bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۱ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
وزیر نفت در حالی اوایل خرداد از فرصت 60 روزه به توتال برای تعیین تکلیف فاز 11 پارس جنوبی خبر داد که از این فرصت 40 روز مانده است و ظاهرا توتال قصد خروج از ایران را دارد.
شمارش معکوس برای تعیین تکلیف فاز11 پارس جنوبیوزیر نفت در حالی اوایل خرداد از فرصت 60 روزه به توتال برای تعیین تکلیف فاز 11 پارس جنوبی خبر داد که از این فرصت 40 روز مانده است و ظاهرا توتال قصد خروج از ایران را دارد. گرچه هنوز به‌طور رسمی این شرکت اعلام نکرده که از ایران خارج می‌شود اما مدیرعامل این شرکت گفته است اگر نتوانیم معافیت‌های لازم را از امریکا اخذ کنیم باید از ایران خارج شویم.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز رسما اعلام کرده است نمی‌تواند مانع از خروج توتال فرانسه از ایران شود، زیرا سیاست‌های اقتصادی این شرکت را مسوولان و مدیران آن تعیین می‌کنند. با این حال، یکی از موضوعات مهمی که باید به آن پرداخته شود وضعیت مناقصه‌هایی است که شرکت توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 برگزار کرده است. سوال اینجاست که با خروج توتال از ایران شرایط شرکت‌های داخلی چه خواهد شد. بر اساس گفته‌های مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، توتال حدود ۹۰ میلیون دلار در فاز ۱۱ هزینه و مناقصه‌های مربوطه را برگزار کرده است و مشخص نیست بعد از خروج ترامپ از این قرارداد چه بر سر این مناقصه‌ها خواهد آمد.
اما نکته مهمی که باید گفت این است که در صورت خروج توتال از فاز 11 هیچ جریمه‌ای گریبانگیر توتال نخواهد شد و توتال باید تا زمانی که فاز 11 به تولید برسد صبر کند تا سود و اصل 90 میلیون دلار هزینه‌ای را که در این فاز کرده است دریافت کند. 

رضا خیامیان، رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در نشست خبری اخیر خود  اعلام کرده است اگر توتال از قرارداد خارج شود و سهم خود را به شرکت چینی واگذار کند این‌که تکلیف مناقصه ها چه می شود به سیاست شرکت چینی بستگی دارد اما از آنجایی که مسائل پیش رفته و توتال برخی اقدامات را انجام داده است احتمال دارد طبق همان روال پیش برود.
بر این اساس باید منتظر ماند تا فرصت 60 روزه توتال که وزیر نفت برای تعیین تکلیف فاز11 به این شرکت داده است، تمام شود و مشخص شود که آیا توتال در فاز 11 می‌ماند یا از این فاز خارج خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: