bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۸۰۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۵ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
مشکلات ته‌لنجی به قوت خود باقی می‌ماند!
سالیان درازی است که مرزنشینان بنادر بوشهر و دیگر استان‌های جنوبی، از طریق دریا ارتزاق کرده و به فعالیت‌های صید و صیادی و تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس مشغول هستند. با این حال، چند سالی می‌شود که روال گذشته لنجداران جنوبی برای وارد کردن کالا از این کشورها رونق سابق را ندارد و به واردات ته‌لنجی برچسب قاچاق زده شده است.
فاصله 25 میلیونی خواسته لنجداران با مصوبه دولتبامداد جنوب- جواد شکریان:
سالیان درازی است که مرزنشینان بنادر بوشهر و دیگر استان‌های جنوبی، از طریق دریا ارتزاق کرده و به فعالیت‌های صید و صیادی و تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس مشغول هستند. با این حال، چند سالی می‌شود که روال گذشته لنجداران جنوبی برای وارد کردن کالا از این کشورها رونق سابق را ندارد و به واردات ته‌لنجی برچسب قاچاق زده شده است.

دولت یازدهم دو سه سالی می‌شود که واردات ته‌لنجی را بار دیگر همان‌گونه که در قانون آمده محدود کرده است تا به‌نوعی جلوی واردات قاچاق گرفته شده و تولید داخلی رونق گیرد غافل از این‌که زندگی مردمان دیار رئیسعلی و دیگر استان‌های جنوبی، بیش از گذشته به ته‌لنجی گره خورده است. بر همین اساس، محدود کردن واردات ته‌لنجی در واپسین سال‌های فعالیت دولت یازدهم و البته استاندار پیشین بوشهر با اعتراضات گسترده‌ای ازسوی لنجداران و بازاریان بنادر مختلف استان بوشهر و دیگر استان‌های جنوبی همراه شد. این اعتراضات که در چند نوبت سبب تعطیلی کامل بازار این بنادر شد، مشکلات زیادی را برای کسبه و مردم این مناطق به‌وجود آورد تا این‌که استاندار جدید بوشهر نیز مانند استاندار پیشین از پیگیری حقوق ساحل‌نشینان بوشهری و حل و فصل مشکلات و آزاد شدن دوباره ته‌لنجی خبر داد.

در هر حال، اعتراضات کسبه و لنجداران در طول یک سال و چند ماه گذشته کم و بیش ادامه‌دار بود تا این‌که هیات‌وزیران با بررسی دوباره مصوبه ته‌لنجی، نظر نهایی خود را در خصوص افزایش میزان ته‌لنجی اعلام کرد. بر اساس این مصوبه، هر ملوان بیمه‌شده، سالانه حداکثر شش نوبت و تا سقف 15 میلیون تومان از معافیت ملوانی برخوردار می‌شود این در حالی است که ملوانان پیش از محدود شدن ته‌لنجی، سالانه چندین برابر این میزان ته‌لنجی وارد می‌کردند. در همین خصوص برخی از لنجداران معتقد هستند معافیت ملوانی به‌جای افزایش پنج میلیون تومانی در ازای هر ملوان، باید تا 30 میلیون تومان افزایش یابد، زیرا با توجه به گرانی سوخت و افزایش هزینه سفر، تجارت برایشان سودآور نیست. تفاوت 25 میلیون تومانی مصوبه با خواست لنجداران ممکن است بار دیگر اعتراضات و اعتصابات کسبه و بازاریان و همچنین ملوانان و لنجداران استان‌های جنوبی را به همراه داشته باشد.

مصوبه جدید هیات‌وزیران حاکی از آن است که لنج‌ها و شناورها در بنادر جنوبی تنها در صورتی که ملوانان شاغل در آنها بیمه تامین اجتماعی باشند، می‌توانند به‌ازای هر ملوان در سال شش نوبت و در هر نوبت تا سقف 15 میلیون تومان از معافیت گمرکی استفاده کنند در حالی که این معافیت در سال گذشته 10 میلیون تومان بود. 
سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان بوشهر در همین راستا تاکید کرد که مصوبه اصلاح شده دولت در زمینه تخلیه کالای همراه ملوان به‌زودی در این استان اجرائی می‌شود.
منصور بازیار با اشاره به این‌که در آیین‌نامه اصلاح شده کالای همراه ملوان، هر ملوان در طول سال می‌تواند شش سفر انجام داده و در طول هر سفر 150 میلیون ریال کالا با معافیت گمرکی صد درصد وارد کند، ادامه داد: عمده تفاوت مصوبه کالای همراه ملوان افزایش 50 میلیون ریالی سهم ملوانان برای ورود کالای بدون پرداخت عوارض گمرکی است. بخش قابل توجهی از بوشهری‌ها به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم از راه واردات کالای همراه ملوان امرار معاش می‌کنند که این امر اهمیت مصوبه کالای همراه ملوان را برای آنها دوچندان کرده است.

هیات وزیران در جلسه 18 مرداد سال گذشته به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه ورود کالای همراه ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از 500 تن و ساماندهی و نوسازی آن شناورها را در 18 ماده مصوب کرد. بر اساس تبصره 2 ماده 7 این آیین‌نامه، معافیت‌های ملوانی برای شناورهای زیر 200 تن حداکثر شش نفر، برای 201 تا 350 تن حداکثر هفت نفر و برای 351 تا 500 تن حداکثر هشت نفر در طول یکسال اعمال می‌شود. بر این اساس، در مناطقی که تعداد سفر متداول شناورها بیش از شش سفر است، سفرهای مازاد شناور مشمول معافیت نبوده و ترخیص کالا در هر حال مشمول مقررات صادرات و واردات کشور است.

به گزارش ایرنا، بیش از دو هزار شناور سفاری و باری در استان بوشهر فعالیت دارند که هر کدام از این لنج‌ها بین شش تا هشت ملوان دارند و بیش از 12 هزار نفر به‌طور مستقیم در شناورها مشغول به‌کار هستند. 35 تا 40 هزار نفر نیز در بازار شهرهای ساحلی استان بوشهر از طریق خرید و فروش کالای ته‌لنجی فعالیت می‌کنند که با این احتساب خانواده‌های ملوانان و بازاریان حدود 160 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 179 هزار و 280 نفری این استان از طریق واردات کالای ته‌لنجی امرار معاش می‌کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: