bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۸ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
به دنبال اعتراض تاکسی‌داران بوشهر؛
کمبود تاکسی در بوشهر از دیرباز یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان بوشهری بوده و همچنان نیز در صدر کمبودهای شهری است اما این‌که این مساله تا چه حد اولویت مسوولان و متولیان امر باشد خود حکایت دیگری است که نیم‌نگاهی به روند انتخاب شهردار، کش‌مکش‌های بین اعضای شورا و وضعیت پروژه‌های شهری گواه واضحی است بر این سخن..
بامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
کمبود تاکسی در بوشهر از دیرباز یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان بوشهری بوده و همچنان نیز در صدر کمبودهای شهری است اما این‌که این مساله تا چه حد اولویت مسوولان و متولیان امر باشد خود حکایت دیگری است که نیم‌نگاهی به روند انتخاب شهردار، کش‌مکش‌های بین اعضای شورا و وضعیت پروژه‌های شهری گواه واضحی است بر این سخن. معضل کمبود تاکسی زمانی شدت می‌گیرد که در آب و هوای گرم استان بوشهر شما به ناچار یا بایست متحمل هزینه تاکسی آژانس شوید یا این‌که پس از تعلل کردن کنار خیابان و سرریز شدن عرقتان به ناچار سوار خودرو شخصی شوید که معلوم نیست راننده آن صحت و سلامت روانی دارد یا خیر. این سخن به معنای آن نیست که همه راننده‌های خودروهای شخصی سلامت روانی ندارند یا این‌که رانندگان تاکسی‌های شهری و تاکسی‌های اینترنتی به مجرد این‌که زیر نظر صنف و با مجوز کار می‌کنند، سلامت روانی دارند اما آنچه بدیهی است میزان اعتماد شهروندان و اندازه تعهدی است که برای رانندگان وجود دارد. 

در گوشه و کنار این شهر کم نیست مواردی از تجاوز به حریم خصوصی دختران و زنان. نبود تاکسی به اندازه کافی، به دنبال خود ناامنی می‌آورد و علاوه بر ایجاد ناامنی هر چند که این احساس ناامنی در ذهن قشر حساس و آسیب‌پذیر باشد و در واقع اتفاقی هم رخ ندهد اما به هر حال، خاطر مشوش ایجاد می‌کند و این خاطرهای مشوش قطعا در زندگی شخصی و اجتماعی افراد تاثیرگذارست. علاوه بر اینها، در دوره‌ای که اقتصاد یکی از عوامل ایجاد و تشدید بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی است، استفاده از تاکسی‌آژانس‌ها نیز خود مزید بر علت می‌شود و همه اینها در نهایت منجر به استفاده از خودروهای شخصی می‌شود؛ خودروهایی که دردسرهایشان کم نیست. این در حالی است که فعال شدن تاکسی‌های ویژه‌ای به نام «اسنپ» در بسیاری از استان‌های کشور، از یک‌سو موافقان و در سویی دیگر مخالفان خود را به همراه داشته است. طی روزهای گذشته اعتراض تاکسی‌داران بوشهری به باز شدن پای تاکسی اینترنتی توجه رسانه‌ها و عموم را به این موضوع جلب کرد.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر بوشهر در این باره گفت: چگونگی ادامه فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در این شهر که در روزهای اخیر باعث نگرانی تاکسی‌داران شده در دست بررسی است.
رضا فرشیان با بیان این‌که رانندگان تاکسی‌های بوشهر در روزهای اخیر در برخی از خیابان‌های پرتردد این شهر در اعتراض به فعالیت تاکسی‌های اینترنتی تجمع و اعلام کردند که فعالیت این تاکسی‌ها امنیت شغلی و معیشت آنان را تهدید می‌کند و از کار بیکار می‌شوند، تصریح کرد: در این ارتباط با مسوول یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی که قصد فعالیت در بوشهر دارد صحبت شده که بدون مجوز سازمان حمل و نقل در بوشهر فعالیت نکند.
مسوول تاکسیرانی شهر بوشهر در ادامه با تاکید بر این‌که با این حال آنها اعلام داشتند از سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: همچنین برای تصمیم‌گیری در این زمینه نشست‌هایی با حراست استانداری و فرمانداری بوشهر با حضور دادستان برگزار شد. به تاکسی‌داران بوشهری نیز پیشنهاد شده که در شرکت‌های تاکسی اینترنتی فعالیت کنند که با مخالفت آنها روبه‌رو شد.

تاکسی‌داران بوشهر در روزهای اخیر در چند نوبت دست از کار کشیدند و با تجمع و توقف تاکسی‌های خود در برخی خیابان‌های پرتردد این شهر باعث سد معبر شدند. 
به نظر می‌رسد مشکل تاکسی‌داران بوشهری فراتر از فعالیت تاکسی اینترنتی باشد، چراکه پیش از وجود تاکسی اینترنتی در بوشهر نیز، خودروهای شخصی که اقدام به مسافرکشی می‌کردند و همچنان نیز مشغول مسافرکشی هستند، محل اعتراض تاکسی‌داران بوده و البته که در روند اشتغال اینان اختلال ایجاد کرده است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که تاکسی‌داری شغل اول و آخر بسیاری از تاکسی‌داران است اما مسافرکشی خودروهای شخصی شغل دوم و گاهی شوم این افراد است که حتی زحمت طی کردن روال اداری و معقول و ضروری گرفتن مجوز را هم به خود نمی‌دهند. 

باری به هر حال، قیمت بالای تاکسی‌های آژانس، ناهماهنگی و رعایت نکردن قیمت تمام شده از سوی صنف تاکسی‌داران و سلیقه‌ای عمل کردن برخی راننده‌ها در گرفتن کرایه از مسافران، در کنار ارزان و به‌صرفه بودن تاکسی اینترنتی، موجبات استقبال مردم از تاکسی اینترنتی را فراهم می‌کند و به طور قطع می‌توان با مدیریت قاطعانه و صحیح، زمینه فعالیت هر دو گروه را فراهم کرد و رفاه و امنیت بیشتری برای شهروندان ایجاد کرد و با مد نظر قرار دادن همه جوانب، حساسیت و نظارت بیشتری بر نحوه فعالیت همه رانندگان اعمال کرد. خبر تجاوز معلم پرورشی به تعدادی از دانش‌آموزان پسر در منطقه 2 تهران نشان داد که احتمال تهدید، خطا و آسیب چه در صنف تاکسی‌های اینترنتی، چه تاکسی‌های شهری و چه خودروهای شخصی وجود دارد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: