bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۹۱۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
اتحاد دوباره مردم در مقابل گرانی خودرو؛
این روزها در بازار، تاکسی، محل کار و خلاصه هرجا که گذرتان بیفتد در خصوص گرانی سرسام‌آور خودرو و انفعال دولت نسبت به این موضوع بحث می‌شود. عده‌ای معتقدند که این گرانی‌ها در واقع زمینه‌سازی خودروسازان برای گران‌تر کردن خودروهاست، زیرا با بستن امکان ثبت سفارش خودرو و کاهش خودروهای صفر در بازار، قیمت خودروها افزایش خواهد یافت..
بامداد جنوب- جواد شکریان:
این روزها در بازار، تاکسی، محل کار و خلاصه هرجا که گذرتان بیفتد در خصوص گرانی سرسام‌آور خودرو و انفعال دولت نسبت به این موضوع بحث می‌شود. عده‌ای معتقدند که این گرانی‌ها در واقع زمینه‌سازی خودروسازان برای گران‌تر کردن خودروهاست، زیرا با بستن امکان ثبت سفارش خودرو و کاهش خودروهای صفر در بازار، قیمت خودروها افزایش خواهد یافت؛ عده‌ای اما نقش دلالان و واسطه‌گران را پررنگ می‌بینند و نمایشگاه‌داران را محکوم به سودجویی می‌کنند و در پایان عده‌ای هم سیاست‌های اشتباه دولت را مقصر این گرانی می‌دانند، اگرچه همه این گروه‌ها در این نظر متفق‌القول هستند که در حال حاضر «تنها خود مردم می‌توانند با تکیه بر مکانیسم عرضه و تقاضا، کاهش قیمت‌ها را رقم بزنند». بر همین اساس، طی روزهای اخیر، افراد معروف و محبوب نظیر بازیگران سینما و فوتبالیست‌های ملی با تکیه بر محبوبیت خود، به قضیه گرانی‌ها ورود کرده و مردم را به تحریم گرانی‌ها دعوت کرده‌اند. در این بین، یکی از بازیکنان سابق تیم ملی فوتبال ایران که از محبوبیت بیشتری در میان فوتبال‌دوستان برخوردار است، گرانی خودرو، طلا و... را هدف صحبت‌های خود قرار داده و از مردم خواسته تا خودروسازان داخلی و سایر گران‌فروشان را تحریم کنند. مطلبی که درست یا اشتباه، خیلی زود در شبکه‌های مجازی دست به دست چرخید و بسیاری از مردم با بازنشر سخنان این فوتبالیست مشهور، دوستان و آشنایان خود را به نخریدن کالاهای گران‌قیمت، خصوصا خودروهای صفر دعوت کردند. 

از سوی دیگر، هم‌زمان با موج مردمی در شبکه‌های مجازی که نخریدن خودروی صفر را تبلیغ می‌کنند، برخی از نمایندگان مجلس نیز معتقد هستند که در حال حاضر خود مردم باید از خرید خودروی صفر خودداری کنند تا قیمت‌ها به روال سابق برگردد، زیرا این افزایش قیمت‌ها از طریق دلالی صورت گرفته و هرگز خودروسازان مجوزی از سوی مجلس مبنی بر افزایش قیمت اینچنینی دریافت نکرده‌اند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این زمینه با بیان این‌که شاهد افزایش قیمت بسیاری از خودروها و تفاوت چشمگیر قیمت‌ها در بازار و قیمت کارخانه هستیم، افزود: هم‌اکنون وضعیت آشفته و ملتهبی در بازار خودروی کشور حکم‌فرماست و هنوز دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به دست خودروسازان نرسیده است.
سیدجواد حسینی‌کیا، ضمن اشاره به دلایل متعدد این آشفتگی، مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت خودرو را افزایش نرخ دلار و بالا رفتن قیمت مواد اولیه و قطعات برای خودروسازان عنوان کرد و افزود: البته بالا رفتن نرخ ارز تا این حد بر بازار تاثیر ندارد و حداکثر اثر آن بر افزایش قیمت خودرو 6/9 درصد است. یکی از مهم‌ترین مشکلات، در اختیار نبودن ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای خودروسازان است و دولت تاکنون ارزی در اختیار آنها قرار نداده تا بتوانند قطعات و موارد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند.

وی، عامل دیگر را عرضه نشدن خودرو به بازار و نابرابری عرضه و تقاضا دانست و ادامه داد: ثبت‌نام برای خودرو انجام می‌شود اما خودرویی فعلا وارد بازار نشده و این امر به افزایش قیمت خودرو در بازار نسبت به قیمت کارخانه دامن می‌زند. اگرچه ادعاهایی درباره احتکار خودرو در انبار خودروسازان مطرح است اما خودوسازان این موضوع را رد می‌کنند و اعلام کرده‌اند خودرو وجود دارد اما این خودروها قطعاتی را کم دارند که امکان تهیه آن برای خودروساز نیست و از همین رو فعلا وارد بازار نمی‌شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره شیوه ثبت‌نام خودرو که برخی مدعی می‌شوند به دست مردم عادی نمی‌رسد و خود نمایندگی‌ها خودرو را برمی‌دارند و با قیمت بالا در بازار عرضه می‌کنند، نیز تاکید کرد: این ادعا نمی‌تواند صحت داشته باشد، زیرا خرید خودرو فقط با کدملی ممکن است و یک نفر با یک کدملی نمی‌تواند چند دستگاه خودرو بخرد. هر چند کمیسیون صنایع و معادن به موضوع عرضه خودرو از سوی خودروسازان ورود کرده و موضوع در دست بررسی است.
حسینی‌کیا، فعالیت دلالان در بازار خودرو و خروج خودروسازان خارجی از ایران را نیز بر افزایش قیمت خودروهای داخلی بی‌تاثیر ندانست و تاکید کرد که برای حل این مشکل باید انحصار بازار خودروسازی با تاسیس خودروسازهای جدید در داخل کشور شکسته شود.

وی با بیان این‌که سهم عمده مشکلات فعلی بازار خودرو بر عهده دولت است، خاطرنشان کرد: دولت باید با تزریق ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، افزایش نظارت و کوتاه کردن دست دلالان و مقابله با مافیای بازار خودرو، آرامش را به بازار برگرداند.
 یک عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز با اشاره به دستور وزیر صنعت به خودروسازان برای افزایش فروش، گفت: خودروسازان در جلسه با اعضای کمیسیون صنایع لیست تغییرات قیمت برخی کالاها مثل پنیر را به ما نشان داده و درخواست افزایش ۲۵ درصدی قیمت‌ها داشتند در حالی که ما هنوز یک آنالیز روشن از قیمت نداریم و آنها با توجه به معیارهای خاص خود این درخواست‌ها را مطرح می‌کنند.
سعید باستانی نحوه حمایت دولت از صنعت خودروسازی را بدترین شکل ممکن عنوان کرد و افزود: مدام گفته می‌شود که مراقب باشید این صنعت به زمین نخورد. به اعتقاد من بگذارید به زمین بخورد تا درس عبرتی برای صنایع دیگر باشد، ما باید در شرایط رقابت‌پذیری اقدام به تولید محصول کنیم چرا باید هزینه توسعه‌نیافتگی خودروسازان را مردم پرداخت کنند؟!

نام:
ایمیل:
* نظر: