bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۳ - ۲۲ تير ۱۳۹۷
فرستاده ایران به مسکو در دانشگاه والدای؛
سفر مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب به روسیه به دیدار با رئیس‌جمهور این کشور ختم نشد او علاوه بر دیدارهای دیگر سیاسی، با حضور در یکی از دانشگاه‌های معروف روسیه به ایران دیدگاه‌های رسمی کشور در مورد تحولات منطقه، حضور در سوریه، روابط با امریکا و سایر موارد مورد بحث پرداخت.
بامداد جنوب- ابوعلی زرین‌قلم:
سفر مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب به روسیه به دیدار با رئیس‌جمهور این کشور ختم نشد او علاوه بر دیدارهای دیگر سیاسی، با حضور در یکی از دانشگاه‌های معروف روسیه به ایران دیدگاه‌های رسمی کشور در مورد تحولات منطقه، حضور در سوریه، روابط با امریکا و سایر موارد مورد بحث پرداخت.
ولایتی که پس از دیدار دو ساعته با ولادیمیر پوتین در حومه مسکو، آن را مثبت، روبه‌جلو و دارای دستاوردهای خوبی ارزیابی کرده بود، در جمع خبرنگاران گفته بود که روس‌ها سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری در بخش نفت و گاز ایران انجام خواهند داد که این موضوع هر چند امیدی به اجرای آن نیست، به‌دلیل مشکلات روزافزون و بیش از پیش‌پیشی که خود روس‌ها به‌دلیل تحریم‌های امریکا به آن دچار شده‌اند اما به لحاظ روانی می‌تواند تبعات خوبی داشته باشد و فشار شرکت‌های اروپایی و امریکایی که بازار آینده‌دار ایران را از دست داده‌اند را بر دولت‌هایشان افزایش دهد.
با این حال، ولایتی روز گذشته با حضور در دانشگاه والدای مسکو، موارد بسیاری مهمی را به دانشجویان گفت که نشان‌دهنده سیاست و راهبرد ایران در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است. او که مشاور بین‌الملل بالاترین مقام ایران است، بی‌شک مواردی را مطلع است که بسیاری نمی‌دانند. همین اطلاع باعث شده تا ولایتی در بسیاری از موارد نکاتی را بگوید که برای یافتن آن از زبان سایر مقامات باید ماه‌ها صبر کرد. 

ادامه حضور ایران در سوریه
یکی از مسائل مهم در سفر ولایتی به مسکو، تداوم همکاری ضدتروریسم ایران و روسیه است. هر چند روس‌ها یکی دوبار هم از طرف ایرانی خواستند تا خاک سوریه را ترک کند اما ولایتی روز گذشته در پایتخت روس‌ها، میخ نگاه ایران را محکم‌تر کوبید و گفت: حضور ایران در سوریه ادامه خواهد داشت. معتقدم اگر ما این کشور (سوریه) را ترک کنیم، روسیه هم بعد از ما ترک کند، همان تروریست‌های قبلی دوباره به منطقه باز می‌گردند. ائتلاف امریکایی ضد داعش بدون مجوز دمشق در این کشور حضور دارد، که ایران با تهدیدات امریکا، سوریه را ترک نمی‌کند.
ولایتی یادآور شد که ما فقط در صورتی که مقامات سوری به ایران بگویند که دیگر به مشاوره نظامی ما نیاز ندارند، این کشور را ترک می‌کنیم. مستشاران نظامی ایران که در سوریه و عراق مستقر هستند، به درخواست دولت‌های آنها و به‌صورت قانونی در این کشورها حضور دارند.

ولایتی با بیان این‌که 80 درصد مناطق آزاد شده در سوریه از چنگ تروریست‌ها با کمک ایران بوده، تاکید کرد: ما با مجوز امریکا به سوریه نیامدیم که اکنون با درخواست آنها این کشور را ترک کنیم. این ایران است که در اهداف و مشروعیت حضور امریکایی‌ها در سوریه شک دارد. ایران مانع تجزیه سوریه، مانند مدل لیبی، خواهد شد. ما به سوریه کمک می‌کنیم تا با تجاوزات امریکا مقابله کند..ه محض این‌که ایران، سوریه را ترک کند، روسیه هم این کشور را ترک می‌کند، ایران حضورش در سوریه را حفظ می‌کند تا مانع بازگشت تروریست‌ها شود. اگر امریکا خاورمیانه را ترک نکند، ما آنها را مجبور به ترک (منطقه) می‌کنیم، درخواست امریکا برای خروج نیروهای ایرانی از سوریه با هدف گسسته کردن متحدان این کشور است.
ولایتی با اشاره به دستور رئیس‌جمهور امریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، توضیح داد: ایران به مباحثات با روسیه و چین درباره برجام ادامه می‌دهد، ایران باید از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود. اگر این اتفاق نیفتد، دیگر دلیلی برای باقی ماندن در آن نداریم.

وی با تاکید بر این‌که ایران فعلا به باقی‌ماندن در برجام پایبند است، اضافه کرد: روسیه و چین درباره برجام کمک‌های بسیار کرده‌اند ما آینده درخشانی برای روابط با روسیه می‌بینیم.
فرستاده ویژه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور با بیان این‌که ایران، سوریه، روسیه و حزب‌الله اقدامات خود را به دقت با یکدیگر هماهنگ می‌کنند، گفت: ادعاهای اسرائیل درباره عقب‌نشینی نیروهای ایرانی و مقاومت از مرزهای جنوبی را نادیده بگیرید. حضور ایران در سوره هیچ ارتباطی به اسرائیل ندارد. ایران حضورش در سوریه را با مسکو و دمشق هماهنگ می‌کند و نیازی ندارد که خواسته‌های اسرائیل را رعایت کند. ولایتی همچنین با درخشان خواندن آینده روابط ایران و روسیه، تصریح کرد: روسیه آماده است تا 50 میلیارد دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند. همکاری نظامی-فنی با روسیه، اهمیت زیادی برای ایران دارد.

وی درباره رویکرد و رفتارهای غیر دیپلماتیک و نامتعارف رئیس‌جمهور امریکا نیز گفت: غیرقابل پیش‌بینی بودن ترامپ، به جامعه بین‌المللی آسیب‌زده است. ایران هیچ تمایلی به مذاکره با دولت امریکا ندارد، امریکا غیرقابل اعتماد است، پس چرا (دوباره) با آنها مذاکره کنیم، آرزوی امریکا برای کاهش عرضه نفت ایران در بازار، باعث بالا رفتن قیمت آن و آسیب رسیدن به کشورهای مصرف‌کننده نفت می‌شود.
دکتر ولایتی با اشاره به تهدید ترامپ درباره ممانعت از صدور نفت ایران از خلیج فارس، گفت: به‌رغم تحریم‌ها، ایران هیچ مانع برطرف نشدنی برای فروش نفت خود نمی‌بیند. ما حتی تحت تحریم نیز به صادرات نفت خود ادامه می‌دهیم. اگر ایران نتواند نفت خود را از خلیج فارس صادر کند، هیچ کسی دیگر هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد. وی درباره تمایل ناتو و امریکا برای استقرار نظامیان خود در مرز ترکیه-سوریه نیز افزود که چنین مساله‌ای را به رسمیت نمی‌شناسیم و با روسیه و دیگر کشورها مانع تحقق آن می‌شویم.

اقدامات نتانیاهو تاثیری ندارد
هم‌زمان با سفر ولایتی به مسکو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز با روسیه سفر کرد تا در مورد حضور ایران در سوریه و فشار روس‌ها برای بیرون راندن نظامیان ایرانی از خاک این کشور گفت‌وگو کند. فرستاده رئیس‌جمهور و رهبر ایران به روسیه اما بر این باور است که این سفر و نظرات نتانیاهو هیچ تاثیری بر روابط دو کشور ندارد.
ولایتی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، گفت: در روابط دو کشور منافع دو طرف تامین می‌شود بنابراین ادعاهای بی‌ارتباط و بی‌معنی و مداخله‌جویانه‌ای که نتانیاهو بیان می‌کند، روابط ایران و روسیه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. تصمیمات این نشست باید به خوبی پیگیری شود و قرار شد که از طرف مقامات دو کشور پیگیری موثر صورت گیرد و در این خصوص گزارش‌های مربوطه به مسوولان رده بالا شامل مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری و پوتین داده شود وهر جا مشکلی وجود داشت با دستور مقامات بلندپایه مشکلات برطرف شود. این دیدار در آستانه ملاقات پوتین و ترامپ بسیار تعیین‌کننده است، از یک سو ناتو با محوریت امریکا تشکیل جلسه داده است و در یک بند علیه ایران مطالبی مطرح شده است و از طرف دیگر قرارهای ایران و روسیه مطرح است که در نظر دارند در برابر فشارهای امریکا و اذناب آنها در منطقه و برخی کشورهای غربی و منطقه متحد باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر: