bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۷ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
آمارهای روزانه تجارت گویای آن است که در پایان هفتمین روز خرداد امسال میزان واردات کشور معادل 4/330 میلیون دلار و حجم صادرات 36/129 میلیون دلار بوده است.
آمارهای روزانه تجارت گویای آن است که در پایان هفتمین روز خرداد امسال میزان واردات کشور معادل 4/330 میلیون دلار و حجم صادرات 36/129 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که در ماه‌های گذشته با توجه به تک‌نرخی شدن ارز، تراز تجاری کشور که سال گذشته هفت میلیارد دلار منفی بوده حدود یک میلیارد دلار مثبت شده است.
طبیعی است شرط مثبت شدن تراز تجاری پیشی گرفتن حجم صادرات از واردات است اما در شرایطی که در هفته‌های گذشته گاه میزان واردات حتی یک چهارم صادرات بوده است، در تاریخ هفتم خردادماه (آخرین آمار روزانه اعلام شده) واردات بیش از دو برابر بیشتر از صادرات بوده است. از نظر وزنی در این روز ۳۳۸ هزار تن واردات و 6/411 هزار تن صادرات داشته‌ایم.

البته طبیعی است که آمارهای روزانه متغیر بوده و ممکن است در روزهای قبل و بعد خود دستخوش تغییرات عمده شوند، بر همین اساس در روز ششم خردادماه صادرات حدود ۵۰ درصد بیش از واردات بوده و ۱۱۰ میلیون دلار واردات و 8/164 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم.
با وجود این در روز پنجم خرداد‌ماه سال جاری نیز واردات حجمی به مراتب بیش از صادرات داشته و در برابر صادرات 3/176 میلیون دلاری حدود 6/211 میلیون دلار بوده است.

در تاریخ ۳۱ اردیبهشت‌ماه نیز واردات کشور اختلافی قابل توجه نسبت به صادرات داشته و معادل 5/185 میلیون دلار بوده است، در حالی که در این روز تنها 2/96 میلیون دلار کالا صادر شده است.
با توجه به این‌که در دوره‌ای حجم صادرات روزانه حتی تا چهار برابر بیش از واردات شده بود اکنون به‌نظر می‌رسد به‌دنبال اختصاص تدریجی ارز تک‌نرخی به بخش‌های مختلف، واردکنندگان فعالیت خود را با جدیت بیشتری دنبال می‌کنند. البته طبیعی است آنچه این روزها اعلام می‌شود در گذشته ثبت سفارش شده است.

برچسب ها: واردات ، تجارت ، دلار
نام:
ایمیل:
* نظر: