bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۰۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۱ - ۰۹ تير ۱۳۹۷
روز جمعه 8 تیرماه 97، گروه غواصی نیروی دریایی ارتش خارگ در هنگام غواصی با کوسه‌نهنگی مواجه شدند.
کوسه نهنگی با نام علمی (Rhincodon typus) از بزرگ‌ترین ماهیان دنیا محسوب می‌شود که طولش به 18 متر هم می‌رسد. کوسه نهنگ یکی از بزرگ‌ترین گونه‌های کوسه در آب‌های خلیج فارس است. این گونه در معرض خطر انقراض معمولا نسبت به محیط اطراف خود و حتی صدای موتورلنج‌ها بی‌تفاوت است و به همین دلیل به آن «کولی‌کر» می‌گویند. 
این گونه از طرف IUCN (اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی) در رده حیوانات در معرض خطر انقراض قرار گرفته و لازم است از این گونه باارزش جانوری حفاظت شود. 

محل مشاهده این گونه در چهار مایلی جنوب خارگ و در حوالی سکوهای نفتی شماره 10 بوده است که تصاویر زیبایی از این گونه را آقای رضا بهمئی ثبت کرده و برای خبرنگار روزنامه ارسال کردند. گروه غواصی نیروی دریایی ارتش خارگ متشکل از سه نفر به همراهی رضا بهمئی و سرپرستی سیامک درخشان روز جمعه 8 تیرماه 97 به آب زده بودند.
کوسه‌نهنگ یکی از بزرگ‌ترین گونه‌های کوسه در آب‌های خلیج فارس است. اطلاعات وضعیت رفتاری کوسه‌ها در خلیج فارس محدود است و کمبودهای بسیاری در این زمینه وجود دارد. برخی از زیست‌شناسان دریایی بر این باورند که وضعیت حفاظتی برای جمعیت‌های ایزوله این گونه، از جمله در خلیج فارس می‌تواند حادتر از این هم باشد. شنای بسیار آرامی دارد و غذای اصلی او ماهی‌های بسیار ریز و پلانکتون‌ها هستند.

رضا بهمئی متولد 1359 است و 21 سال سابقه غواصی در نیروی دریایی ارتش خارگ دارد. سرپرست این گروه غواصی-تفریحی، سیامک درخشان بوده است. 
انتظار می‌رود مسوولان و متولیان امر، برای حفاظت از گونه‌های در حال انقراض و حیات شگفت‌انگیز زیر آبب و میراث گرانبهایی که در آبی بیکران زیست می‌کنند، تدابیر ویژه‌تری بیندیشند. به راستی که چه رازهای سر به مُهری داری ای آبی بیکران... . 

نام:
ایمیل:
* نظر: