bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۹ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
با قول وزیر برای رسیدگی به مشکلات کامیون‌داران؛
حمل و نقل جاده‌ای در مقایسه با سایر روش‌های حمل کالا از مزایای زیادی نظیر سرمایه‌گذاری کمتر، امکان خدمات‌رسانی به بخش روستایی، مناسب برای مسیرهای کوتاه، خدمات‌رسانی متنوع، ریسک کمتر در مورد آسیب اجناس و..
رانندگی کامیون، مشاغل سخت می‌شود!بامداد جنوب: 
حمل و نقل جاده‌ای در مقایسه با سایر روش‌های حمل کالا از مزایای زیادی نظیر سرمایه‌گذاری کمتر، امکان خدمات‌رسانی به بخش روستایی، مناسب برای مسیرهای کوتاه، خدمات‌رسانی متنوع، ریسک کمتر در مورد آسیب اجناس و... برخوردار است با این حال در سال‌های اخیر، رانندگان با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده‌اند که برخی از آنان را وادار به اعتصاب و اعتراض کرده است. در همین راستا، روز گذشته وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان رانندگان بخش حمل و نقل بار و مسافر جاده‌ای جلسه‌ای داشت و در جریان آن اعلام شد تصمیماتی برای کمک به وضعیت آنها اتخاذ می‌شود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری درباره جزئیات این جلسه توضیح داد: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته عصر روز گذشته نمایندگان رانندگان و انجمن‌های صنفی آنها در حوزه جاده‌ای، جلسه‌ای چهار ساعته با وزیر راه و شهرسازی داشتند و در جریان آن تمام مسائل و مشکلات خود را مطرح کرده و وزیر راه و شهرسازی نیز پس از شنیدن این مشکلات به آنها اعلام کرد که تا جای ممکن تمام دغدغه‌های آنها پیگیری خواهد شد.
داریوش امانی با بیان این‌که در این جلسه نمایندگانی از سازمان راهداری و تشکل‌های فعال در عرصه حمل و نقل نیز حضور داشتند، تصریح کرد: در این نشست این‌گونه مطرح شد که کارگروهی به‌منظور پیگیری مسائل و مشکلات رانندگان شکل بگیرد و موضوعاتی چون بیمه، تامین منابع اعتباری و نوسازی ناوگان در دل این جلسات بررسی شده و در دستور کار باشد.
به‌گفته وی، در راستای بهبود شرایط رانندگان تلاش شده که در کلیه استان‌های کشور مقدمات تغییر شرایط به‌وجود آید تا رانندگان بتوانند با فراغ بال بیشتری کار خود را انجام دهند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری، درباره آخرین وضعیت اعتراضات رانندگان نیز گفت: خوشبختانه با توجه به این‌که طرح افزایش نرخ کرایه در بسیاری از استان‌ها اجرایی شده، در حال حاضر رفت و آمدها از سر گرفته شده است و برای چند مورد محدود باقی مانده نیز پیگیری‌ها انجام می‌شود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن راننده‌ها کار خود را پیگیری کنند.
وی در پاسخ به این سوال که بحث ناآرامی‌ها و برخورد با رانندگانی که در طول روزهای گذشته اقدام به جابه‌جایی بار کرده اما مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، نیز بیان کرد: ما معتقدیم که اقدامات این چنینی هرچند بسیار معدود و انگشت‌شمار بوده، از سوی تعدادی راننده‌نما انجام گرفته است، زیرا رانندگان ما حتی اگر اعتراضی داشته‌اند نیز این امور را به‌طور رسمی و از طریق انجمن‌های حمل و نقل پیگیری کرده‌اند و فضای اعتراضات بسیار آرام بوده است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری با اشاره به درخواست رانندگان از وزیر راه و شهرسازی برای تغییر در نحوه محاسبه نرخ کرایه‌ها، تصریح کرد: تاکنون روال کار اینچنین بوده که با توافق میان انجمن‌های صنفی و انجمن‌های حمل بار نرخ‌ها نهایی شده و در دستور کار قرار می‌گرفته است. رانندگان در جلسه‌ای که با وزیر داشتند، درخواست کردند که از این پس مبنا بر اساس تن- کیلومتر در نظر گرفته شود که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد این موضوع نیاز به بررسی‌های دقیق دارد.
به‌گفته امانی، تغییر مبنا قطعا نیاز به محاسباتی جدید خواهد داشت، زیرا باید در جریان آن وضعیت بار، نوع آن و وضعیت و شرایط جاده در نظر گرفته شود از این‌رو با قولی که وزیر راه به راننده‌ها داد، این موضوع بررسی شده و در صورتی که بررسی‌ها در این زمینه به نتیجه قطعی برسد، احتمال دارد در آینده مبنای محاسبات باشد.

این مقام مسوول یکی دیگر از مشکلات راننده‌ها را گرانی لوازم یدکی و لاستیک خودروها دانست و گفت: قرار شد در جلسه‌ای که با نمایندگان راننده‌ها داشتیم، این موضوع در قالب درخواستی رسمی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شود تا در صورت فراهم شدن مقدمات لازم لوازم یدکی مورد نیاز رانندگان با قیمت کارخانه و بدون واسطه و دلال در دسترس‌شان قرار گیرد. همچنین امکان آن وجود دارد که با در نظر گرفتن نرخ ارز دولتی برای راننده‌ها خودشان به‌عنوان پیگیر اصلی خرید لوازم یدکی بدون حضور واسطه‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش ایسنا، در طول روزهای گذشته تعدادی از رانندگان کامیون در راستای شکایت از شرایط خود دست به اعتراض و توقف کار زدند که این موضوع به توقف فعالیت حمل و نقل در برخی از استان‌ها منجر شد. در برخی از گزارش‌ها خبر از درگیری رانندگان اعتصاب‌کننده با رانندگانی داشت که قصد داشتند بارهای موجود را جابه‌جا کنند.
به‌دنبال اعتصاب‌های اخیر، همچنین برخی از خبرها حکایت از افزایش غیرقانونی نرخ جابه‌جایی بار در برخی از مناطق کشور می‌کرد. در جلسه مشترکی که میان نمایندگان دولت و مجلس برگزار شد، امتیازاتی مانند افزایش نرخ جابه‌جایی بار به‌طور متوسط تا ۲۰ درصد در نظر گرفتن سختی کار برای رانندگان وسایل حمل و نقل بین شهری و بازنشستگی آنها پس از ۲۵ سال فعالیت و با حداقل سن ۵۵ سال به تصویب رسید.
گفتنی است، طبق آخرین برآوردها همچنان بیش از ۹۰ درصد جابه‌جایی و ترانزیت بار در ایران از طریق وسایل حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: