bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۰۹۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۲ - ۱۷ تير ۱۳۹۷
اعتراض به عرضه بنزین بی‌کیفیت و کم‌فروشی در جایگاه‌ها؛
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با مراجعه به جایگاه‌های سوخت، از کیفیت و حتی میزان بنزینی که خریداری کرده‌اید ناراضی باشید؛ با این حال باید بدانید که این مساله تنها مربوط به بوشهر نیست و تمام مردم کشور با چنین مساله‌ای روبه‌رو هستند..
بامداد جنوب:
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با مراجعه به جایگاه‌های سوخت، از کیفیت و حتی میزان بنزینی که خریداری کرده‌اید ناراضی باشید؛ با این حال باید بدانید که این مساله تنها مربوط به بوشهر نیست و تمام مردم کشور با چنین مساله‌ای روبه‌رو هستند. عده‌ای از کیفیت پایین بنزین‌ جایگاه‌ها و مشکلاتی که خودرویشان با این نوع سوخت دارد شکایت می‌کنند و عده‌ای دیگر معتقدند که میزان بنزینی که در خودرویشان می‌ریزند از ظرفیت باک آنها بیشتر است (دستگاه‌ها بیشتر از میزان واقعیِ مصرف، شماره می‌اندازند). برخی از مصرف‌کنندگان از وجود هوا در بنزین صحبت می‌کنند و عده‌ای دیگر از قاطی بودن بنزین با مایعات دیگر که البته برخی تعمیرگاه‌ها نیز این مساله را تائید کرده و معتقدند افزایش خرابی ماشین‌ها رابطه مستقیمی با ناخالصی بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت دارد.

 نکته جالب توجه دیگر هم کمیاب بودن عجیب بنزین سوپر است که با وجود این‌که این نوع سوخت در استانی مانند بوشهر طرفداران زیادی دارد، تنها در برخی از جایگاه‌ها به‌صورت بسیار محدود و در روزهای خاص عرضه می‌شود تا جایی که به‌گفته برخی از متقاضیان، تلاش چندین ماهه‌شان برای دریافت بنزین سوپر از جایگاه‌ها بی‌نتیجه بوده است. 
در طرف دیگر، دیوار حاشا برای مسوولان همواره بلند بوده و هربار به دلایلی این موضوعات را رد می‌‌کنند. بنابراین در طول سال‌های گذشته هرگاه مردم بر کم‌فروشی و بی‌کیفیتی در برخی جایگاه‌های بنزین اصرار داشته و گله‌مند بوده‌اند، در مقابل، مسوولان این موضوع را تکذیب کرده و دلایل امکان‌پذیر نبودن این ادعا را برشمرده‌اند. با این حال، صدای نارضایتی مردم در مورد تخلفاتی که در جایگاه‌های سوخت صورت می‌گیرد در تمام مناطق کشور به گوش می‌رسد. برخی از وجود آب و هوا در بنزین گله می‌کنند و برخی دیگر ادعا دارند کارگران جایگاه‌ها تخلف کرده و زمانی که مشتری سوخت‌گیری را برعهده آنها می‌گذارد، برای مثال ۳۰ لیتر بنزین می‌زنند اما پول ۳۵ لیتر بنزین را از مشتری می‌گیرند. حتی بیژن زنگنه، وزیر نفت کشور اوایل سال ۱۳۹۵ جایگاه‌داران را به کم‌فروشی متهم کرد و گفت که هر سال ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از مدیران جایگاه‌ها به زندان می‌روند که عمده دلایل آن پرداخت نکردن بدهی به شرکت نفت و قاطی کردن گازوئیل با بنزین و کم‌فروشی است.

حال پس از کش‌وقوس‌های فراوانی که در مورد عرضه سوخت بین مردم و مسوولان وجود داشته، چند روزی است که فیلمی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن فیلم، در یک بطری آب معدنی 5/1 لیتری، سه لیتر بنزین ریخته می‌شود که مشخص نیست دلیل آن وجود هوا در بنزین یا خراب بودن دستگاه نازل است اما هرچه که هست دود آن به چشم مردم می‌رود.
رفتار سودجویان باعث بروز مشکل می‌شود
در همین زمینه، علیرضا رجب‌پور، مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مورد نظارت‌های دوره‌ای به ایسنا گفته بود: سه نوع نظارت کمی، کیفی و درجه‌بندی بر عملکرد جایگاه‌ها وجود دارد. نظارت‌های کمی و کیفی به‌صورت هفتگی و ماهانه صورت می‌گیرد. در این نظارت‌ها تلمبه‌ها آزمایش می‌شود. همچنین نمونه‌گیری به‌صورت مستمر و روتین و گاهی هم سرزده از بنزینی که در مخازن جایگاه‌ها وجود دارد انجام می‌شود. در نظارت درجه‌بندی هم نظارت کلی بر تمام ابعاد جایگاه شامل زیبایی، ایمنی، نظافت، کارکنان، سالم بودن دستگاه‌ها و... صورت می‌گیرد.

به‌گفته وی، البته عده‌ای سودجو هم وجود دارند که رفتار آنها باعث می‌شود بعضا اتفاقات مذکور نیز رخ بدهد. مخصوصا برای خانم‌هایی که هنگام سوخت‌گیری از خودرو پیاده نمی‌شوند. متاسفانه برای هر کدام از این افراد نمی‌توانیم یک کنترل‌کننده داشته باشیم. اگر مصرف‌کنندگان تخلف پیش آمده و مشخصات جایگاه را از طریق شماره ۰۹۶۲۷ منتقل کنند بلافاصله پیگیری شده و جایگاه‌داران جرائم سنگینی را باید بپردازند.
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مورد کیفیت بنزین نیز با تاکید بر این‌که امکان ندارد بنزین تولیدی آب داشته باشد، تاکید کرد: بنزین از پالایشگاه به انبارها منتقل شده و با نظارت و کنترل کامل برای جایگاه‌ها بارگیری می‌شود. هم مخازن هر روز کنترل می‌شوند و هم نفتکش‌هایی که بنزین را از انبارها بارگیری می‌کنند. همچنین بار آنها قبل از خالی شدن نمونه‌گیری می‌شود. قاطی کردن آب داخل بنزین به‌صورت عمدی بسیار بعید است اما اگر چنین موضوعی گزارش شود، به محض اطلاع‌رسانی فورا پیگیری می‌شود. اگر صحت داشته باشد جایگاه بسته می‌شود و تخلیه بنزین صورت می‌گیرد و با متخلف برخورد می‌شود.

در همین خصوص، رضا یعقوبی رئیس کانون جایگاه‌داران کشور نیز با تاکید بر این‌که ذهنیت وجود آب و هوا در بنزین سال‌های سال است در مردم ایجاد شده است، گفت: حتی برخی ادعا می‌کنند در دو جایگاه مختلف به یک میزان سوخت‌گیری کرده‌اند، اما سوخت یک جایگاه نسبت به جایگاه دیگر زودتر تمام شده است. این موضوع هم دلایل مختلفی دارد. از سوی دیگر باید گفت در حال حاضر فرآورده‌ای که از شرکت ملی پخش تحویل می‌گیریم به‌صورت صد درصد از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و به‌طور کلی کیفیت بنزین جایگاه‌ها مخصوصا در استان‌های مختلف کشور یکسان نیست. حتی این کیفیت بنزین باعث شده میزان تبخیر فرآورده بیشتر شود.
به‌گفته وی، در هر ۱۰ هزار لیتر ۴۵ هزار لیتر حق تبخیر وجود دارد، اما در برخی استان‌ها با این کیفیت بنزین میزان تبخیر تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند در حالی که جایگاه‌دار پول بنزین را پرداخت کرده است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: