bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۸۸۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۸ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
تاخیر در محل حادثه و کمبود امکانات؛
طی دو-سه روز اخیر حوادث ناشی از آتش‌سوزی در استان بوشهر خبرساز شد و بار دیگر عموم را متوجه کمبودهای موجود و گاه دردساز در سازمان آتش‌نشاانی کرد. سازمانی که از نظر نوع و نحوه عملکرد باید بدان توجه فراوانی شود و تجهیزات مدرن و به‌روز از الزامات و نیازهای ضروری آنهاست.
از انبار ضایعات تنگک، تنها «خاکسترش» به جا ماندبامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
طی دو-سه روز اخیر حوادث ناشی از آتش‌سوزی در استان بوشهر خبرساز شد و بار دیگر عموم را متوجه کمبودهای موجود و گاه دردساز در سازمان آتش‌نشاانی کرد. سازمانی که از نظر نوع و نحوه عملکرد باید بدان توجه فراوانی شود و تجهیزات مدرن و به‌روز از الزامات و نیازهای ضروری آنهاست. این در حالی است که متاسفانه در مراکز آتش‌نشانی خبری از تجهیزات مدرن و به‌روز نیست و همین کمبود خود زمینه‌ساز مشکلات و آسیب‌های بسیاری شده و در صورت غفلت از آن خواهد شد. 

حدود سه روز پیش منزلی مسکونی در جزیره خارگ طعمه آتش شد. چند روز پیش آتش‌نشان 32 ساله آبپخشی نیز در زمان ماموریت دچار برق‌گرفتگی شد و روز گذشته نیز انبار ضایعاتی در محله تنگک در شعله‌های آتش سوخت و به گفته یکی از حاضران در صحنه، تاخیر خودرو آتش‌نشانی و کمبود امکانات سبب شد تا از انبار ضایعات جز خاکستر چیزی نماند. 
سازمان آتش‌نشانی یکی از زیرمجموعه‌های شهرداری‌هاست که هر چند در شرایط فعلی وضعیت مالی برخی شهرداری‌ها چندان مساعد نیست اما در مراکز استان‌ها با مشاهده انواع و اقسام برنامه‌های متنوعی که از سوی شهرداری‌ها برگزار می‌شود، نمی‌توان کمبود منابع مالی را بهانه‌ای برای بی‌توجهی به امکانات سازمان آتش‌نشانی و حمایت از آتش‌نشان‌ها قرار داد. 

سازمان‌های آتش‌نشانی با هدف اصلی نجات جان و اموال انسان‌ها تشکیل شده‌اند، بنابراین یک آتش‌نشان قادر است در بحرانی‌ترین شرایط محیطی و زیان‌آورترین شرایط کاری به یاری حادثه دیدگان بشتابد. با توجه به آمارهای حریق و حوادث، تعداد مصدومان و فوت شدگان مأموران آتش‌نشان در طی سالیان اخیر نگران‌کننده است، چرا که آتش‌نشانان در محیط‌های پر مخاطره‌آمیز و از جمله انفجارات به امدادرسانی و عملیات می‌پردازند، بنابراین آسیب‌پذیری آنان در حد بالایی است. علاوه بر این، عوارض و مخاطرات شغلی در حرفه آتش‌نشانی با بروز و تشدید انواع بیماری‌های جسمی و روانی جلوه می‌کند. بر این اساس مهم‌ترین وظیفه آتش‌نشانان شامل آماده‌باش شبانه‌روزی برای شرکت در حوادثی که جان انسان در خطر باشد، انجام عملیات نجات و امداد در حوادثی که جان حیوانی در خطر باشد، شرکت فعال در حوادث طبیعی به منظور یاری رساندن به هموطنان، اداره کردن و مهار آتش‌سوزی‌ها در صنایع و اماکن مختلف، بررسی علل حریق و حوادث در شرایط محیطی متفاوت و همراه با مخاطرات گوناگون می‌شود. 

به این ترتیب آتش‌نشانان در هر مأموریت به‌طور معمول در معرض چندین عوارض از جمله عوارض ناشی از استرس رانندگی و ترافیک، عوارض ناشی از اثرات دود و گازهای سمی در محل‌های عملیات، عوارض ناشی از صدای آژیر، بلندگو و نور چراغ گردان، عوارض ناشی از ترشح هورمون‌های دفاعی و آمادگی بدن در برابر حوادث، اثرات ناشی از حرارت در محل حریق، عوارض ناشی از تماس یا جذب مواد شیمیایی از طریق پوست، عوارض ناشی از صدمات فیزیکی در حین انجام وظیفه، عوارض ناشی از دریافت پرتوهای یونساز و تشعشعات رادیواکتیویته قرار می‌گیرند. این تنها بخشی از مسائل و رنج‌هایی است که قهرمانان آتش با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. جعفر دیناروند، رئیس آتش‌نشانی منطقه ویژه عسلویه همچنان با طفیلی به نام سرطان درگیر است و بهترین روزهای زندگی‌اش در بیمارستان‌ها خلاصه می‌شود. خاطره قهرمانان و ایثارگران پلاسکو هنوز هم در اذهان زنده است و تلخی آن به همان تلخی روز نخست... . 

تلاش ما برای برقراری تماس با مسوولان آتش‌نشانی بوشهر حاصلی نداشت اما بر اساس گفته یکی از حاضران در صحنه آتش‌نشانی با تاخیر بسیار به محل حادثه رسید و زمانی که رسیدند نیز به سبب کمبود امکانات باز هم در روند خاموش کردن آتش تاخیر صورت گرفت تا جز خاکستر چیزی از انبار باقی نماند. 
حال این سوال مطرح است که چرا سازمان‌های آتش‌نشانی در اغلب نقاط کشور با کمبود امکانات روبه‌رو هستند؟ چرا در نقاط حساسی مانند اسکله‌ها خودروهای آتش‌نشانی مستقر نیست؟ گاهی مشاهده شده که حوادث مرتبط با آتش‌نشانی ناشی از کم‌اطلاعی نیروها از برخورد صحیح در مواقع بحران است و این خود موید همان بحران مدیریتی است که بارها درباره آن هشدار داده شده اما گوش شنوایی نیست که نیست. 

چرا به جای برنامه‌هایی مانند برگزاری کنسرت، نقاشی روی صورت کودکان، جشنواره‌های تکراری غذا، جنگ و جدال‌ها و اختلافات بر سر تزریق اعتبار به فلان قشر تلاشی برای مجهز کردن و تقویت سازمان آتش‌نشانی مشاهده نمی‌شود؟! کاش به اندازه‌ای که به توسعه گردشگری و در اختیار گرفتن دریا!!!، احداث پلاژ، رستوران شناور و هر چیز دیگری، اندکی در اندیشه تقویت زیرساخت‌ها و امکانات ابتدایی و ضروری همه این مکان‌ها می‌بودیم تا بتوانیم مواقع بروز بحران، از حجم خسارات مالی و جانی بکاهیم. 

امیدواریم شورا و شهرداری مرکز استان و دیگر نقاط استان، با جدیت و در اسرع وقت برای جلوگیری از حوادث و خسارات ناشی از آن، با تزریق بودجه به مراکز آتش‌نشانی هم نسبت به تقویت روحی نیروهای مستقر در آتش‌نشانی و تشدید احساس مسوولیت آنها اقدام کنند و هم با تجهیز امکانات آنها زمینه امنیت جانی و مالی شهروندان را تامین کنند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: