گناوه است.
در ادامه حجت‌الاسلام خدری نماینده مردم گناوه در مجلس با بیان این‌که همان‌طور که فرماندار گناوه و فعالان اجتماعی بحث فاضلاب را در سه شهر توریستی گناوه و دیلم و بوشهر مطرح کردند، خطاب به وزیر نیرو تاکید کرد: این یک موضوع اساسی است و انتظار داریم با یک دستور انقلابی و خارج از تشریفات اداری به حل این معضل بپردازید. معضل دیگر، بحث بحران آب است که شواهد نشان می‌دهد ما در اصل مشکل آب نداریم بلکه مشکل ما سوء مدیریت است، چراکه با آب‌شیرین‌کن و ایجاد سد نباید کمترین بی‌آبی در استان داشته باشیم.
به گفته وی، یکی دیگر از دغدغه‌های شهروندان، بحث سد چم‌شیر است که ‌با توجه به این‌که زمین‌های دیلم و گناوه حاصلخیزتر از خوزستان است ولی تصمیم مناسبی در این زمینه اتخاذ نشده است.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به این‌که مطالبات شما را پیش از این هم از زبان استاندار و نماینده بوشهر شنیده بودم، گفت: حضور فعالان اجتماعی در شورای اداری کاری زیبا و منحصر به فرد است. مشکل اصلی ما در کشور بدمصرفی است. هر کس می‌تواند در این زمینه گامی بردارد، کاری خداپسندانه کرده است.
رضا اردکانیان با تاکید بر این‌که موضوع فاضلاب موضوعی مهم  است، خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده برق بالاتر از قیمت فروش آن است و بحث آب‌شیرین‌کن‌ها در استان بوشهر ۳سال عقب‌تر از سایر استان‌ها شروع شد. در زمینه فاضلاب بوشهر گناوه و دیلم، اولویت با شهرهای ساحلی است ولی طرح آن در مجلس قبل رای نیاورد و اکنون اولویتی ندارند. به نظر می‌رسد باید جلسه‌ای را با استاندار و نماینده مردم بوشهر، گناوه، دیلم و خارگ در مجلس داشته باشیم تا تدابیری را برای مرتفع کردن معضل گناوه و دیلم بیندیشیم. 

در پرتو مطالبه‌گری صحیح، پیگیری مستمر، احساس مسوولیت شهروندان همگام با مسوولان و حضور فعالان اجتماعی در شورای اداری و نشست‌های مسوولان، چنین خروجی مهمی را برای معضلی به نام فاضلاب به همراه داشت و بدیهی است که تا نتیجه‌بخش بودن و مرتفع شدن این معضل که آسیب‌ها و پیامدهای بسیاری را برای محیط زیست و بهداشت و سلامت به دنبال دارد، مطالبه‌گری و پیگیری مستمر مسوولان و شهروندان در این باره تاثیرگذارست. 

نام:
ایمیل:
* نظر: