bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
حضور موفق خانواده‌های ورزش‌دوست در ورزشگاه پارس جنوبی؛
در حالی که چند روز بیشتر به آغاز جام جهانی نمانده اکثر رسانه‌های کشور به این بازی‌ها پرداخته‌اند. اما در لابه‌لای این خبرها، هنوز هم رسانه‌هایی هستند که به بررسی حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها می‌پردازند. در ایران، برای مدت بسیار طولانی، حضور زنان در ورزشگاه‌ها به‌عنوان طرفدار ورزشی ممنوع بود و...
بوشهر، الگویی برای تمام کشور استبامداد جنوب- علی تنگستانی:
در حالی که چند روز بیشتر به آغاز جام جهانی نمانده اکثر رسانه‌های کشور به این بازی‌ها پرداخته‌اند. اما در لابه‌لای این خبرها، هنوز هم رسانه‌هایی هستند که به بررسی حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها می‌پردازند. در ایران، برای مدت بسیار طولانی، حضور زنان در ورزشگاه‌ها به‌عنوان طرفدار ورزشی ممنوع بود و به‌شدت مورد انتقاد قرار می‌گرفت. در برهه‌های زمانی خاص، دختران تنها می‌توانستند در مسابقات ورزشی زنان من جمله بسکتبال، فوتبال یا والیبال حضور یابند، این مسابقات نیز بدون حضور مردان به‌عنوان تماشاگر برگزار می‌شد. اما موضع سخت به ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌ها در طول مسابقات ورزشی در ایران مورد تائید همه سیاستمداران نیست، حتی برخی محافظه‌کاران نیز به این موضوع اعتراض دارند. چند روز پیش بود که رئیس‌جمهور کشورمان در جلسه‌ایی تاکید کرد که در ورزشگاه‌های فوتبال حرف‌های زشتی زده می‌شود و صحیح نیست که زنان در آنجا حضور داشته باشند. آیا اگر مردهای ما در ورزشگاه‌ها چیزی بگویند که زیبا نباشد، باید زنان تاوان آن را پرداخت کنند؟

حرف آقای روحانی کاملا صحیح است ولی باید با واقعیت‌ها کنار آمد. بسیاری از مسوولان دیگر هم در این مدت‌ از حضور بانوان در ورزشگاه حمایت‌ کرده‌اند ولی آیا آنها در این راستا توانسته‌اند کار بزرگی انجام دهند. آیا در بازی‌های لیگ برتر امسال یک خانواده به‌طور کامل توانست جواز حضور در ورزشگاه را کسب کند؟ آیا راهکارهایی که در این رابطه گفته شد، واقعا عملی شده یا می‌شوند. چیزی که مشخص است، این است که حداقل در دو یا سه سال آینده بعید است که در بازی‌های لیگ برتر شاهد حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه باشیم. 

اما در ‌بوشهر، وضعیت با دیگر جاهای کشور واقعا تفاوت دارد. اتفاقی که در اینجا رخ داده است نه تنها به سود ورزش استان بوده بلکه شور و شوق ورزش را در بین خانواده‌ها افزایش داده است. از زمانی که ورزشگاه جدید فوتبال ساحلی در پارک امام علی ساخته شد، شاهد این بوده‌ایم که هواداران تیم فوتبال ساحلی پارس جنوبی به همراه خانواده‌های خود در ورزشگاه حضور پیدا می‌کنند و یک صدا از این تیم حمایت می‌کنند. اتفاقی که در دو سال گذشته در بازی‌های خانگی رخ می‌دهد و تاکنون هیچ مشکلی در این رابطه به وجود نیامده است. همانطور که در گزارش روز گذشته ما خواندید، مسلم مسیگر سرمربی پارس جنوبی از این حضور ابراز خوشحالی کرد. جو آرام و پر شور ورزشگاه جدی فوتبال ساحلی باعث شده است که خانواده‌های بوشهری بدون هیچ مشکل یا دردسری وارد ورزشگاه شوند و به تماشای بازی بپردازند. به هر حال مسوولان ورزش استان به‌خوبی توانسته‌‌اند این کار را از ورزشگاه‌های کوچک بوشهر شروع کنند و این جرات را پیدا کرده‌‌اند که در امینت کامل، این فضا را به‌خوبی کنترل کنند. البته باید گفت که فرهنگ ما بوشهری‌ها واقعا در این مساله بیشترین تاثیر را داشته است. به هر حال مردم این استان واقعا ورزش‌دوست و از پیر و جوان، زن و مرد پیگیر نتایج تیم‌های محبوب خود هستند.‌

بوشهری‌ها در این دو سال کاری انجام داده‌اند که در چند سال گذشته دولتمردان ما هنوز نتوانسته‌های راهکاری برای حل این مشکل در ورزشگاه‌های بزرگ پیدا کنند. اگر پیدا کرده باشند، در اجرای آن آنقدر تعلل می‌کنند که وضعیت باز هم به گذشته برگردد. به هر حال ما در محیط متفاوتی نسبت به 40 سال پیش زندگی می کنیم و طرز تفکر زن و مرد خیلی به هم نزدیک شده است. همانطور که در ماه‌های گذشته دیده‌اید، در بازی‌های استقلال و پرسپولیس، برخی از بانوان با چهر‌ه‌ی مردان وارد ورزشگاه می‌شدند و از تیم محبوب خود حمایت کرده‌اند. نمی‌خواهم از این کار حمایت کنم ولی مساله یک ضعف بزرگ برای جامعه ماست. در جامعه‌ای که زن باید با یک چهره مردانه وارد ورزشگاه ‌شود، مشکلاتی فراوانی به وجود می‌آید.

بله، هنوز هم معتقدم که فرهنگ کلی ما هنوز پذیرای چنین مساله نه چندانی بزرگی نیست ولی خب وضعیت به شکلی نیست که نتواند این اتفاق بیفتد. در ابتدای گزارش به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور کشورمان و دیگر مسوولان کشوری اشاره کردم. این سخنان نشان می‌دهد که در آینده‌ای نه چندان دور باید شاهد این باشیم که هواداران با خانواده‌های خود به ورزشگاه بروند، اگرچه در بین مسوولان ما کسانی هم هستند که نسبت به این مسائل واکنش تندی نشان می‌دهند. نمی‌خواهم تفکر این عزیزان را زیر سوال ببرم، به هر حال آنها از این می‌ترسند که مبادا حضور زنان در ورزشگاه باعث اتفاق تلخی شود. ولی حرف من با این بزرگان این است که هر اتفاقی که در این سال‌ها رخ داده است، اول امتحان شده است. چه اشکالی دارد که کشور ما هم در رابطه با حضور زنان در ورزشگاه تجدیدنظر کند. بالاخره باید از یک جا شروع کرد. بانوان ما حق دارند که به اندازه مردان از بازی‌های تیم محبوب خود لذت ببرند و به تماشای آن بنشینند.
در پایان گزارش می‌خواهم بار دیگر از مسوولان استان‌مان به‌خاطر این کار بزرگ تشکر کنم. این‌که هواداران با خانواده‌‌هایشان در ورزشگاه حضور می‌یابند واقعا جای خوشحالی دارد. امیدواریم که در دیگر نقاط کشور نیز شاهد این که بانوان بدون هیچ مشکلی در ورزشگاه حضور یابند و در محیطی آرام و بدون مشکل به تماشای بازی بپردازند، باشیم. اتفاقی که رخ دادن آن چندان هم دور از ذهن نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر: