bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۸۰۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۸ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر:
مسمومیت با قارچ‌های محلی از چندی پیش گریبان برخی استان‌ها را گرفته و طی هفته‌های اخیر آماری از مراجعه‌‌کنندگان به بیمارستان‌ها بدین سبب منتشر می‌شود. همین امر موج گسترده‌ای از نگرانی را برای مردم ایجاد کرده و از آن طرف بزرگ‌ترین ضربه به صنعت قارچ پرورشی کشور وارد شد.
قارچ‌های بسته‌بندی هیچ‌گونه مشکلی ندارندبامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
مسمومیت با قارچ‌های محلی از چندی پیش گریبان برخی استان‌ها را گرفته و طی هفته‌های اخیر آماری از مراجعه‌‌کنندگان به بیمارستان‌ها بدین سبب منتشر می‌شود. همین امر موج گسترده‌ای از نگرانی را برای مردم ایجاد کرده و از آن طرف بزرگ‌ترین ضربه به صنعت قارچ پرورشی کشور وارد شد. این در حالی است که اطلاع‌رسانی ناقص رسانه‌ها در واکنش به نخستین خبر مسمومیت با قارچ، به بی‌اعتمادی مردم نسبت به مصرف قارچ‌های پرورشی که هیچ گونه مشکلی در روند تولید ندارند، دامن زد. در ادامه برای بررسی وضعیت صنعت قارچ در استان بوشهر و میزان خسارت‌های ناشی از کاهش مصرف قارچ با معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت‌وگو کردیم. 

خسرو عمرانی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که صنعت تولید قارچ در استان در چه وضعیتی است و این ماده مغذی و پروتئینی در کدام شهرهای استان تولید می‌شود، تصریح کرد: از 110 واحد تولید قارچ در کشور 5 واحد در شهرهای جم (1 واحد)، تنگستان (2 واحد)، دیلم (1 واحد) و بوشهر (1 واحد) فعالیت می‌کنند که از این بین جم ظرفیت بسیار بالایی نسبت به دیگر واحدها دارد. در کشور سالیانه 150 هزار تن و در استان 700 تن قارچ تولید می‌شود. مصرف سرانه قارچ در کشور یک و سه دهم تا یک و چهاردهم کیلوگرم و براساس آمار فائو در دنیا 2 کیلوگرم و در اروپا بیش از 5 کیلوگرم است. 

عمرانی در پاسخ به این سوال که در کل چند گونه قارچ خوراکی وجود دارد و چه نوع قارچ‌هایی در صدر صنایع پرورش قارچ قرار دارند، گفت: از 5000 گونه قارچ تنها 100 گونه قارچ خوراکی وجود دارد و و دو نوع قارچ تکمه‌ای و صدفی در صدر صنایع پرورش قارچ قرار دارند که قارچ تکمه‌ای 90 درصد را به خود اختصاص داده و 10 درصد بقیه از آنِ قارچ صدفی است. 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که در استان بوشهر چه نوع قارچی تولید می‌شود و با توچه به گزارش‌های مسمومیت با قارچ طی هفته‌های اخیر، آیا خطری در زمینه قارچ‌های پرورشی وجود دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: در استان بوشهر فقط قارچ تکمه‌ای تولید می‌شود و هیچ‌گونه گزارش مسمومیتی با قارچ‌های پرورشی در واحدهای سراسر کشور اعلام نشده و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد. قارچ ماده پروتئینی مغذی است که به ویژه برای قشر متوسط از اهمیت بالایی برخوردارست.

این مسوول در ادامه درباره گزارش‌های اعلام شده از مسمویت با قارچ با بیان این‌که این مسمومیت‌ها عمدتا در استان‌های کردستان، لرستان، آذربایجان، همدان و قزوین گزارش شده‌اند، تاکید کرد: مربوط به قارچ‌هایی بوده که به سبب بارندگی‌های پس از عید در عرصه‌های طبیعی رشد کرده بودند و قارچ‌ها از نوع سمی بوده‌اند. از همین رو توصیه می‌کنیم که شهروندان از مصرف قارچ‌های طبیعی به جد خودداری کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد برخی شهروندان نگران از این‌که قارچ‌های بسته‌بندی با قارچ‌های طبیعی و محلی تهیه شوند و به همین منظور ترجیح می‌دهند مصرف قارچ را به صفر برسانند، حال آیا امکان تهیه قارچ‌های بسته‌بندی با قارچ‌های طبیعی وجود دارد یا خیر، گفت: چه از نظر تولید محدود قارچ‌های طبیعی و آن هم در برخی عرصه‌ها، چه از نظر حمل و چه از نظر بسته‌بندی و توزیع نه مقرون به‌صرفه و نه امکان‌پذیر است. مردم می‌توانند با خیالی آسوده این ماده مغذی را به سفره‌هایشان برگردانند. 

عمرانی با اشاره به این‌که تشخیص صددرصدی و قاطع قارچ پرورشی از طبیعی براساس ظاهر قارچ وجود ندارد، تصریح کرد: قارچ‌های پرورشی در محیط‌های کاملا کنترل شده تولید می‌شوند و شهروندان می‌توانند قارچ‌ مصرفی خود را از فروشگاه‌ها تهیه کنند و برای آسوده‌تر شدنشان نیز از مسوول فروشگاه بپرسند که قارچ‌های خود را از کجا تهیه کرده‌ است. قارچ‌هایی که تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی و در محیط‌های گلخانه‌ای تولید می‌شود، چه از لحاظ نوع قارچ و چه از لحاظ روند تولید هیچ مشکلی ندارند و حتی برای تولید آنها از هیچ سمی استفاده نمی‌شود که بخواهد برای مردم تبعاتی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مسمومیت‌های ایجاد شده در دیگر استان‌ها آیا در استان بوشهر نیز با کاهش مصرف روبه‌رو بودیم و این کاهش مصرف به چه میزان بوده است، خاطرنشان کرد: تولید قارچ یک فرایند مستمر است. به تدریج کشت و به تدریج نیز برداشت می‌شود و توقفی در تولید این محصول وجود ندارد. حال با کاهش مصرف قارچ، یکی از دغدغه‌های اصلی ما واحدهای تولیدکننده قارچ است که این محصول را تنها می‌توانند از یک هفته تا ده روز نگه دارند و در صورت ادامه این روند با کمبود قارچ و افزایش قیمت آن مواجه می‌شویم. ضروری است که مردم هم برای تامین سلامتی خود و هم برای کمک به صنعت قارچ استان، این ماده غذایی سالم و ضروری را به سفره‌هایشان برگردانند. در چنین شرایطی میزان فروش قارچ در استان به نصف کاهش پیدا کرده، هر چند با اقداماتی که ترتیب داده و آگاهی‌بخشی که از طریق رسانه‌ها انجام داده‌ایم توانسته‌ایم اعتماد مردم را تا حدودی به آنها برگردانیم. فرایند تولید قارچ کاری بسیار تخصصی و هزینه‌برست که در استان بوشهر در حدود 200 نفر اشتغال‌زایی آن هم اشتغال مستقیم و بی‌واسطه ایجاد کرده و سرمایه‌گذاری 7 میلیاردی برای آن مستلزم حمایت از آن است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: