bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۹ - ۰۵ تير ۱۳۹۷
راهکارهای شاپور رجایی برای رفع مشکلات بی‌آبی دشتستان؛
عتراض به بی‌آبی را مردم وحدتیه با مسدود کردن جاده شیراز-بوشهر نشان دادند و اعتراض‌ها در هر بخشی از استان به شکلی نمود پیدا می‌کند که همه و همه بیانگر یک مطلب است: آب نیست و ما برای مدیریت بحران آب، ناتوانیم مگر آن‌که زود دست به کار شویم پیش از آن‌که بحران پیامدهای اجتماعی بی‌آبی کار را دشوارتر کند.
مطالبه‌گری مردم، همیشه نتیجه می‌دهدبامداد جنوب- هدی‌ خرم‌آبادی:
اعتراض به بی‌آبی را مردم وحدتیه با مسدود کردن جاده شیراز-بوشهر نشان دادند و اعتراض‌ها در هر بخشی از استان به شکلی نمود پیدا می‌کند که همه و همه بیانگر یک مطلب است: آب نیست و ما برای مدیریت بحران آب، ناتوانیم مگر آن‌که زود دست به کار شویم پیش از آن‌که بحران پیامدهای اجتماعی بی‌آبی کار را دشوارتر کند. پس از اعتراض مردم، مسوولان بجد به فکر مرتفع کردن بحران بی‌آبی افتاده‌اند. نکته امیدبخش در این بین این است که مطالبه‌گری مردم جواب داد. پس چرا به جای سکوت و تماشاکردن، مطالبه‌گری نکنیم؟ یکی از ابعاد چنین اتفاقاتی این است که مردم به خودشان بیایند و باور کنند که در کنار یکدیگر و با هم از سخت‌ترین بحران‌ها نیز عبور می‌کنند، به شرط آن‌که مطالبه‌گری، معقول و منطقی باشد. در ادامه راهکارهای مسوولان را درباره حل مشکل بی‌آبی در دشتستان می‌خوانید. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر درباره مشکلات بی‌آبی در دشتستان با بیان این‌که تثبیت انتقال آب از شهرستان کازرون با ساماندهی برخی برداشت‌های غیر مجاز از رودخانه شاپور با همکاری مقام‌های مسوول در استان فارس و اجاره چاه‌های کشاورزی با کیفیت و قابلیت شرب در حریم شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان و سایر شهرها و روستاهای منطقه از جمله راهکارهای برطرف کردن مشکل بی‌آبی است، تصریح کرد: همچنین در این ارتباط حفر و تجهیز چاه در مناطق دارای پتانسیل، جداسازی آب مصرفی و فضای سبز از شبکه آبرسانی و استفاده از منابع محلی مورد توافق قرار گرفت. 
شاپور رجایی با اشاره به این‌که شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هزینه حفر و تجهیز حداقل 10 حلقه چاه با آبدهی روزانه هفت هزار متر مکعب با برآورد 30 میلیارد ریال را به شرکت آب و فاضلاب استان پرداخت و استان نیز اعتبار مورد نیاز برای اجاره چاه کشاورزی پیشنهادی را پرداخت می‌کند، گفت: مقررشد زمان‌بندی اجاره چاه‌ها و حفر و تجهیز چاه‌های جدید در ماه‌های خرداد و تیر سال جاری با استفاده از همه ظرفیت‌ها و اختیارات قانونی و فنی استان بوشهر انجام شود. 
وی ادامه داد: با ایجاد این ظرفیت روزانه 10 هزار متر مکعب به تولید آب شهر برازجان اضافه می‌شود تا امکان مدیریت توزیع آب در شرایط ایجاد نوسان و اختلال در آب ورودی از خط آبرسانی کازرون فراهم شود. 

رجایی با بیان این‌که برای سایر شهرها و روستاهای شهرستان دشتستان نیز اقدامات مشابهی به منظور جلوگیری از قطعی مستمر آب و ارتقای کمیت و کیفیت ارائه خدمات انجام می‌شود، درباره راهکارهای کوتاه‌مدت تامین آب شهرستان دشتستان خاطرنشان کرد: محدودیت و فقر منابع پایدار سطحی و زیرزمینی دارای کیفیت و پتانسیل شرب در دشتستان برنامه‌ریزان را به سمت و سوی استفاده از آب‌های نامتعارف و بهبود اصلاح کیفیت آنها سوق می‌دهد. 
وی با اشاره به این‌که در این شهرستان 2 رودخانه شاپور با هدایت الکتریکی پنج هزار و 500 و رودخانه دالکی با هدایت الکتریکی هفت هزار و 200 جریان دارند که از آب لب‌شور برخوردار هستند، گفت: جداسازی آب برخی از شهرها و روستاهای شهرستان که در شرایط کنونی از خط کازرون تامین آب می‌ش‌وند، یکی از گزینه‌های کوتاه‌مدت و در دسترس برای ارتقای پایدار آب شهرستان دشتستان پیشنهاد شد و مورد موافقت قرار گرفت. 

به گفته وی، در این خصوص احداث 2 سایت آب‌شیرین‌کن با ظرفیت تقریبی 17 هزار و 500 متر مکعب در روز در شهرستان دشتستان دستور کار قرار می‌گیرد. سایت اول آب‌شیرین‌کن دالکی، سرقنات و وحدتیه است که شهرهای دالکی و وحدتیه و تعدادی از روستاهای بخش‌های سعدآباد، شبانکاره و مرکزی دشتستان که انشعاب‌های آب آنها قبل از شهر برازجان قرار دارد با جمعیتی نزدیک به 40 هزار نفر در این مجموعه قرار می‌گیرند. در این زمینه احداث آب‌شیرین‌کن به ظرفیت 10 هزار هزار متر مکعب در روز با برداشت آب خام از محل تخصیص آب شرب و صنعت رودخانه دالکی در نزدیکی‌های روستای سرقنات و انتقال آب شیرین به مخازن ذخیره شهرهای دالکی و وحدتیه بالادست پمپ بنزین دالکی پیشنهاد شده است. 
رجایی یادآور شد: شرکت آب و فاضلاب کشور صدور مجوز خرید تضمینی آب شیرین از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای شیرین‌سازی آب رودخانه و تامین هزینه‌های احداث خط انتقال آب شیرین تا مخازن ذخیره را پذیرفته است. 
وی درباره سایت دوم آب شیرین‌کن شهرهای آبپخش و سعدآباد گفت: شهر آبپخش در انتهای خط آبرسانی کازرون در محدوده شهرستان دشتستان قرار دارد و بیشترین تاثیر و عواقب نوسان و تغییرات آب ورودی را متحمل می‌شود. جداسازی آب شهر آبپخش با احداث یک آب شیرین‌کن به ظرفیت پنج هزار متر مکعب در روز با برداشت آب خام از رودخانه شاپور و یا چاه‌های حریمی می‌تواند تا 26 هزار نفر جمعیت افق 1410 این شهر را نیز تحت پوشش قرار دهد. تثبیت تولید و تامین آب شهر سعدآباد با استمرار بهره‌برداری و هزینه‌های خرید تضمینی آب شیرین‌کن 2500 متر مکعبی را یکی از راهکارهای مورد توافق این نشست معرفی کرد. 
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر تاکید کرد: با احداث این آب شیرین‌کن در موقعیت‌های دالکی، سرقنات، وحدتیه، آبپخش و سعدآباد و قطع برداشت از خط آبرسانی کازرون، حاشیه امن و پایداری بیشتر برای مرکز شهرستان و سایر انشعاب‌های روستایی برخوردار از این خط ایجاد می‌شود. 
وی درباره تامین آب مطمئن شهر برازجان و سایر انشعاب‌های خط کازرون گفت: با قطع برداشت و تامین آب مجتمع های شهری و روستایی قبل از شهر برازجان از خط اصلی و استفاده از ظرفیت شیرین‌سازی آب‌های نامتعارف و اجرای طرح‌های اضطراری تعریف شده، شرایط اختصاص آب مطمئن‌تری به شهر برازجان فراهم می‌شود. 

وی یادآور شد: آب شهرستان دشتستان از سه منبع خط آبرسانی کازرون، خط کوثر و منابع زیرزمینی تامین می‌شود و روزانه 37 هزار متر مکعب از خط کازرون، پنج هزار و 200 مترمکعب از خط کوثر و پنج هزار و 800 متر مکعب از منابع زیرزمینی تامین می‌شود. بخش‌های ارم و بوشکان تنها وابسته به منابع محلی و آب‌های زیرزمینی، بخش قابل توجهی از بخش شبانکاره وابسته به خط آبرسانی کوثر و سایر نقاط شهرستان از خط آبرسانی کازرون و به صورت پراکنده همراه با منابع محلی تامین آب می‌شود. با توجه به تحت تاثیر قرار گرفتن منابع آب کازرون و منابع آب زیرزمینی به علت خشکسالی‌های متعدد اخیر به نحوی که در بیشتر طول سال حجم آب قابل تامین از خط آبرسانی کازرون با نوسان و کاهش تا 50 درصد و بیشتر نقاط شهرستان دشتستان به ویژه شهرهای برازجان و آبپخش و تعدادی از روستاها را در معرض تنش آبی شدید قرار می‌دهد. 
در ادامه مدیر آبفای دشتستان در خصوص علت اصلی بروز بی‌آبی‌ها با بیان این‌که آب ورودی از خط کازرون به دشتستان کاهش یافته است، تصریح کرد: 5 شهر وحدتیه، دالکی، برازجان، سعدآباد، آب‌پخش و شبانکاره از خط کازرون آبرسانی می‌شوند. روزانه بیش از 30 هزار متر مکعب آب به شبکه این شهرها توزیع می‌شود و نیاز آبی این شهرها 48 هزار متر مکعب است که اکنون 18 هزار متر مکعب در شبانه‌روز کمبود دارند.

علی بردستانی، از افزایش هدررفت آب از شبکه‌های آبرسانی خبر داد و بیان کرد: برخی از شبکه آبرسانی شهرهای دشتستان که از شرکت آب فاضلاب روستایی به آبفای شهری منتقل شده دارای شبکه نامناسب است که میزان هدررفت آن بیش از 40 درصد است.
وی میزان فرسودگی شبکه آبرسانی وحدتیه را 60 درصد دانست و تاکید کرد: هر قدر در توزیع آب در شبکه آبرسانی این شهر تلاش شود نارضایتی در پی دارد، چراکه بخش عمده‌ای از آن هدر می‌رود و توزیع ناعادلانه صورت می‌گیرد.
بردستانی با تاکید بر تخصیص اعتبارات لازم برای نوسازی شبکه آبرسانی وحدتیه گفت: در برنامه کوتاه‌مدت برای تامین آب شهرهای مشکل‌دار باید تانکرهای آبرسان تهیه شود که اکنون دشتستان دارای 2 تانکر آبرسان است که جوابگوی همه شهرهای 9گانه دشتستان نیست.
وی اختلاف ارتفاع را یکی از مشکلات توزیع آب در شهر برازجان دانست و تاکید کرد: ارتفاع سطح شهری در برازجان سبب شده که نوبت‌بندی 24 ساعته هم نتواند مشکل شهر برازجان در توزیع آب برطرف کند. باید 8 تانکر آبرسانی برای شهرهای دشتستان در برنامه کوتاه‌مدت تامین شود تا بتوان تابستان را بدون مشکل پشت سر گذاشت.

راهکارهای شاپور رجایی بسیار مدبرانه و بیان علل اصلی مشکلات ناشی از بی‌آبی و کم‌آبی در دشتستان از زبان علی بردستانی، واقع‌گرایانه است اما بی‌شک زمانی مشکلات بی‌آبی مردم مرتفع می‌شود که با دیده واقع‌بین علل اصلی بی‌آبی‌ها را بپذیریم و راهکارهای ارائه شده را جامه عمل بپوشانیم تا بتوانیم با کمترین آسیب‌ها این بحران‌ را پشت سر بگذاریم. نکته دیگری که باز باید به آن اشاره و تاکید کنیم، کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی است، در دوره‌ای که همه بی‌آبی را لمس می‌کنند چرا باید با کاشت محصولات آّب‌بر مانند هندوانه و کاهو و ... دست به نابودی آخرین ذخایر آبی‌مان بزنیم؟! 

نام:
ایمیل:
* نظر: