bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۹ - ۰۶ تير ۱۳۹۷
روایت جوان نمونه استان از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال ارمنستان:
انیمیشن هنری است که امروزه توانسته جای خود را در میان سایر هنرهای دیگر بیابد و روزبه‌روز به مخاطبان خود بیفزاید. خوشبختان در استان بوشهر هنرمندانی وجود دارند که در عین جوانی، بسیار مستعد و صاحب ایده در این حوزه ظاهر شده‌اند.
رسالت حضور ما سربلندی کشورمان بودبامداد جنوب- الهام بهروزی:
انیمیشن هنری است که امروزه توانسته جای خود را در میان سایر هنرهای دیگر بیابد و روزبه‌روز به مخاطبان خود بیفزاید. خوشبختان در استان بوشهر هنرمندانی وجود دارند که در عین جوانی، بسیار مستعد و صاحب ایده در این حوزه ظاهر شده‌اند. رضا اسماعیل‌پور که به تارگی مدیریت مجتمع دیجیتال استان بوشهر -که زیر مجموعه شبکه ملی فرهنگ به‌شمار می‌رود و زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فعالیت می‌کند- برعهده گرفته است، یکی از این هنرمندان است که سال‌ها در زمینه کاریکاتور فعالیت کرده اما وی به این هنر اکتفا نکرد و در ادامه با راه‌اندازی یک شرکت (پویاگران بینش‌گستر سیراف) فعالیت خود را با ۱۹ نیرو پاره‌وقت و تمام‌وقت در شهر بوشهر در حوزه تهیه و تولید فیلم‌های سینمایی و فیلم کوتاه از جمله مستند و انیمیشن به‌صورت جدی آغاز کرد.

شرکت پویاگران بینش‌گستر سیراف در حال حاضر یکی از پنج تیم برتر کشور در حوزه انیمیشن‌سازی به‌شمار می‌رود. رضا اسمعیل‌پور که مدیریت این مجموعه را عهده‌دار است، در این سال‌ها نشان داده که در حوزه تولیدات فرهنگی حرف زیادی برای گفتن دارد و توانسته در عرصه بین‌المللی همکاری‌های خوبی را با کشورهای مالزی، قطر و ترکیه در زمینه تولید انیمیشن داشته باشد. همچنین این مجموعه در زمینه تولید انیمیشن سه‌بعدی با شبکه پنج مالزی همکاری دارد. از دیگر افتخارات این مجموعه می‌توان به کسب ۳۰ مقام برتر در جشنواره‌ها و فستیوال‌های بین‌المللی و کسب دو مدال طلا از این رویدادها اشاره کرد. در حال حاضر این شرکت ماهانه پنج موشن‌گرافیک و... تولید می‌کند که این مهم به غنای تولیدات دیجیتال فرهنگی استان می‌افزاید. 
رضا اسمعیل‌پور که امسال موفق شد به‌عنوان جوان برتر استان معرفی شود، به‌تازگی به‌عنوان نماینده ایران در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال ایروان ارمنستان حاضر شد تا بتواند چهره‌ای قابل پذیرش از کشورمان در این نمایشگاه ارائه کند. بدون‌شک حضور در این نمایشگاه، علاوه بر این‌که برای کشورمان پیامدهای مثبتی خواهد داشت، دستاوردهایی را برای استانمان به همراه داشته است. اسمعیل‌پور در این باره گفت: در جریان این نمایشگاه با یکی از معروف‌ترین کاریکاتوریست‌های ارمنستان دیدار داشتیم و از وی برای همکاری در حوزه تولید محتوای دیجیتال دعوت کردیم. همچنین نشستی با یکی شرکت‌های انیمیشن‌سازی این کشور داشتیم که ان‌شاءالله قرار است نشست دیگری با نمایندگان این شرکت در خصوص همکاری در تولید محتوای دیجیتال در بوشهر این داشته باشیم.

او که به‌عنوان تنها نماینده ایران در این نمایشگاه حضور داشت، موفق شد در حوزه تولید محتوای دیجیتال، توجه مدیر و روابط عمومی شبکه یک ارمنستان را جلب کند، به‌گونه‌ای که مدیر این شبکه درباره نحوه ارائه رضا اسمعیل‌پور خطاب به وی گفت: «خیلی خوشحالم که یک جوان مستعد و پر انرژی را از شهر بوشهر می‌بینم و جذب تولیدات شما شدم و با این‌که من ارمنی و شما ایرانی هستید ولی خوشحالم که هردو به زبان انگلیسی مسلط هستیم و راهی است برای ارتباط بهتر با مجموعه شما».
با این اوصاف، حضور در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی فرصت مناسبی است برای عرضه و معرفی توانمندی‌ها و محصولات ایرانی به جهانیان که خوشبختانه در جریان نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال ایروان برای جوانان بوشهری فراهم شد. در این خصوص گفت‌وگویی را با رضا اسمعیل‌پور صورت دادیم که شما را به خواندن این گفت‌وگو دعوت می‌کنیم. 

آقای اسمعیل‌پور کمی خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید و بگویید چطور شد که جذب دنیای انیمیشن‌سازی شدید؟
رضا اسمعیل‌پور، مدیر رسانه‌های دیجیتال استان بوشهر و مدیر عامل و بنیانگذار شرکت «pgbgs» هستم. سال‌هاست که در زمینه کارتون و کانسپ‌آرت فعالیت می‌کنم و در جشنواره‌های معتبری در عرصه‌های ملی و بین‌المللی حضور داشتم و حائز مقام شده‌ام اما در خصوص جذب شدنم به حوزه انیمیشن باید بگویم که این هنر یکی از شاخه‌های هنر امروزی است و در زمینه تبلغات بسیار کارامد است و من نیز به دلیل علاقه فراوانی که به تبلیغات نوین داشتم، جذب حوزه انیمیشن شدم.

این هنر چه قابلیت‌هایی داشت که شما را مصمم به ادامه در این مسیر کرد؟
خوبه مقوله انیمیشن جذاب است. به‌یقین می‌گویم این هنر از یک سو به‌دلیل تمام نشدن و به پایان نرسیدن برای من جذاب و ارزشمند است و از سوی دیگر، به‌دلیل آرامش و همچنین ارتباطی که از طریق این کار با جامعه پیرامونم برقرار می‌کنم، مرا برای ادامه در این حوزه مصمم می‌کند.

شما کاریکاتوریست ماهری نیز هستید، فکر می‌کنید این هنر چقدر شما را در تهیه انیمیشن کمک کرده است و چرا؟ آیا کاریکاتور لازمه پونمایی است؟
به‌طور مسلم تاثیر زیادی داشته. این را از همکارانم در پروژه‌ها می‌توانید بپرسید گاه اتفاق می‌افتد که خودم دست به‌کار می‌شوم و شروع به طراحی می‌کنم و این‌که شروع کارمان با استوری‌بردی است که از طرف خودم صورت می‌پذیرد اما باید تاکید کنم که کاریکاتور لازمه این کار نیست ولی تاثیر‌گذار است، زیرا نگرش کاریکاتوریست‌ها به موضوعاتی که به آن می‌پردازند، معمولا می‌تواند به تیم تولید‌کننده انیمیشن کمک شایانی کند.

شما در این چند سال موفق شدید به همراه مجموعه خود جزء پنج تیم برتر انیمیشن‌سازی کشور شوید، چطور این موفقیت را به‌دست آوردید؟
به‌طور مسلم پشتکار و تلاش همه اعضای تیم تنها دلیل دستیابی به این موفقیت‌هاست. ما روزها و شب‌های زیادی را صرف تولید محصولات فرهنگی کرده‌ایم، گاه اتفاق افتاده که به‌دلیل مشغله زیاد در حسرت غذا خوردن با والدینمان و همچنین کنار آنها بودن، مانده‌ایم و گاه به‌دلیل مشغله فراوان از فامیل غافل شده‌ایم و در جمع آنها کمتر حضور داشتیم ولی با شنیدن موفقیت‌هایمان سعی کردیم جبران کنیم.

عمده فعالیت شما حول چه محوری در انیمیشن‌سازی اتفاق می‌افتد؟
مهم‌ترین مساله‌ای که در این حوزه به آن توجه داریم فرهنگ‌سازی است، از این‌رو تمام موضوعاتی که نیاز است روی آنها کار شود و به بهبود اوضاع اجتماعی و... ما کمک می‌کند، مدنظر ما قرار می‌گیرد.

کمی در خصوص نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال ایروان ارمنستان توضیح بدهید که به تازگی از آن برگشته‌اید؟
نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با حضور ۲۷ شرکت فعال در حوزه it و iot از یکم تا چهارم تیرماه در شهر ایروان برگزار شد که شرکت pgbgs و مجتمع دیجیتال استان بوشهر در این نمایشگاه حضور پررنگی داشت و به‌عنوان تنها نماینده ایران از شبکه ملی فرهنگ و تنها تیم انیمیشن‌ساز این نمایشگاه با دستاوردهای بزرگ و افتخار‌آمیز به میهن عزیزمان ایران برگشتیم.

شما نماینده ایران در این نمایشگاه بودید، دستاوردهای که از این رویداد عاید هنر استان و کشور شد، کدام هستند؟
دیدار و گفت‌و‌گو با مدیران تولید و روابط عمومی شبکه ملی ارمنستان به‌همراه رایزن فرهنگی ایران ارمنستان و ارائه پکیج تولیدات و افتخارات این شرکت به مدیران ارمنی و همچنین جلب توجه این مدیران به شرکت بوشهری برای حاضران در نشست بسیار جالب بود اما از دستاوردهای این نشست می‌توان به ارتباط و شروع همکاری با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده انیمیشن این کشور، دیدار و نشست‌های پی‌در‌پی در استدیو این شرکت و برنامه‌ریزی برای نشست بعدی در بوشهر اشاره کرد. همچنین در جریان این نشست من به‌عنوان یکی از داوران جشنواره بین‌امللی کارتون و کاریکاتور شهر ایروان انتخاب شدم. 

رضا اسمعیل‌پور اکنون در اوج جوانی است و هنر عرصه وسیع و زمان‌بری است و برای رسیدن به موفقیت باید باحوصله پیش رفت، شما دلایل موفقیت خود را در چه عواملی می‌بینید؟
من دلیل همه موفقیت‌هایم را حضور خداوند در همه لحظه‌های زندگی‌ام می‌دانم و همچنین تشویق‌ها و همدلی‌های پدر و مادرم که همواره همراهان همیشگی من در فعالیت‌هایم هستند. در ضمن «تسلیم نشدن» همیشه شعار زندگی من بوده و خواهد بود.

شما مستعد هستید و دائم در پی کشف خود، آیا فکر می‌کنید انیمیشن و فعالیت در این حوزه توانسته روح جست‌وجوگر شما را اقناع کند؟
بله صد درصد، به‌طوری که در همه جای زندگی من تاثیر گذاشته است. 

شما به‌تازگی مدیریت مجتمع دیجیتال استان بوشهر را برعهده گرفته‌اید، کمی در مورد این مجموعه و دامنه فعالیتی آن توضیح دهید؟
مجتمع دیجیتال استان بوشهر که زیر نظر شبکه ملی فرهنگ است، رسالت فرهنگی دارد، همان‌طور که از اسمش پیداست. ما نیز در حوزه تولید محتوای دیجیتال فعال هستیم و از توانمندی بسیار بالایی برخورداریم و امیدواریم بتوانیم عملکرد شایسته‌ای از خود نشان داده و سربلند باشیم.

در نمایشگاه ارمنستان چگونه تلاش کردید نماینده شایسته‌ای برای ایران و به‌خصوص استان بوشهر باشید؟
بینید وقتی به‌عنوان یک ایرانی در نمایشگاه خارجی شرکت می‌کنید تمام هدفتان اگر به احتزاز درآمدن و سربلندی کشورتان نباشد، بیهوده‌ترین عملکردی است که می‌توانید از خود نشان دهید. پس رسالت حضور ما سربلندی کشورمان بوده و تمام تلاشمان را در این وادی انجام دادیم تا هرچه بیشتر و بهتر داشته‌های ملی‌مان را معرفی کنیم، امیدواریم بتوانیم عملکردهای بهتری در سال‌های آتی از خود نشان دهیم.

برای حضور در این نمایشگاه کدام دستگاه‌ها با شما همکاری داشتند؟
پارک علم و فناوری همراه همیشگی ما در این زمینه است، البته شبکه ملی فرهنگ، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و همچنین مرکز فناوری و رسانه‌های دیجیتال نیز ما را در این زمینه همراهی کردند.

شما در سال جاری به‌عنوان جوان نمونه استان معرفی شدید، خودتان دلایل این موفقیتتان را در چه چیزی می‌دانید؟
بله، خوشبختانه امسال به لطف خدا توانستم با انتخاب اداره‌کل ورزش و جوانان استان بوشهر به‌عنوان جوان نمونه استان در حوزه رسانه و فضای مجازی معرفی شوم و برای جوان نمونه کشور نامزد شوم که نتیجه آن نیمه دوم امسال اعلام خواهد شد که احتمال انتخاب من زیاد است، چراکه در زمینه کسب عناوین بین‌المللی و فعالیت‌های متعددی که داشته‌ام، شانس زیادی دارم برای کسب این عنوان.

سخن پایانی؟
در اکثر مصاحبه‌هایم همیشه تاکید دارم بر این‌که هیچ وقت تسلیم نشویم؛ چون هر وقت تسلیم می‌شویم، نمی‌توانیم با احتمالات بجنگیم و این‌که همیشه احترام به بزرگ‌تر و والدین را سرلوحه کارمان قرار دهیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: