bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۸۵۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۹ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از رهاسازی یک بهله عقاب طلایی پس از سه ماه تیمارداری و مداوا در منطقه شکار ممنوع کوه سیاه این استان خبر داد.
حسین دلشب با اشاره به این‌که این عقاب توسط شکارچیان متخلف در منطقه بوشکان شهرستان دشتستان از ناحیه بال راست مصدوم و توسط دوستداران محیط زیست به پاسگاه محیط بانی شهید محمدی بخش بوشکان تحویل شده بود، گفت: کارشناسان محیط زیست این پرنده را که جزو گونه‌های حمایت شده است به مدت سه ماه مداوا و پس سالم شدن در طبیعت رها کردند.
به‌گفته وی، برای ایجاد تعادل پایدار در طبیعت و بقا و انتقال زیبایی‌های محیط زیست به نسل‌های آینده، باید همه مردم، حفاظت از محیط زیست را در اولویت امور قرار دهند و صیانت از انواع جانوران وحشی و از جمله گونه‌های ارزشمند پرندگان شکاری که از مصادیق مشارکت همگانی در حفاظت بهینه از تنوع زیستی هستند را حمایت کنند.

عقاب طلایی از شکارچیان قهار و مثال زدنی در طبیعت است که پراکنش آن در سلسله جبال البرز و زاگرس و کویرهای مرکزی دیده می‌شود اما اولویت زیستی آنها در مناطق صخره‌ای است.
این پرنده در استان بوشهر نیز به‌صورت مهاجر زمستانی دیده می‌شود و در زیستگاه‌های مستعد قابل مشاهده است.  عقاب طلایی بیشتر در ارتفاعات زندگی می‌کند و لانه خود را روی درختان بلند و یا در صخره‌ها می‌سازد و چند لانه دارد که به‌صورت چرخشی از آنها استفاده می‌کند. این پرنده تمام عمر با جفت خود زندگی می‌کند و عقاب‌های طلایی ماده جثه بزرگتری نسبت به جنس نر دارند. عقاب‌های طلایی به‌دلیل داشتن بال‌های بزرگ نیاز زیادی به بال زدن در آسمان ندارند و روی لایه‌های هوا سر می‌خورند. سرعت معمولی این پرندگان 50 کیلومتر است اما هنگام شیرجه زدن می‌توانند سرعتشان را تا 160 کیلومتر بر ساعت افزایش دهند.این‌گونه پنجه‌های بسیار محکم و قوی دارند و می‌توانند طعمه‌هایی تا وزن هشت کیلوگرم را حمل کنند اما به‌گفته کارشناسان و محققان محیط زیست، این پرندگان توانایی بلند کردن طعمه‌های بسیار سنگین مانند بزکوهی و آهوها را نیز دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: