bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۸ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر مطرح کرد:
مقوله آسیب‌های اجتماعی امروزه به یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه آموزش و پرورش بدل شده که در برخی مناطق زنگ خطر آنها در مدارس به صدا درآمده و اگر عزم جدی برای مقابله با آنها وجود نداشته باشد، جبران آنها در آینده اگر غیر ممکن نباشد، هزینه‌های هنگفت و صدمات سوئی خواهد داشت.
مقابله با آسیب‌های اجتماعی، نیازمند همراهی همه دستگاه‌هاستبامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
مقوله آسیب‌های اجتماعی امروزه به یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه آموزش و پرورش بدل شده که در برخی مناطق زنگ خطر آنها در مدارس به صدا درآمده و اگر عزم جدی برای مقابله با آنها وجود نداشته باشد، جبران آنها در آینده اگر غیر ممکن نباشد، هزینه‌های هنگفت و صدمات سوئی خواهد داشت. در این بین آنچه بیش از همه اهمیت دارد، همراهی همه نهادها و دستگاه‌ها با آموزش و پرورش است. 

در همین راستا، مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر از اجرای طرح چهارگانه مراقبت از آسیب‌های اجتماعی در مدارس استان بوشهر خبر داد.
ناصر کرمی روز گذشته در دومین نشست کمیته فرهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر با بیان این‌که هفته مبارزه با مواد مخدر از یکم تیرماه شروع می‌شود، تصریح کرد: همه مدارس در تیرماه تعطیل هستند و برنامه آموزش و پرورش در راستای هفته مبارزه با مواد مخدر در آبان ماه اجرائی می‌شود.

وی با تشکر از سازمان‌هایی که همپای با آموزش و پرورش استان نقش‌آفرینی می‌کنند، گفت: تفاهمنامه‌هایی با سازمان‌ها در راستای فعالیت‌های آموزشی منعقد شده است که در زمینه‌های متفاوتی است و یکی از این زمینهه‌ا مبارزه با مواد مخدر است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به همکاری بیشتر دستگاه‌های استان با آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: این دستگاه‌ها، جایگاه آموزش و پرورش را به عنوان یک دستگاه محوری و اثربخش در همه امور اجتماعی پذیرفته‌اند.
کرمی با تاکید بر این‌که در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بدون تردید آموزش و پرورش نقشی اساسی ایفا می‌کند، تصریح کرد: افزایش آسیب‌های اجتماعی تاثیر سوئی بر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان دارد ولی با آموزش، زمینه پیشگیری دایره بزرگ‌تری به خود می‌گیرد و با آموزش هر دانش‌آموز یک خانواده نیز بهره‌ور می‌شود.
این مسوول با اشاره به این‌که آلودگی یک فرد به مواد مخدر حاصل یک فرایند است، گفت: اگر آموزش‌ها به طور صحیح از دوره ابتدایی شروع شود به یقین مشکلات اجتماعی ناشی از مواد مخدر کمتر خواهد بود.

وی با توجه طرح چهارگانه مراقبت از آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: طرح مدرسه عاری از خطر، طرح آموزش مهارت های مقابله ای، طرح آموزش مهارت های مراقبت از خود و طرح مدرسه مراقب اجتماع‌محور از طرح‌های چهارگانه مراقبت از آسیب‌های اجتماعی است.
این مقام مسوول با بیان این‌که طرح مدرسه عاری از خطر در ۱۳۲ آموزشگاه دوره دوم متوسطه اجرا می‌شود که در آن ۱۳ هزار ۱۸۶ دانش‌آموز آموزش می‌بینند و این آموزش به مدت دو ساعت با سرفصل‌های ویژه پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر است، گفت: ۱۵۸ مدرسه تحت پوشش طرح آموزش مهارت‌های مقابله‌ای قرار دارند و به دلیل اهمیت دوره متوسطه اول، مشاوران مدرسه از این دوره سازمان‌دهی می‌شوند و با همکاری این گروه،۱۹ هزار و ۸۸۳ دانش‌آموزدر موضوعات ارتقای سطح مهارت حل مساله، تصمیم‌گیری، تفکر انتقادی و کنترل هیجان در ۲ جلسه کارگاهی آموزش می‌بینند.

کرمی با بیان این‌که طرح آموزش مهارت‌های مراقبت از خود در دوره ابتدایی اجرا می‌شود و در این دوره سعی می‌شود خودارزشمندی، تقویت اعتماد به نفس دانش‌آموز و تصمیم‌گیری آموزش داده شود. این طرح در ۳۴۸ آموزشگاه دولتی با پوشش ۵۲ هزار و ۳۸ دانش آموز اجرا می‌شود. طرح مدرسه مراقب اجتماع‌محور با همکاری نهادها در جهت کم کردن آسیب‌ها انجام می‌شود که ۶۳۸ مدرسه استان را در بر می‌گیرد.
وی یادآور شد: ۴ هزار کتاب راهنمای پیشگیری اولیه از اعتیاد و ۳ هزار لوح فشرده و بسته آموزشی ویژه دانش‌آموزان دوره ابتدایی در مدارس برای والدین توزیع شده است. ارتقای سطح سلامت جامعه و پیشگیری از گرایش دانش‌آموزانی که در خانواده‌های بدسرپرست، تک‌سرپرست و یا بی‌سرپرست هستند به رفتارهای پرخطر از دیگر برنامه‌های مهم این اداره کل است.
کرمی با تاکید بر این‌که در کارگاه‌های آموزش والدین سه سر فصل پیشگیری از اعتیاد اولیه، مهارت‌های زندگی و آموزش سبک‌های فرزندپروری آموزش داده می‌شود که بیش از ۱۰۰ جلسه آموزشی اجرا شده است، گفت: برای عوامل اجرائی مدارس نیز برنامه‌هایی در شناخت عوامل محافظ و خطر در ۶۰ آموزشگاه استان برگزار شد که اجرای طرح آموزش روش‌های پیشگیری از اعتیاد از برنامه‌های ویژه آن است و هزار و ۶۰۰ نفر از عوامل اجرائی در این دوره شرکت کردند.

به گفته وی، جشنواره نوجوان سالم آموزش و پرورش استان همواره موفق بوده و کسب مقام را به همراه داشته است و این طرح هم در ۳ شهرستان استان اجرا شد. ۲۰۰ نمایشگاه سیار در سطح مدارس به نمایش گذاشته شد که موضوعات آسیب اجتماعی را در برگرفته است. طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان با عنوان نماد در ۶ مدرسه از شهرستان‌های بوشهر و دشتستان اجرا شد. این طرح با همکاری ۱۳ دستگاه زیر نظر مقام معظم رهبری انجام می‌شود. در سال تحصیلی جدید همه مدارس یک شهرستان به انتخاب معاونت آن، تحت پوشش قرار می‌گیرند.
امید که تلاش‌های مجموعه آموزش و پرورش همپای با دیگر نهادها و دستگاه‌ها دستاوردهای مثبتی داشته باشد و بتوانیم در راستای کنترل آسیب‌های اجتماعی آینده‌سازان فردای ایران گام‌های محکمی برداریم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: