bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۷ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
«سلامت» یکی از شاخصه‌های توسعه در هر جامعه‌ای است. حال در جوامعی که این شاخصه وضعیت مطلوبی ندارد، رد پای توسعه پایدار نیز بسیار کمرنگ است. در چنین جامعه‌ای هزینه‌ها صرف درمان می‌شود و حرکت پس‌رفتی و عقب‌نشینی جایی برای پیشرفت و بهبود نمی‌گذارد.
متولیان، بستنی‌فروشی‌ها را رصد می‌کنندبامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
«سلامت» یکی از شاخصه‌های توسعه در هر جامعه‌ای است. حال در جوامعی که این شاخصه وضعیت مطلوبی ندارد، رد پای توسعه پایدار نیز بسیار کمرنگ است. در چنین جامعه‌ای هزینه‌ها صرف درمان می‌شود و حرکت پس‌رفتی و عقب‌نشینی جایی برای پیشرفت و بهبود نمی‌گذارد. طی روزهای اخیر باز هم فضای مجازی شمه‌ای از قدرت خود را به نمایش گذاشت و البته اذهان عمومی را متوجه این نکته که اندکی در انتشار مطالب صبوری کنیم و پس از آگاهی کامل آنها را با دیگران به اشتراک بگذاریم. 
انتشار مطلبی درباره علت پلمب بابابستنی یکی از برندهای معروف بستنی در شیراز در فضای مجازی و ادعای 5 برابری باکتری موجود در این بستنی، اینک اذهان عمومی را دچار تشویش کرده است. 

ماجرا این‌گونه شدت گرفت که اطلاعیه‌ای به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتشر شد که در آن به وجود باکتری‌های خطرناک «سالمونلا ایکولای» و «اچ پایلوری» که عامل سرطان معده هست نیز اشاره شده است. در ادامه نیز از افرادی که از این بستنی مصرف کرده بودند، به نقل از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز درخواست فوری انجام آزمایش شده است.
روز پس از چنین اظهاراتی اما مطالبی دست به دست شد که رد پای رقیبان این برند معروف و محبوب را در چنین شایعاتی قوی می‌کرد. این در حالی است که عبدالرسول همتی، قائم‌مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به درج خبرهای پراکنده و متفاوت در فضاهای مجازی و نگرانی مردم گفته است: تاکنون معاونت بهداشت دانشگاه هیچ‌گونه اظهار نظری در خصوص این موارد نداشته و موارد مطرح شده در فضای مجازی و منتسب به معاونت بهداشت دانشگاه صحت ندارد.

همتی با تاکید بر آن‌که به هیچ ‌وجه مطالب فضای مجازی در مورد «بابابستنی» از سوی این معاونت تائید نمی‌شود، تصریح کرد: همه اقدامات بهداشتی در مورد مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی براساس قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های این قانون صورت می‌گیرد.
به گفته وی، در روزهای اخیر نیز تعدادی از واحدهای صنفی به دلیل تخلفات بهداشتی تعطیل شده‌اند که به همین دلیل از برخی محصولات این واحدها نیز نمونه‌برداری انجام شده و متاسفانه با استانداردهای مربوط مطابقت نداشته‌اند ولی تاکید می‌شود مسائل مطرح ‌شده در فضای مجازی در خصوص این موارد صحت ندارد.
به نظر نگارنده صحبت‌های قائم‌مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز پر از ابهام است که پرسش‌های بسیاری را برای عموم ایجاد می‌کند و دانستن، کوچک‌ترین و ابتدایی‌ترین حق شهروندان است. 

تماس‌های ما برای برقراری ارتباط با معاون فنی معاونت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نتیجه‌ای نداشت اما در ادامه، گفت‌وگوی ما را با رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر و عضو هیات علمی دانشگاه پزشکی بوشهر می‌خوانید. عیسی صفوی در پاسخ به این سوال که با توجه به پلمب برند بابابستنی در شیراز برای مردم نگرانی ایجاد شده، آیا وضعیت سلامت بستنی‌فروشی‌ها در استان بوشهر رصد می‌شود یا خیر، گفت: طی روزهای اخیر، خبری مبنی بر علت پلمب برند بابابستنی در فضای مجازی منتشر شد و به دنبال آن پاسخی نیز از طرف دانشگاه علوم پزشکی شیراز مبنی بر کذب بودن آنچه در فضای مجازی درباره بابابستنی منشتر شده، گفت. نکته قابل تامل در این اظهار نظر، شفاف نبودن سخن آقای همتی است. آنچه بدیهی است، بابابستنی با مجوز قانونی پلمب شده و در این‌که یک جای کار ایراد داشته شکی نیست.
به گفته وی، هر کاری متولی خاص خود را دارد و برای این موضوع هم معاونت بهداشتی وارد عمل شده و رصد و پایش از بستنی‌فروشی‌ها آغاز شده، ضمن این‌که به شهرستان‌های استان نیز نامه‌هایی مبنی بر نظارت و پایش بستنی‌فروشی‌ها و محصولات آنها ارسال شده است. تا کنون در پایش بستنی‌ها موردی مشاهده نشده است. 

صفوی با تاکید بر این‌که پرسش و مطالبه از حقوق طبیعی و اولیه شهروندان است، درباره نحوه فرآیند پایش محصولی مانند بستنی خاطرنشان کرد: این فرآیند در چند مرحله انجام می‌شود؛ پایش از بستنی و پایش از شیر. برای نتیجه قطعی و مطمئن باید شیر کشت شود. باز هم تاکید می‌کنم که کارگروه سلامت و امنیت غذایی، کار ارزیابی و نظارت را بر عهده دارد و مداخله و اقدام با متولیان هر حوزه است. برای نمونه کشت شیر در حوزه بهداشت و تولید شیر در حوزه دامپزشکی و کشاورزی است و به همین منوال متولیان هر حوزه‌ای باید به تکالیف خود متعهد باشند. 
این عضو هیات علمی دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا باکتری اچ پایلوری زمینه ابتلای صددرصدی به سرطان معده را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: 80 درصد مردم میزانی از این باکتری را دارند و این به هیچ وجه به معنای ابتلا به سرطان معده نیست. وجود 5 برابری این باکتری در اطلاعیه مربوط به علت پلمب بابابستنی شیراز، بیش از حد مجاز بوده و محل بحث بوده است. به هر حال آگاهی، حق مردم است و به جای نگرانی باید آگاه بود و در زمینه سلامت غذایی محتاط بود. 

صفوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که در حاشیه سواحل بوشهر، ازدحام غذافروشی‌های سیار مشاهده می‌شود و آیا نظارتی بر فعالیت این غذافروشی‌های سیار صورت می‌گیرد یا خیر، تاکید کرد: آنچه بدیهی است، تکلیفی است که بر عهده متولیان این امر است. کارگروه سلامت منابع اطلاعاتی خود را گردآوری و مراتب را به نهادها و سازمان‌های مربوط ارسال می‌کند اما مداخله و اقدام بر عهده متولیان است. به نظر بهترین گزینه برای نظارت دقیق بر فعالیت غذافروشی‌های سیار که اغلب آنها به علت نیاز مالی بدان وابسته هستند، ورود شهرداری به این امر و ساماندهی و متمرکز کردن آنهاست تا دیگر متولیان مانند بهداشت، کشاورزی و دامپزشکی بتوانند رصد و پایش مواد غذایی و فرآیند تولید غذا و محصول آنها را رصد کنند. امیدواریم که شهرداری برنامه منسجم و جدی در این خصوص داشته باشد. مردم آسوده‌خاطر باشند، رصد فعالیت بستنی‌فروشی‌ها، بیرون‌برها و اماکنی که به عرضه مواد غذایی مشغولند، اولویت ماست و بجد آنها را دنبال خواهیم کرد.

بدیهی است که مجال سخن گفتن درباره سلامت و امنیت غذایی در یک گزارش نمی‌گنجد و از آنجا که موفق به مصاحبه با معاون فنی معاونت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نشدیم بسیاری از سوالات ما بی‌پاسخ ماند و ما طی روزهای آینده پاسخ متولیان و مسوولان امر را در این خصوص به اطلاع شهروندان می‌رسانیم. آیا بستنی‌هایی که در بوشهر به مصرف می‌رسد تولید استان است یا از خارج استان منتقل می‌شوند و در صورت انتقال آنها، این محصول چگونه پایش می‌شود و بر چه اساس و معیاری سلامت آن تائید می‌شود، آیا فقط برند بابابستنی رصد می‌شود یا این‌که این رصد شامل همه برندهای بستنی‌فروشی است و سوالات دیگری از این قبیل... . 

نام:
ایمیل:
* نظر: