bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۹ تير ۱۳۹۷
بحران بی‌آبی دشتستان را تا پایان هفته حل خواهند کرد!
بحران بی‌آبی‌ها در دشتستان همچنان ادامه دارد و شهروندان که دیگر کاسه صبرشان لبریز شده طی چند شب گذشته با تجمع به سمت میدان شهید چمران (کاروانسرا) حرکت کردند و با سردادن شعارهایی خواستار حل مشکل بی‌آبی‌ها شدند.
مشکل یک هفته‌ای را چرا زودتر حل نکردید؟!بامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
بحران بی‌آبی‌ها در دشتستان همچنان ادامه دارد و شهروندان که دیگر کاسه صبرشان لبریز شده طی چند شب گذشته با تجمع به سمت میدان شهید چمران (کاروانسرا) حرکت کردند و با سردادن شعارهایی خواستار حل مشکل بی‌آبی‌ها شدند. در میان شعارهایی که فریاد می‌شد، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و فرمانده دشتستان عمده خطاب‌ها را به خود اختصاص داده بودند، چراکه مردم، آنها را متولیان اصلی تامین رفاه خود می‌دانند و چشم به عملکرد آنها دوخته‌اند. 

این تحصن شب گذشته نیز ادامه داشت و تحصن‌کنندگان تا برطرف نشدن مشکل بی‌آبی قرار است همچنان به تجمعات خود ادامه دهند. گویا مردم دانسته‌اند که با کنار یکدیگر ماندن و همدلی و اتحاد می‌توان موانع را برطرف کرد و می‌توان فردایی بهتر و امیدبخش را رقم زد. اعتراض مردم وحدتیه، نمونه‌ای از این همدلی بود و این بار برازجانی‌ها عزمشان را جزم کرده‌اند تا بحران بی‌آبی را کنترل کنند. 
این در حالی است که معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دشتستان ، از ابتدای خردادماه آب ورودی از تصفیه‌خانه بوشیکان کازرون به شهرستان دشتستان 30هزار متر مکعب کاهش یافته است که این امر توزیع آب در دشتستان را به خصوص شهرهای برازجان، وحدتیه، آبپخش و شبانکاره با مشکل روبه‌رو کرده است. این سخنان در حالی گفته شده که باید پرسید وقتی می‌دانید مشکل از کجاست، چرا تدبیری برای آن نمی‌اندیشید؟! 

روز یکشنبه مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس با بیان این‌که مردم شهرستان‌های کازرون و دشتستان سال‌ها با هم قرابت و همزیستی و الفت داشته‌اند، این دو شهرستان همیار هم در مسائل و مشکلات اجتماعی بوده‌اند، سال‌ها آب از رودخانه شاپور و چشمه ساسان برای تامین آب شرب دشتستان و شهر برازجان تامین شده است، گفت: مسوولان محلی شهرستان دشتستان و استان بوشهر باید در شرایط کنونی مردم را به آرامش دعوت و از بیان سخنان تحریک‌آمیز که بین مردم دو شهرستان اختلاف می‌اندازد خودداری کنند.
دهقانی با بیان این‌که در حال حاضر آب بخشی از شهرستان کازرون با استفاده اجاره سه حلقه چاه کشاورزی تامین می‌شود، تصریح کرد: در بخش‌هایی از این شهرستان آب جیره‌بندی و نوبت‌بندی شده است، چشمه ساسان اگر آبی داشت برای تامین آب شرب کازرون از آن استفاده می‌شد.

وی استفاده از آب چشمه ساسان برای کشاورزی را تکذیب کرد و گفت: ۹۰۰ نفر نخل در منطقه خشت و کمارج در حال نابودی است و اگر ما آبی برای رهاسازی داشتیم اجازه نمی‌دادیم این منطقه مستعد نخلداری دچار چنین معضلاتی شود.
به گفته وی، در سال آبی ۹۶-۹۷ به دلیل نبود بارندگی مناسب، دبی رودخانه شاپور نسبت به سال آبی قبل از آن به شدت کاهش یافته و در پایین دست ایستگاه بوشیگان و در محل برداشت آب تاسیسات شرب استان برای سهولت در برداشت آب در شرایط کم‌آبی فعلی مسیر جریان آب به طور کامل مسدود شده و هیچ برداشت آبی صورت نمی‌گیرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در ادامه با اشاره به این‌که این موضوع سبب شده که باغ‌های نخل و اراضی حقابه دار حاشیه رودخانه شاپور در پایین‌دست محل برداشت آب در دشت کمارج و خشت به شدت با مشکل کم‌آبی مواجه باشند و خسارت جبران‌ناپذیر حتی به باغ‌ها و نخیلات منطقه وارد شود، بنابراین ادعای رهاسازی آب برای کشاورزی و باغداری در این منطقه اصولا پذیرفته نیست، خاطرنشان کرد: متوسط دبی رودخانه شاپور در سال ۹۵-۹۶ حدود ۲٫۱۳۸ متر مکعب بوده است، در حالی که در سال گذشته از ماه‌های خرداد و تیر این رودخانه به خشکی گراییده و متوسط دبی آن صفر بوده است. مدیران محلی شهرستان دشتستان باید در این زمینه اعتماد و راهکارهای صرفه‌جویی و مدیریت بحران را دنبال کنند تا از تابستان پیش رو عبور کنیم.
دهقانی در ادامه با بیان این‌که به نقل از رسانه‌ها گفته می‌شود، محمدباقر سعادت نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفته است که مردم بوشهر در زمینه کم‌آبی تجمعات اعتراضی برپا کرده‌اند و اگر در این استان مشکل امنیتی رخ دهد، مسوولان استان فارس مقصر هستند، گفت: علت حل نشدن مشکل آب مردم بوشهر برداشت غیر قانونی از موتورپمپ‌هایی است که در اطراف رودخانه شاپور در شهرستان کازرون  نصب شده است.

استاندار بوشهر نیز در نشست ستاد مدیریت بحران این استان با بیان این‌که دغدغه کمبود آب آشامیدنی نگرانی همه مسوولان این استان و وزارت نیرو است که در سفر معاون مهندسی و توسعه شرکت آبفای کشور راهکارهای اساسی برای تسریع در اجرای طرح‌های آبرسانی ارائه شد، تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده طرح‌های تامین آب آشامیدنی تدوین شده که سرعت‌بخشی در اجرای طرح آب‌شیرین‌کن در نقاط شهری و روستایی از آن جمله است.
گراوند در ادامه تاکید کرد: مجوز شماری از طرح‌های آب‌شیرین‌کن صادر شده و بخشی نیز در حال اجراست اما به دلیل ماهیت این طرح‌ها بهره‌برداری از آنها زمان‌بر است و نیاز به بردباری و مدیریت مصرف برای تکمیل طرح‌های یادشده است.

صدور مجوز برای آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر و اقدام برای احداث آب‌شیرین‌کن‌ها بحث تازه‌ای نیست اما معلوم نیست چرا این وعده‌ها عملی نمی‌شوند و یا دیر محقق می‌شوند؟! حال باید منتظر بود و دید که اتحاد و همدلی مردم برازجان و عملکرد مسوولان شهرستان و استان چه نتیجه‌ای در بر دارد و آیا براساس وعده‌ها، مشکل بی‌آبی در دشتستان تا پایان هفته برطرف می‌شود؟! هر چند برخی یکی از رسانه‌های استان، تیتری با عنوان «وضعیت آب آشامیدنی دشتستان بهبود یافت»!!!

نام:
ایمیل:
* نظر: