bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۶ - ۲۲ تير ۱۳۹۷
دبیر کنفدراسیون انرژی ایران از صادرات برق ایران به افغانستان سخن می‌گوید و از سوی دیگر تصریح می‌کند که ایران از ارمنستان برق وارد خواهد کرد.
خاموشی‌های اخیر برق باعث نگرانی بسیاری از شهروندان ایرانی شده است. همین خاموشی‌های پی در پی باعث شده که عده‌ای دلیل این موضوع را صادرات صنعت برق ایران به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان بپندارند؛ چرا که از دیرباز تاکنون ایران قطب صنعت برق منطقه شناخته و برهمین اساس خاموشی‌های پی در پی برق نیز موجی از ابهامات را به همراه داشته است.

حمید رضا صالحی، دبیر کنفدراسیون انرژی ایران و رئیس کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر سندیکای برق درباره ارتباط صادرات برق با خاموشی‌های اخیر به تجارت‌نیوز گفت: در این بازه زمانی بیشترین صادرات برق ایران به کشور همسایه یعنی عراق انجام می‌شود. از آن سو در این بازه زمانی با توجه به کمبود برق در فصل تابستان نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده که ما مقداری برق از ارمنستان در شبکه توزیعی کشور وارد کنیم. البته در این بازه زمانی برخی صحبت‌ها در راستای صادرات برق ایران به کشور ترکیه و افغانستان به گوش می‌رسد. در این باره نیز باید اشاره کرد که تنها میزان اندکی برق از ایران به افغانستان صادر می‌شود اما طی سال‌های گذشته تاکنون قرارداد صادرات برق به ترکیه بنا به مسائلی منتفی شده است.

صالحی با بیان اینکه قطعی پی در پی برق از سال‌های گذشته قابل پیش‌بینی بود، اظهار کرد: در دولت نهم و دهم سرمایه‌گذاری‌های آن‌چنانی در صنعت برق نشد در حالی که امسال پنج هزار و ۳۱۷ پروژه انتقال و توزیع به بهره‌برداری رسید. وضعیت موجود در صنعت برق نشان می‌دهد که برای خاتمه دادن به این وضعیت باید طی سال‌های گذشته تصمیم‌سازان فکری به حال تامین بخش‌های زیرساختی می‌کردند. همچنین باید اشاره کرد که در دولت یازدهم نیز وضعیت صنعت برق به دلیل کاهش درآمد افسانه‌ای نفت و همچنین به دنبال آن کاهش پروژه‌های عمرانی با مشکل مواجه شد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در پیشنهادی توصیه کرد: در این بازه زمانی به جای افزایش تولید در این صنعت باید در فصل تابستان از کشورهایی همچون گرجستان و روسیه برق مورد نظر را خریداری کنیم و بالعکس در فصل زمستان که میزان تولید برق ما بیشتر است به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر کنیم. برای اینکه مشکل قطعی برق مرتفع شود، در قانون حمایت از صنعت برق آمده است که دولت هر سال در بودجه سنواتی خود باید مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام شده برق را در دولت بیاورد و در نهایت مورد بررسی مجلس قرار گیرد، اما متاسفانه دولت کنونی نسبت به این کار تعلل می‌کند، کاری که در قانون به صراحت عنوان شده است.

به گفته رئیس کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر سندیکای برق؛ متاسفانه این صنعت به دلایل گوناگون که مهم‌ترین آن به واقعی نبودن قیمت برق مربوط می‌شود، در مسیر بحران قرار گرفته و زمینه عدم بهره‌وری و اتلاف منابع را فراهم ساخته است، به‌نحوی‌که در بعضی از شاخص‌ها، وضعیت جهانی صنعت برق کشور شرایط نامطلوبی دارد.

صالحی در پاسخ به این پرسش که امروز قیمت واقعی صنعت برق باید چند درصد افزایش یابد؟ گفت: در حال حاضر برای تحقق قیمت واقعی برق، باید قیمت برق حدود ۳۰ درصد افزایش یابد. متاسفانه دولت هیچ‌گاه نتوانسته نرخ واقعی آب و برق را با مردم در میان بگذارد. باید اشاره کرد یارانه‌ای که به برق مصرفی مردم و صنایع تعلق می‌گیرد، از یک‌سو بار مالی سنگینی را به دولت تحمیل می‌کند و از سوی دیگر مشوقی برای بهینه نبودن مصرف در تمام بخش‌ها و اتلاف خسارت‌بار این حامل انرژی گران‌بهاست.
برچسب ها: اقتصاد ، برق ، واردات
نام:
ایمیل:
* نظر: