bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۷۶۵
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۶ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
رونق تولید ۲۰ هزار میلیاردی شد؛
طرح تسهیلاتی رونق تولید که چند سالی است از سوی دولت روحانی پیگیری و اجرا شده است را شاید بتوان مهم‌ترین گام دولت در راستای احیای رکود اقتصادی در صنایع داخلی کشور دانست. این طرح که برای اولین‌بار در سال 95 با سقف تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی مطرح شد، آنچنان که باید و شاید نتوانست تاثیرگذاری خود را در صنایع داخلی نشان دهد..
سهم بوشهر همچنان 009/0 کل تسهیلاتبامداد جنوب- جواد شکریان:
طرح تسهیلاتی رونق تولید که چند سالی است از سوی دولت روحانی پیگیری و اجرا شده است را شاید بتوان مهم‌ترین گام دولت در راستای احیای رکود اقتصادی در صنایع داخلی کشور دانست. این طرح که برای اولین‌بار در سال 95 با سقف تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی مطرح شد، آنچنان که باید و شاید نتوانست تاثیرگذاری خود را در صنایع داخلی نشان دهد، ضمن این‌که پراکندگی و تقسیم این تسهیلات نیز چنگی به دل نمی‌زد تا جایی که در استان محرومی مانند بوشهر تا پایان پاییز 95 تنها 66 میلیارد تومان جذب شده بود. این روند البته تا پایان سال 95 نیز ادامه یافت و سبب شد تا دولت برای سال بعد از آن، تسهیلات بیشتری را برای تولیدکنندگان در نظر بگیرد. 
تسهیلات 30 میلیاردی طرح رونق تولید برای سال 96 که تقریبا دو برابر رقم تسهیلات سال پیش از آن بود، امیدواری زیادی را برای ایجاد تحرک کافی در تولید کشور ایجاد کرد با این حال، این تسهیلات نیز هیچ‌گاه نتوانست در مدت یک ساله سال 96 به متقاضیان پرداخت شود. سهم بوشهر از پرداخت تسهیلات سال 96 نیز به اذعان آمارها و گفته خود مسوولان استانی رقم ناچیزی نسبت به کل تسهیلات پرداختی در کشور بود. 

حال اما پس از گذشت بیش از یک سال و دو ماه از آغاز طرح رونق تولید در سال 96، رقم پرداختی در این طرح از ابتدای سال گذشته تا پنجمین روز از خرداد امسال از مرز ۲۰ هزار میلیارد تومان گذشت که کل سهم استان بوشهر از این مبلغ، رقمی در حدود 184 میلیارد تومان است. گفتنی است این رقم هرچند از نظر مبلغ نسبت به میزان دریافتی تولیدکنندگان بوشهری از طرح رونق تولید در سال 95 به مراتب بیشتر است اما در مقایسه با مبلغ کل تسهیلات رقم ناچیزی (در حدود 9 هزارم کل تسهیلات) محسوب می‌شود که بدون تغییر نسبت به سال 95، حاکی از وجود مشکلاتی در سیستم بانکی و روال اداری استان برای دریافت تسهیلات از سوی متقاضیان است.
در همین زمینه، تا پایان سال ۱۳۹۶ و در قالب «طرح رونق» تولید ۴۲ هزار و ۴۰۵ بنگاه تولیدی ثبت نام کردند که از این تعداد در زمان مذکور به ۲۷ هزار و ۹۳۸ واحد تولیدی مبلغی معادل ۱۸ هزار میلیارد و ۸۶۴ میلیون تومان پرداخت شد؛ طرحی که جهت اجرا در سال جاری نیز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارسال شده و در انتظار تصویب از سوی این ستاد و ابلاغ آن از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری است.

بنا بر اطلاعاتی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است، با توجه به این‌که طرح رونق تولید در سال جاری به‌صورت مجزا از طرح سال گذشته کلید نخورده و همچنان به‌عنوان دنباله طرح قبلی در حال اجراست، تاکنون ۲۸ هزار و ۸۳۹ واحد تولیدی و صنعتی رقمی معادل ۲۰ هزار و ۴۳۱ میلیون تومان دریافت کرده‌اند.
با تفکیک رقم پرداختی در طرح رونق تولید طی سال گذشته و دو ماهه سال جاری می‌توان دریافت که طی حدود دو ماهه اخیر رقمی معادل هزار و ۵۷۹ میلیارد تومان به ۹۰۱ واحد تولیدی و صنعتی پرداخت شده است.

گفتنی است، سال ۱۳۹۶ دومین سالی بود که شبکه بانکی برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و تامین مالی ویژه برای تولید ورود کرد تا در کنار تسهیلات عمومی که به بخش مختلف اقتصادی در طول سال پرداخت می‌شود، این بخش‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد و از سهم مشخصی برخوردار شوند؛ بنابراین قرار بر این شد تا اعتباری معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان جهت پرداخت ۱۰ هزار واحد صنعتی در نظر گرفته شود که تا پایان سال گذشته در مجموع به ۲۷ هزار و ۹۳۸ واحد تولیدی مبلغی معادل ۱۸ هزار میلیارد و ۸۶۴ میلیون تومان پرداخت شد. حال این رقم تا پایان پنجمین روز از خردادماه سال ۱۳۹۷ به رقمی معادل ۲۰ هزار و ۴۴۳ میلیون تومان رسیده است.
با توجه به آمار منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور، متقاضیان بوشهری تسهیلات رونق تولید در سال گذشته تعداد 396 پرونده ثبت‌نام تشکیل داده‌اند که از این تعداد پرونده، تنها 161 فقره به مبلغ 143 میلیارد و 715 میلیون تومان به بانک‌های استان ارجاع داده شده است.

از تعداد 161 فقره پرونده معرفی شده به بانک‌های استان، تعداد 158 مورد به مبلغ 103 میلیارد و 181 میلیون تومان موفق به دریافت تسهیلات رونق تولید از این بانک‌ها شده‌اند. همچنین تعداد 379 شرکت نیز توانسته‌اند خارج از مکانیزم طرح رونق تولید برای دریافت وام اقدام کرده و مبلغ 81 میلیارد و 319 میلیون تومان دریافت کنند.
بر این اساس، از ابتدای سال گذشته و در مدت حدود 14 ماه اخیر، تنها تعداد 537 فقره تسهیلات به مبلغ 184 میلیارد و 500 میلیون تومان به متقاضیان دریافت وام در بوشهر پرداخت شده که رقمی در حدود 9 هزارم (009/0) کل تسهیلات 20 میلیاردی رونق تولید در این مدت بوده است.

برچسب ها: اقتصاد ، تولید ، رونق ، صنعت ، تسهیلات
نام:
ایمیل:
* نظر: