bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۰۴۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۷ - ۱۱ تير ۱۳۹۷
بازسازی شبکه‌های فرسوده، اولویت نخست رفع بی‌آبی‌ها در دشتستان؛
بی‌آبی و استفاده از آب آَشامیدنی ناسالم (براساس گفته مسوولان رامهرمز) در یکی از روستاهای رامهرمز، منجر به مسموم شدن 129 نفر شده و بی‌آبی‌ها در خرمشهر به درگیری مردم و پلیس، در وحدتیه به مسدود کردن مسیر جاده و هر دَم از این باغ بری می‌رسد.
بامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
بی‌آبی و استفاده از آب آَشامیدنی ناسالم (براساس گفته مسوولان رامهرمز) در یکی از روستاهای رامهرمز، منجر به مسموم شدن 129 نفر شده و بی‌آبی‌ها در خرمشهر به درگیری مردم و پلیس، در وحدتیه به مسدود کردن مسیر جاده و هر دَم از این باغ بری می‌رسد. بی‌آبی‌ها نتیجه غفلت در طول دهه‌ها بوده و اگر دیر بجنبیم، تبعات جنگ آب فراگیر شده و دامان همه را می‌گیرد. مشکلات بی‌آبی در شهرهای دشتستان در وضعیت بسیار اسفناکی است و برخی از مسوولان امر نیز تا کنون راهکارهایی برای حل این معضل ارائه کرده‌اند اما آنچه بدیهی است، ارائه راهکار، راه درمان نیست و باید هر چه سریع‌تر وارد عمل شد. 

در همین راستا، روز گذشته مدیر دفتر مدیریت مصرف آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به بحران آب در شهرهای دشتستان گفت: راهکارهای اساسی برای حل بحران آب در شهرهای برازجان، وحدتیه، دالکی، سعدآباد و آبپخش در دشتستان ارائه شد.
 علی سیدزاده روز گذشته با اشاره به بررسی مشکلات آب شهرهای مختلف دشتستان تصریح کرد: شهرهای برازجان، وحدتیه، دالکی، سعدآباد و آبپخش در دشتستان دچار بحران کم‌آبی هستند که بخشی از آن از خط دوم انتقال و تصفیه‌خانه بوشیگان تامین می‌شود.
وی با تاکید بر تسریع در حل مشکلات آب شهرهای دشتستان خاطرنشان کرد: مشکلات آب شهرهای برازجان، وحدتیه، دالکی، سعدآباد و آبپخش در بازدیدهای میدانی و نشست‌های تخصصی بررسی شد.

این مسوول با اشاره به بررسی خط انتقال دوم استان بوشهر گفت: بخشی از آب استان بوشهر از خط دوم انتقال تامین می‌شود که آب شهرهای دشتستان را تامین می‌کند.
مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدررفت آب شرکت مهندسی آبفای کشور به راهکارهای ارائه شده به حل مشکلات آب دشتستان پرداخت و تصریح کرد: احداث و حفر چاه آب و افزایش ظرفیت چاه‌های تامین آب شهرها و مدیریت مصرف آب از جمله این برنامه‌هاست.
سیدزاده با تاکید بر تفکیک آب فضای سبز شهرها و روستاها با آب آشامیدنی تاکید کرد: در نشست با شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بر تفکیک تامین آب فضای سبز از آب شبکه آبرسانی در شهرهای یاد شده تاکید شد و استفاده از آب شرب در آب‌نماها و فضاهای سبز ممنوع شده است.
وی با تاکید بر شناسایی انشعابات غیر مجاز در مسیر خط انتقال آب دشتستان افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده انشعابات غیر مجاز در مسیر خط انتقال شناسایی، رصد و قطع می‌شود.
مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدررفت آب شرکت مهندسی آبفای کشور، رفع نشتی در شبکه‌های توزیع را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده و نشت‌یابی و رفع نشت در اولویت برنامه‌های در شبکه‌های شهری دشتستان قرار دارد که این مهم تا پایان امسال اجرائی می‌شود و نقش مهمی در کاهش هدررفت آب دارد.

سیدزاده از تکمیل مخزن ذخیره آب وحدتیه خبر داد و گفت: مخزن ذخیره آب وحدتیه دشتستان به زودی تکمیل و وارد مدار می‌شود که نقش مهمی در حل بحران کم‌آبی در این شهر برای پاسخگویی به نیاز آب در پیک مصرف ساعتی دارد. 
درباره جنگ آب که برخی هنوز باوری به آن ندارند اما درگیری‌ها در خرمشهر و وحدتیه، مسمومیت با آب ناسالم و اتفاقات این چنینی جرقه این جنگ را شعله‌ور کرده، کارشناسان و محققان نظرات گوناگونی دارند. در همین زمینه، دبیر گروه صلح انجمن جامعه‌شناسی ایران می‌گوید: اگرچه در اوایل قرن ۲۰ موضوع صلح و امنیت تنها معطوف به مخاطرات و تهدیدات نظامی بود اما به‌تدریج موضوعات جدیدی نیز به دستور کار حوزه صلح و امنیت اضافه شده و اثرات آنها بر صلح مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته حسن امیدوار، یکی از این موضوعات، توجه به نقش و اهمیت محیط زیست است، یعنی چگونگی وضعیت محیط زیست به عنوان یک امر اجتماعی که می‌تواند زمینه را برای منازعه و یا استقرار صلح فراهم آورد. از این منظر محیط زیست به همه محیط‌هایی که در آنها زندگی جریان دارد، گفته می‌شود. مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده که با هم در کنش متقابل هستند. در حالی که محیط زیست در قرن ۲۱به عنوان یکی از هشت هدف توسعه هزاره و یکی از سه پایه توسعه پایدار شناخته می‌شود.

وی با بیان این‌که ما شاهد افزایش پرشتاب آسیب‌های زیست‌محیطی در همه بخش‌های کشور هستیم، تاکید کرد: متاسفانه شاهد تمرکز همگنی برای حفاظت از محیط زیست در کشورمان نیستم. در صورتی که انتظار این بود که با توجه به سابقه تاریخی و تمدنی کشورمان، فلسفه و نگاه محیط زیستی متفاوت از آنچه بر جهان حاکم است ارائه می‌کردیم.
این جامعه‌شناس در ادامه با اشاره به نبود عدالت زیست‌محیطی خاطرنشان کرد: تنش‌های آبی، خشکسالی، کاهش بیش از صد متری آب‌های زیرزمینی، آلودگی‌های آب، نابودی تالاب‌ها (زیست‌بوم‌هایی که دارای کارکرد تعدیل آب و هوا، تصفیه آب، حفظ تنوع زیستی، صیادی و... هستند) از جمله این تخریب‌ها است. همچنین در حوزه هوا شاهد بحران آلودگی‌های هوا، مساله گرد و غبار، گازهای گلخانه‌ای و شیمیایی، گرمایش زمین و... هستیم.

بی‌آبی‌، مردم را در شرایط بسیار بغرنج و ناخوشایندی قرار داده که انتظار می‌رود در این شرایط نامساعد نمک بر زخم یکدیگر نپاشیم و دست کم از لحاظ روانی شرایط را سخت‌تر از این نکنیم. انتظار می‌رود مسوولان همه تلاششان را برای رفع بی‌آبی‌ها آن هم نه با راهکارهای مقطعی که با تدابیر ویژه و دائمی در راستای مرتفع کردن مشکلات رفاهی مردم باشند. هر تابستان نگویند تا این ماه، تا ماه بعد، تا فصل دیگر، تا سال بعد... . از این ستون به آن ستون اتفاقی نمی‌افتد، اگر تدبیری نیندیشیم و در عمل کاری نکنیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: