bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۸۱۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
استان بوشهر با وجود کوچکی و کمی‌جمعیت اما داشته‌های فرهنگی بسیار مناسبی دارد که در صورت مدیریت صحیح، می‌تواند نام این استان را در کشور بلندآوازه‌تر کند. متاسفانه بسیاری از داشته‌های فرهنگی و میراث ملموس استان هنوز در حافظه تاریخی کشور ثبت نشده و به این منظور نیاز به اقدامات عاجلی است.
با این حال، مدیرکل میراث فرهنگی استان می‌گوید که پرونده 21 اثر تاریخی فرهنگی منقول این استان در شورای ثبت ملی در تهران تشکیل شده و در دست بررسی است.
ناصر امیرزاده با بیان این‌که این آثار شامل دو کشتی رافائل و پرسپولیس، دو قالیچه دستباف، در و ناقوس کلیسای گریگوری و 15 دست نوشته دوره‌های مختلف تاریخی است که در شورای ثبت ملی تهران تشکیل شده است، گفت: همچنین پرونده شورای ثبت ملی استانی 15 محوطه تاریخی در شهرستان دشتستان، 10 اثر ملموس و پنج اثر ناملموس نیز در این استان تشکیل شده که باید به تهران ارسال شود.

امیرزاده درباره ثبت آثار تاریخی موجود در استان بوشهر خاطرنشان کرد: سال گذشته 9 اثر ملموس و 9 اثر ناملموس و معنوی استان بوشهر ثبت آثار ملی شد. در زمان حاضر 53 اثر ناملموس و 294 اثر ملموس و دو شئ منقول در استان بوشهر به ثبت ملی رسیده است. تا پایان امسال هشت طرح مرمت بناهای تاریخی این استان شامل عمارت مبارکی، مدرسه گلستان، قلعه زائرخضرخان اهرمی، عمارت علوی (موزه چاپ و نشر بوشهر)، قلعه محمدخان دشتی، بخشی از قلعه ملک منصور خان شبانکاره، قلعه نصوری کنگان و شهر تاریخی سیراف به بهره‌برداری می‌رسد.
به گفته امیرزاده، علاوه بر این، برق‌رسانی به محوطه‌های کاخ بردک سیاه و سرپوشیده شدن کاخ چرخاب برازجان از آثار باستانی دوره هخامنشیان در شهرستان دشتستان از جمله دیگر طرح‌های مهم اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر است که در سال جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه‌های هخامنشی در دشتستان و سیراف از جمله برنامه‌های مهم این اداره کل در سال جاری است. واگذاری بناهای تاریخی در بافت قدیم شهر بوشهر از اولویت‌های اصلی امسال این اداره کل است و تلاش می‌شود بیشتر بناهای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شود تا هم استفاده اقتصادی بیشتری داشته باشد و هم باعث ایجاد اشتغال شود. با واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی از مشارکت مردم در احیای این بافت‌ها بهره بیشتری برده می‌شود و هزینه‌های دولتی کاهش می‌یابد.

امیرزاده یکی از مشکلات بناهای تاریخی استان بوشهر را قرارگرفتن بیشتر آنها در محدوده‌های بندر، گمرک، دستگاه های نظامی و برخی ادارات دانست و اضافه کرد: برای سرکشی از وضعیت این بناها باید با چنین مجموعه‌هایی هماهنگ و مجوز صادر شود که این وضعیت و نبود نگهداری مناسب باعث می‌شود تا وقتی میراث فرهنگی به آنها دسترسی پیدا می‌کند، برخی از آنها تخریب شده است. عمارت هفت بنگله در مجموعه سازمانی گمرک در بهمنی بوشهر، بانک شاهی در مجموعه شرکت نفت بوشهر، عمارت ریشهر در محدوده پایگاه هوایی، مدرسه گلستان در اختیار آموزش و پرورش یا عمارت تاریخی حاج رئیس در اداره کل بنادر ودریا نوردی از جمله این موارد است که در نامه‌نگاری‌هایی با سازمان مرکزی، خواستار تعیین تکلیف درباره این بناها شده‌ایم.

برچسب ها: تاریخ ، بوشهر ، ثبت ملی
نام:
ایمیل:
* نظر: