bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۸۶۳
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۸ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
آمارهای گمرک از رشد صادرات به اروپا می‌گویند؛
افزایش صادرات به کشورهای اروپایی به‌منظور گسترده کردن سهم ایران از بازارهای جهانی و ایجاد حاشیه امن صادراتی در سال‌های اخیر و پس از توافق هسته‌ای در دستور کار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفت تا جایی که در این مدت برای اولین‌بار تراز تجاری کشور مثبت شد و صادرات از واردات پیشی گرفت.
بامداد جنوب:
افزایش صادرات به کشورهای اروپایی به‌منظور گسترده کردن سهم ایران از بازارهای جهانی و ایجاد حاشیه امن صادراتی در سال‌های اخیر و پس از توافق هسته‌ای در دستور کار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفت تا جایی که در این مدت برای اولین‌بار تراز تجاری کشور مثبت شد و صادرات از واردات پیشی گرفت. این وضعیت البته آنچنان دوام نیاورد و صادرات در مقاطعی باز هم با کاهش محسوس همراه شد با این حال، نگاهی به آمارهای تجارت بین‌المللی کشور در سال جاری نشان می‌دهد که در دوماهه ابتدای امسال ۴۰ کشور مقصد اصلی صادرات تجار ایرانی بوده و آمار صادرات تولیدکنندگان داخلی به برخی از این کشورها با افزایش قابل توجهی همراه بوده است. 

در همین زمینه، بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی دو ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که ۴۰ کشور از جمله ترکیه، ایتالیا، روسیه، جمهوری آذربایجان، آلمان، قزاقستان، اسپانیا، ارمنستان، گرجستان، بلژیک و انگلستان مقصد اصلی صادرات ایران بوده‌اند که بیشترین درصد افزایش صادرات نسبت به مدت مشابه سال۹۶ در اختیار کشور ایتالیا با ۱۵۶ درصد افزایش است.
بر اساس این گزارش؛ میزان صادرات ایران به ترکیه در دوماهه نخست سال جاری ۳۶۳ هزار و ۳۱۳ تن کالا به ارزش ۲۹۲ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۵۱۸ دلار بوده که به لحاظ وزنی 94/1 درصد و به لحاظ ارزشی 78/3 درصد از کل صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود. بنابراین مقایسه میزان صادرات به ترکیه در دوماهه نخست سال جاری با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی 97/56 درصد و از لحاظ ارزش 02/30 درصد افزایش یافته است.
همچنین طی دو ماه نخست سال جاری، ۱۶۳هزار و ۲۲۷ تن کالا به ارزش ۸۲ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۴۴۰ دلار از ایران به ایتالیا صادر شده است. مقایسه میزان صادرات به ایتالیا در دوماهه نخست سال جاری با مدت مشابه سال گذشته حاکی از آن است که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی ۲۴۹.۴۷ درصد و از لحاظ ارزش ۱۵۶.۵۶ درصد افزایش یافته است.
میزان صادرات ایران به روسیه در دوماهه نخست سال جاری ۱۱۹ هزار و ۹۴ تن کالا به ارزش ۶۱ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۵۳۰ دلار بوده که به لحاظ وزنی 63/0 درصد و به لحاظ ارزشی 79/0 درصد از کل صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود. بنابراین مقایسه میزان صادرات به روسیه در دوماهه نخست سال جاری با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی 90/49 درصد و از لحاظ ارزش 45/49 درصد افزایش یافته است.
آمارهای گمرک نشان می‌دهد که طی دو ماه نخست سال جاری، ۸۸ هزار و ۵۷۷ تن کالا به ارزش ۵۵ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۶۵ دلار نیز به جمهوری آذربایجان صادر شده است. به این ترتیب مقایسه میزان صادرات به جمهوری آذربایجان در دوماهه نخست سال جاری با مدت مشابه سال گذشته حاکی از آن است که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی 10/39 درصد و از لحاظ ارزش 7/65 درصد افزایش یافته است. 

میزان صادرات ایران به آلمان در دوماهه نخست سال جاری ۱۲ هزار و ۳۱۴ تن کالا به ارزش ۳۴ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۶۸۱ دلار بوده که به لحاظ وزنی 07/0 درصد و به لحاظ ارزشی 44/0 درصد از کل صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود. مقایسه میزان صادرات به آلمان در دوماهه نخست سال جاری با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی 57/100 درصد افزایش و از لحاظ ارزش 02/20 درصد کاهش یافته است.
همچنین طی دو ماه نخست سال جاری، ۹۱ هزار و ۹۹۷ تن کالا به ارزش ۲۵ میلیون و ۱۵۸هزار و ۳۴۱ دلار از ایران به قزاقستان صادر شده است. به این ترتیب مقایسه میزان صادرات به قزاقستان در دوماهه نخست سال جاری با مدت مشابه سال گذشته حاکی از آن است که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی 65/26 درصد و از لحاظ ارزش 81/0 درصد افزایش یافته است.

میزان صادرات ایران به اسپانیا در دوماهه نخست سال جاری ۹ هزار و ۸۵۰ تن کالا به ارزش ۲۳ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۳۲۴ دلار بوده که به لحاظ وزنی 05/0 درصد و به لحاظ ارزشی 31/0 درصد از کل صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود. بنابراین مقایسه میزان صادرات به اسپانیا در دوماهه نخست سال جاری با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی 23/109 درصد افزایش و از لحاظ ارزش 84/40 درصد افزایش یافته است.
گزارش آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که افزایش ۲۲ درصدی صادرات به ارمنستان، صادرات ۱۷ میلیون دلاری و افزایش 49/50 درصدی کالا به گرجستان،  افزایش 24/43 درصدی ارزش صادرات به بلژیک و رشد 78/72 درصدی صادرات به انگلستان نیز در مدت دو ماهه سال جاری، سبب بهبود آمارهای صادراتی کشور شده است.   

نام:
ایمیل:
* نظر: