bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
در مذاکرات دیپلماتیک باید به دنبال کسب منافع حداکثری باشیم، پیمان‌شکنی آمریکا اعتبار اروپا و ساختار روابط بین‌الملل را هدف گرفته اما اروپا باید به‌طور عملی نشان دهد حاضر است برای حفظ یک پیمان بین‌المللی، «منافع اقتصادی» ایران به «منافع سیاسی» اروپا گره بخورد.
نصرت‌الله تاجیک»
در مذاکرات دیپلماتیک باید به دنبال کسب منافع حداکثری باشیم، پیمان‌شکنی آمریکا اعتبار اروپا و ساختار روابط بین‌الملل را هدف گرفته اما اروپا باید به‌طور عملی نشان دهد حاضر است برای حفظ یک پیمان بین‌المللی، «منافع اقتصادی» ایران به «منافع سیاسی» اروپا گره بخورد. در ارزیابی از شروط رهبری برای ادامه برجام با اروپا، باید گفت که اصولا در سازمان‌ها و همچنین جامعه به‌عنوان یک سازمان وسیع اجتماعی رهبری در صدد ترسیم چشم انداز وسیع برای دستیابی به اهدافی است. در زمینه برجام و اقدام یک‌طرفه آمریکا و نقض عهد یک سند بینالمللی به دلایل سیاسی و به منظور فشار بر ایران این حق رهبری است که دغدغه‌هایی داشته باشند و به صورت یک خواسته اساسی و حداکثری چشم‌انداز درازمدتی را مطرح کنند و اروپا هم باید به این دغدغه‌ها پاسخ دهد. متاسفانه در قالب برجام تا حدی اروپایی‌ها هم کم گذاشتند، اما آمریکایی‌ها به طور کامل کم‌کاری کردند و این نقض تعهد که یک کشور به این صراحت یک پیمان بین‌المللی مصوبه شورای امنیت را نقض کرده و از آن خارج شده، بسیار کمیاب است و این امر در دراز مدت هم به ضرر آمریکا است و هم به ضرر حقوق بین الملل.

به طور کلی جهان در ارتباط با ایران در یک شرایط پارادوکس قرار گرفته است. از یک طرف می‌بیند ایران با این حسن نیت برجام را می‌پذیرد و به آن وفادار می‌ماند تا راه کره شمالی را نرود، بلکه بتواند با یک الگوی جدید از رفتار بین‌المللی و نشان دادن مسئولیت در قبال تحولات بین‌المللی، مسائلش را با جامعه بینالمللی به تدریج حل کند.
مساله هسته‌ای و توافق آن در قالب برجام پس از مذاکره طی 10-12 سال اتفاق افتاد، گفت: به نظر می‌رسد در درجه اول وضعیت ما در قبال برجام این بود که سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و خصوصا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهدات را تایید کردند و فکر می‌کنم آمریکا جدای از شخصیت و دیدگاه‌هایی که ترامپ دارد و قول‌هایی که به لابی یهودی و طرفدارانش داده، باید این مساله را یک فرصت می‌دانست و با ایران یک تعامل سازنده‌ برقرار می‌کرد تا دو کشور بتوانند از این فضا خارج شوند. با اقدامی که آمریکا در خروج از برجام انجام داد، نه تنها زمینه اعتماد عمومی را به حقوق بین‌الملل از بین برد،‌ بلکه زمان زیادی لازم است و یکی از وظایف سیاست خارجی کشور این است که آسیب‌های جدی نقض عهد آمریکا در برجام و ابعاد آن را برای افکار عمومی بشکافد. اگر اروپا برای حفظ برجام تلاش می‌کند.

برچسب ها: یادداشت ، اروپا ، برجام ، رهبری
نام:
ایمیل:
* نظر: