bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۷۶۲
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۵ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
رئیس پلیس فتا استان بوشهر از شهروندان درخواست کرد:
شگردهای کلاهبرداری از طریق سیسستم بانکی از روش‌های پرطرفدار مجرمان است که قربانیان آن هم کم نیستند. برداشت‌های اینترنتی از صاحبان حساب‌ها، یکی از متداول‌ترین این روش‌هاست.
بامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
شگردهای کلاهبرداری از طریق سیسستم بانکی از روش‌های پرطرفدار مجرمان است که قربانیان آن هم کم نیستند. برداشت‌های اینترنتی از صاحبان حساب‌ها، یکی از متداول‌ترین این روش‌هاست. یکی از شگردهای سارقان برای سوء استفاده از حساب بانکی، پیامک‌ها یا تماس‌هایی هستند که به شما نوید برنده شدن در قرعه‌کشی را می‌دهند. چنانچه کسانی با این عنوان از شما درخواست مراجعه به عابر بانک یا ارسال اطلاعات کارتتان را کردند، هر گز به این افراد اعتماد نکنید.

در همین راستا، رئیس پلیس فتا استان بوشهر از هم‌استانی‌های عزیز خواست به‌ هیچ‌ عنوان فریب پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی وسوسه‌انگیز نخورند و به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه نکنند.
 مهدی قاسمی با بیان این‌که برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب با ارسال پیامکی نظیر «در یک قرعه‌کشی برنده جایزه شده‌اید» و یا از طریق تماس تلفنی و با استفاده از چرب‌زبانی، سخنان تحریک‌آمیز و مهندسی اجتماعی افراد را فریب داده و به بهانه‌های مختلف شهروندان را پای دستگاه خودپرداز کشانده و با ترفندهای گوناگون اهداف شوم خود را عملی می‌سازند، تصریح کرد: شیادان سایبری بعد از این‌که قربانی را پای دستگاه عابر بانک کشاندند سعی می‌کنند با شگرد خاصی، رمز دوم اینترنتی حساب عابر بانک وی را به دست آورده، در یک فرصت مناسب حسابش را خالی کنند.
رئیس پلیس فتا استان بوشهر در ادامه به یکی از پرونده‌های موجود در این پلیس اشاره و خاطرنشان کرد: در اردیبهشت‌ماه سال جاری زن جوانی سراسیمه و نگران به پلیس فتا مراجعه و عنوان کرد لحظاتی پیش همه موجودی کارت عابر بانکی که متعلق به همسرش بوده، خالی‌ شده است.

به گفته وی، پس از بررسی‌های لازم مشخص شد زن جوان طی تماس تلفنی از فردی ناشناس که خود را نماینده یکی از شرکت‌های معتبر معرفی کرده بود، جهت دریافت جایزه خود به مبلغ 5 میلیون ریال به ‌پای دستگاه خودپرداز رفته و متأسفانه فریب شگردهای کلاه‌بردار خورده و با فعال کردن رمز دوم عابر بانک همه حساب بانکی همسرش به مبلغ 150 میلیون ریال خالی‌شده است.
قاسمی با بیان این‌که شهروندان باید به‌ هیچ‌ عنوان اعتنایی به این‌گونه تماس‌ها و پیامک‌ها نکنند، ادامه داد: عزیزان توجه داشته باشند برای واریز وجه به ‌حساب عابر بانک آنان نیازی به حضور در کنار دستگاه خودپرداز نیست و عنوان این موضوع که «در انتقال وجه با استفاده از شبکه شتاب اشکالی رخ‌ داده»، صرفا شگردی است که کلاه‌برداران از آن برای به دست آوردن رمز اینترنتی و خالی کردن حساب عابر بانک شهروندان استفاده می‌کنند.
این مقام انتظامی توصیه کرد: اگر قرار است وجهی را دریافت کنیم ارائه شماره کارت یا شماره‌حساب به فرد واریز کننده پول کافی است و دیگر نیازی به ارائه دیگر اطلاعات مهم نظیر رمز اول و دوم، CVV2 و تاریخ انقضاء به فرد مذکور نیست، زیرا این اطلاعات مخصوص برداشت از حساب یا خرید اینترنتی است. جهت واریز وجه به‌ حساب شما احتیاجی به مراجعه به دستگاه ATM نیست، متأسفانه در مواردی به فرد مال‌باخته اعلام می‌شود برنده قرعه‌کشی شده، وی را با بهانه‌های مختلف پای دستگاه ATM کشانده و با تغییر گزینه زبان مورد نظر از فارسی به انگلیسی، اهداف خود را عملی می‌کنند.

وی ادامه داد: جهت اطمینان از واریز شدن وجه به‌حساب خود از گزینه نمایش یا چاپ موجودی استفاده شود و نیازی به ورود به بخش انتقال نیست، بنابراین اگر شخصی ما را ترغیب به وارد شدن به بخش انتقال کرد احتمالا او کلاه‌بردار است. پس دقت داشته باشید.
رئیس پلیس فتا استان بوشهر در ادامه یادآور شد: در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس ‌فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی یا تماس با شماره تلفن‌های 2187669 و 2187632 گزارش کنند.

برای مصون ماندن از ترفندهای کلاهبرداران باید به نکاتی در این خصوص توجه کنیم و آنها را جدی بگیریم. به هیچ عنوان کارت خود را به افراد ناشناس نسپارید، زیرا کپی‌برداری از اطلاعات مغناطیسی آن امکان‌پذیر است. از نگهداری رمز عبور به همراه کارت عابر خودداری کنید تا در صورت مفقودی یا ربوده شدن کارت با حساب خالی خود مواجه نشوید.
هرگز قبض رسید خود را در خیابان رها نکنید، زیرا این کار باعث می‌شود اطلاعات حساب شما لو برود یا در اختیار سارقانِ در کمین بیفتد.
یکی از ترفندهای قدیمی سارقان تعویض کارت شما با یک کارت تقلبی است. سرقت با این ترفند، اکثرا درباره افرادی که اشراف کامل به کار با دستگاه خودپرداز ندارند رخ می‌دهد، به این ترتیب که فرد سارق در صف می‌ایستد و پیشنهاد کمک به این افراد را می‌دهد و به محض دریافت کارت آنها در یک لحظه آن را با کارت دیگری تعویض می‌کند و چندین بار رمز را می زند و بعد از آن کارت دیگری را به مشتری تحویل می‌دهد و می‌رود.

نام:
ایمیل:
* نظر: