bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۸۵۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۶ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
به دنبال قطع 5 روزه آب در شهرهای دشتستان؛
طی روزهای گذشته بحران آب در دشتستان به معنای واقعی کلمه نمود پیدا کرده و بی‌آبی در حالی امان مردم منطقه را بریده که براساس گفته‌های شهروندان، طی پنج روز گذشته آب بخش‌های زیادی از برازجان به‌طور کامل قطع بوده و فریادها نیز بی‌نتیجه مانده است.
به دنبال قطع 5 روزه آب در شهرهای دشتستان؛بامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
طی روزهای گذشته بحران آب در دشتستان به معنای واقعی کلمه نمود پیدا کرده و بی‌آبی در حالی امان مردم منطقه را بریده که براساس گفته‌های شهروندان، طی پنج روز گذشته آب بخش‌های زیادی از برازجان به‌طور کامل قطع بوده و فریادها نیز بی‌نتیجه مانده است. طی دو روز اخیر کلیپ ویدئویی از نتانیاهو در فضای مجازی دست به دست شد که در آن از کمک به مردم ایران در زمینه بی‌آبی می‌گوید. در این بین پاسخ کوبنده عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران به این ویدئو کلیپ در نوع خود جالب است. 

کلانتری در واکنش به این کلیپ گفته است: «به نتانیاهو چه ربطی دارد محیط زیست ایران، او برود دنبال کار خودش. هر کاری دوست دارد بکند ولی قبل از آن بهتر است برود کثافت‌کاری‌های خودش را جمع کند». درست است که نباید به بیگانگان اجازه دخالت در امور مملکتمان را بدهیم اما کاملا طبیعی است که اگر نتوانیم خودمان را مدیریت کنیم، دیگران مدیریتمان می‌کنند، اگر نتوانیم درست و به‌موقع برنامه‌ریزی کنیم و تصمیم بگیریم، دیگران برایمان برنامه می‌ریزند و به جای ما تصمیم می‌گیرند و در این صورت، فحاشی و ادبیات کوچه و بازاری نیز دردی را دوا نخواهد کرد و برای مردمی که در یکی از گرم‌ترین نقاط کشور زندگی می‌کنند، «آب» نخواهد شد. 

برای بررسی مشکلات ناشی از بی‌آبی و ابعاد گسترده آن با شهروندان برازجانی گفت‌وگو کردیم. یکی از شهروندان در این باره به بامداد جنوب گفت: از ویژگی‌ها و شاخصه‌های یک مدیر، «تدبیر و درایت» او به‌منظور پیشگیری از وقوع بحران، رفع بحران‌های احتمالی و تامین رفاه شهروندان است که متاسفانه این شاخصه مهم و اصلی در فرماندار دشتستان طی 5 سال مدیریت وی در هیچ سطحی از وظایف ایشان مشاهده نشده و پس از 5 سال هیچ نمره مثبتی در کارنامه فرماندار ثبت نشده، چراکه وی اصولا با کار زیربنایی آشنا نیست و نمی‌خواهد امور را به‌صورت اصولی حل کند. بحران آب طی 5 سال مدیریت ایشان، در 3 سال اخیر به بحران پیامدهای اجتماعی ناشی از بحران آب تبدیل شد و وی در این بحران نیز کارنامه قابل دفاعی ندارد که اگر کوچک‌ترین کار زیربنایی و اصولی انجام داده بود می‌بایست برای شهروندان ملموس باشد و اندکی از بار مشکلات کاسته باشد. به گفته وی، مسوولان حاضرند لقمه را دور سرشان بچرخانند و ترجیح می‌دهند برای تامین آب هر سال به استان‌های همجوار التماس کنند اما کار اصولی انجام ندهند. ما آب داریم اما با بحران مدیریت آب مواجهیم. 

انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه دیگر از نظر علمی کاملا مردود است و همه کارشناسان، پژوهشگران و متخصصان امر بر این موضوع تاکید دارند. در ادامه یکی از فعالان مدنی برازجان درباره راهکار مدیریت آب با بیان این‌که احداث آب‌شیرین‌کن در شرایط فعلی بهترین گزینه در دسترس است، تصریح کرد: پیش از ماه رمضان در نشست فرماندار و دیگر مسوولان با فعالان مدنی، پیشنهاد احداث آب‌شیرین‌کن از سوی فرماندار رد شد. به گفته فرماندار، تا چند سال آینده مشکل حادی در حوزه آب وجود نخواهد داشت و ما به شیوه‌های دیگری همچون حفر چاه آب مورد نیاز منطقه را تامین خواهیم کرد! نبود پشتوانه علمی و منطقی در سخنان فرماندار آنجاست که هنوز باور ندارد حفر چاه و بهره‌برداری از سفره‌های زیرزمینی مشکل جدیدی است که حفر می‌شود. ما نباید برای حل مشکل پیش رو، مشکل جدیدی خلق کنیم که خود مزید بر علت می‌شود. چنین راهکارهایی در حد یک مسکّن عمل می‌کنند و چاره کار نیستند. براساس وعده معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری دشتستان، تامین روزانه ١٢ هزار متر مکعب آب از طریق چاه‌های آب دشتستان و تقویت شبکه آبرسانی از این طریق، خود معضل جدیدی خواهد شد. 

به گفته این فعال مدنی، براساس گفته فرماندار در آن جلسه، مجوز احداث آب‌شیرین‌کن گرفته شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، حال آن‌که به نقل از جواد لقمان‌زاده در مصاحبه با سایت خبری دشتستان بزرگ، استاندار بوشهر برای گرفتن مجوز به تهران سفر کرده است. «لازم به ذکر است، در حال حاضر نیز استاندار بوشهر در تهران جهت انعقاد قرارداد دو دستگاه آبشیرین‌کن که مطالعات آن صورت گرفته و مکان آن نیز مشخص شده است حضور دارد که در خوشبینانه‌ترین حالت، تا دو سال آینده آب آن وارد شبکه آبی دشتستان می‌شود و تا آن زمان آب شهرستان باید از خط لوله محرم و حلقه‌های چاه منطقه تامین شود». مردم از این دو سال-دوسال‌ها و سال آینده و سال بعدی بسیار شنیده‌اند. به رنج و مشقت مردم پاسخ دهید که در این مدت چه تدبیری اندیشیدید و چه اقدام مثبتی انجام دادید؟! به‌نظر می‌رسد تابستان امسال نیز با مشقت فراوان سپری شود و وعده‌ها از این تابستان به تابستان‌های دیگر موکول شود. به گفته این منبع آگاه، فرماندار پیش از این اذعان کرده بود که برای احداث آب‌شیرین‌کن مجوز لازم گرفته شده و مشکلی وجود ندارد و اینک گفته می‌شود استاندار برای گرفتن مجوز به تهران سفر کرده، در صورتی‌که روند عادی برای احداث آب‌شیرین‌کن، بخش خصوصی و وزارت نیرو دو طرف قرارداد هستند و در مرحله بهره‌برداری، مدیریت استفاده از آب‌شیرین‌کن از طریق منطقه‌ای می‌شود. 

حال سوال اینجاست که استاندار برای چه مجوزی به تهران رفته است؟! وی با تاکید بر این‌که در چنین شرایطی که بحران آب به قول مسوولان و بحران مدیریت آب به باور بسیاری، تلاش برای احداث پتروشیمی در آبپخش چه توجیهی داشت که قرار بود آب مورد نیاز آن از طریق سد رئیسعلی دلواری تامین شود؟! در حالی‌که گفته می‌شود از سد رئیسعلی دلواری برای مصرف شرب استفاده نمی‌شود، بر چه اساسی قرار بود آب این پتروشیمی از سد تامین شود؟! اینها سوالاتی است که پاسخش را مسوولان باید به مردم بدهند، آن هم با مدرک و سخنان معقول و منطقی. این شهروند با اشاره به این‌که بخش عمده‌ای از پاسخگو نبودن مسوولان و سهل‌انگاری‌هایشان در تامین رفاه مردم به سبب بزرگواری و حیایی است که مردم در مطالبات بحقشان دارند وگرنه چرا رئیس شورای شهر باید پس از تجمع مردم درِ فرمانداری به‌دنبال بی‌آبی‌های چند روز اخیر و بستن خیابان با فرماندار تماس بگیرد و از وی درخواست کند که در جمع مردم حاضر شود و با آنها صحبت کند اما وی بگوید «نمی‌توانم»! خیالشان آسوده است که آب از آب تکان نمی‌خورد و مردم باز هم حیا می‌کنند و تحمل ... ، خاطرنشان کرد: نکته دیگر در این بین، تصفیه‌خانه بوشکان است که مربوط به پیش از انقلاب است و بسیار فرسوده است. چرا چاره‌ای برای این تصفیه‌خانه نمی‌اندیشند. چرا به امکانات به‌روز مجهز نمی‌شود؟ چرا طی این همه سال، بودجه‌ای به آن اختصاص نمی‌دهند؟! آیا این حق مردم دشتستان و استان بوشهر نیست؟! در شورای چهارم مصوبه‌ای به امضا رسید که مبلغی از مردم کسر شود و هزینه آن صرف نوسازی خطوط لوله شود، چراکه بخشی از مشکلات کم‌آبی‌ها ناشی از فرسودگی لوله‌ها و هدررفت آب است. 

مسوولان بحران محدودیت منابع را برای پوشش کم‌کاری‌هایشان عَلَم کرده‌اند، وگرنه ما بحران محدودیت منابع نداریم، بحران مدیریت منابع داریم. در ادامه یکی دیگر از شهروندان از شیوه سهمیه‌بندی آب ابراز گلایه کرد و گفت: پیش از این، یک روز در میان یا دو روز در میان بوده اما طی چند روز اخیر بدون اطلاع‌رسانی اداره آب، شیوه آبرسانی‌ها تغییر کرد و بهتر است بگویم روند آبرسانی کلا قطع شد. طی 5 روز متوالی آبی تزریق نشد، حتی یک قطره و این در حالی است که برخی محله‌های شهر مدت بیشتری از نعمت آب محروم بوده‌اند. حدود 15 روز یا بیشتر! امیدواریم مسوولان پیش از آن‌که جنگ آب در استان بوشهر قوت بگیرد، تدبیری بیندیشند. تدبیری امیدآفرین، نه از جنس آنچه تا کنون اندیشیده‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر: