bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۱۶ تير ۱۳۹۷
عبدالرسول استاد‌زاده در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
عملکرد خوب و بی‌حرف و حدیث علیرضا فغانی برای قضاوت بازی تیم‌های ملی آرژانتین و فرانسه در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2018 یک قدم دیگر او را به بالاترین افتخار در تاریخ داوری ایران نزدیک کرد؛ قضاوت در فینال جام جهانی.
بامداد جنوب - علی تنگستانی:
عملکرد خوب و بی‌حرف و حدیث علیرضا فغانی برای قضاوت بازی تیم‌های ملی آرژانتین و فرانسه در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2018 یک قدم دیگر او را به بالاترین افتخار در تاریخ داوری ایران نزدیک کرد؛ قضاوت در فینال جام جهانی. تا این مقطع از جام جهانی 2018، فغانی و بیورن کوئیپرس از هلند بهترین قضاوت‌ها را داشته‌اند اما قضاوت فغانی او را یک پله از همتای هلندی‌اش بالاتر قرار داد. 

هر چه می‌گذرد بیشتر و بیشتر به‌نظر می‌رسد که علیرضا فغانی و بیورن کوئیپرس وارد رقابتی دو نفره برای تصاحب فرصت قضاوت فینال جام جهانی می‌شوند. قطعا هنوز گزینه‌های دیگری برای این رقابت وجود دارد اما داور ایرانی الان می‌تواند با سه قضاوت خوبی که داشته دلگرم باشد. به همین دلیل برای بررسی بیشتر داوران جام جهانی به سراغ کارشناس داوری استان، عبدالرسول استاد‌زاده رفتیم.

جام جهانی روزهای پرالتهاب خود را سپری می‌کند. نظر شما در مورد وضعیت داوران تا به این جای کار چیست؟
من احساس می‌کنم که اکثر داوران جام جهانی روی مساله بدنسازی به‌خوبی کار کرده‌اند و این نکته در بازی‌ها به‌خوبی قابل مشخص است. آنها خیلی خوب در صحنه‌ها حضور دارند اگرچه در جایگیری مناسب عملکرد خوبی نداشته‌اند. از نظر من داوران در این مساله با مشکلاتی روبه‌رو هستند و این در حالی است که جایگیری مناسب یکی از ارکان اصلی قضاوت درست به‌شمار می‌آید. بعضی مواقع داوران در جایگیری دچار بدشانسی می‌شوند و ممکن است توپ خیلی اتفاقی به آنها برخورد کند که در جام جهانی امسال، چنانکه گفتم بعضی از داوران در جایگیری مناسب ضعف داشتند و همین مساله باعث شده که توپ به آنها برخورد کند و تغییر جهت بدهد. البته باید در نظر داشت که داوران جام جهانی دوندگی بالایی داشته‌‌اند و دارای استایل مناسبی برای قضاوت در بازی‌ هستند. از طرفی، آن‌طور که مشاهده کردم داوران با قاطعیت بیشتر در صحنه‌ها حضور پیدا می‌کردند و به بازیکن خاطی تذکر می‌دادند. 

فکر می‌کنید تکنولوژی ویدئو چک توانسته خود را ثابت کند؟
باید این مساله را پذیرفت که ویدئو چک تا حدودی تمرکز داوران را پایین آورده است، اگرچه این تکنولوژی، حق را به حق‌دار می‌رساند ولی تماشاگران وگزارشگران فوتبال با والیبال خیلی فرق دارند. آنالیز صحنه‌ها در بازی‌های جام جهانی، باعث شده که بازی‌ها شادابی و لذت قبل را نداشته باشند و به هر حال باید این مساله را پذیرفت. در کل می‌توان گفت که داوران جام جهانی تا اینجا عملکرد خوبی داشته‌اند، مخصوصا آقای فغانی که واقعا قضاوت‌های خوبی داشته و برای بهترین قضاوت در هر بازی، از هیچ تلاشی دریغ نکرد. 

چند درصد احتمال می‌دهید که تیم داوری ایران یکی از بازی‌های رده‌بندی یا فینال را قضاوت کنند؟ اگر بازی فینال بین یک تیم از اروپا و یک تیم از امریکا باشد، این مساله می‌تواند در انتخاب داوران تاثیر داشته باشد؟
من احساس می‌کنم که یکی از بازی‌های فینال یا رده‌بندی جام را به آقای فغانی بدهند ولی باید قبول کرد که زور داوران اروپایی و امریکایی بیشتر از ماست. از نظر من، فیفا به این دلیل فغانی را به‌عنوان داور چهارم بازی فرانسه و اروگوئه انتخاب کرده است تا او را برای بازی‌های دور نهایی جام آماده نگه دارد. از طرفی فغانی یکی از محدود داوران جام است که در تکنولوژی ویدئو چک استفاده نکرده است که این هم می‌تواند شانس او را افزایش دهد. در کل می‌توان گفت که به احتمال 60 درصد بازی رده‌بندی و40 درصد هم بازی فینال را به آقای فغانی می‌دهند.
در مورد سائال دو‌متان هم باید تاکید کنم، فکر نمی‌کنم تاثیری در انتخاب داوران فینال داشته باشد. به هر حال فیفا برای انتخاب دو بازی آخر، به کارنامه داوران رجوع خواهد کرد تا بهترین انتخاب را داشته باشد. 

بیورن کوئیپرس و تیمش که اهل هلند هستند، قضاوت خوبی تا به اینجای کار داشته‌اند و یکی از رقبای فغانی نیز به‌شمار می‌رود. نظر شما در مورد این داور هلندی چیست؟
در مورد این داور هلندی باید بگویم که او تجربه بسیار بالایی در عرصه داوری دارد و این یکی از برتری‌های او به آقای فغانی است. فغانی به‌خوبی در صحنه‌ها حضور پیدا می‌کند ولی او در بعضی از این صحنه‌ها عصبی نشان داده است و با بازیکنان برخورد بدنی داشته که این نکات می‌تواند تاثیر منفی در عملکرد او داشته باشد. این در حالی است که این داور هلندی به‌دور از عصبانیت و برخورد با بازیکنان، با بازیکن خاطی برخورد می‌کند و سعی می‌کند با آرامش بازی را کنترل کند. البته باید گفت که در قاطعیت و حضور در صحنه‌ها، فغانی عملکرد بهتری از داوری هلندی داشته است. 

بعضی از رسانه‌ها، فغانی را با آقای کولینا مقایسه می‌کنند. این مقایسه درست است؟
اگر چشمان فغانی سبز بود و می‌توانست آنها را از حدقه بیرون آورد تا حدودی شبیه به کولینا می‌شد، چراکه ابرو و چشم تاثیر بسزایی در مدیرت بازی دارد خصوصا در بخش دیوار دفاعی که داور باید با چشمانش دیوار دفاعی تیم را کنترل کند، با آنها بحث کند و در کنارش لبخند هم بزند. به هر حال فغانی نشان داده است که با سبز نبودن چشم می‌توان در زمین بازی قاطعیت داشت. 

سوال پایانی، نظرتان در مورد کمک‌های آقای فغانی در جام جهانی چیست؟
بسیار سوال به‌جایی بود. اگر یکی از از داوران تیم داوری لغزش داشته باشد، مطمئن باشید که دیگر این تیم داوری قضاوتی نخواهد داشت. خوشبختانه کمک‌های آقای فغانی اشتباهات تاثیرگذاری در بازی‌ها نداشته‌‌اند که باعث شود نمره آنها کم شود. آقای سخندان تجربه زیاد دارد و آقای منصوری هم نشان داده که چقدر می‌تواند آینده خوبی داشته باشد. من نوید این را می‌دهم که تیم داوری یا در رده‌بندی یا در فینال قضاوت خواهند داشت. 

فغانی در حالی از اعتبار جامعه داوری فوتبال آسیا دفاع کرده است که دیگر داوران آسیایی حاضر در جام جهانی با اختلاف از او پایین‌‌تر هستند. رده‌ بالاترین داور آسیایی پس از فغانی، نواف شکرالله از بحرین است که با قضاوت دو بازی نمره 75/5 گرفته است. پس از او محمد عبدالله از امارات که با یک بازی نمره 4 گرفته و روشن ایرماتوف از ازبکستان که از قضاوت یک بازی نمره 5/3 گرفته، در قعر جدول رده‌بندی داوران جام بیستم قرار گرفته‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر: