bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۷
در نقد درخواست عجیب وزیر ورزش برای معافیت ملی‌پوشان تیم ملی فوتبال؛
ماجرای خدمت سربازی و محدودیت‌هایش برای ورزشکاران اتفاق تازه‌ای نیست. سال‌هاست ورزشکارانی که در نوجوانی و جوانی چهره می‌شوند، خدمت مقدس سربازی مانعی است برای ادامه روند رشدشان..
بامداد جنوب:
ماجرای خدمت سربازی و محدودیت‌هایش برای ورزشکاران اتفاق تازه‌ای نیست. سال‌هاست ورزشکارانی که در نوجوانی و جوانی چهره می‌شوند، خدمت مقدس سربازی مانعی است برای ادامه روند رشدشان. برای برخی بحث خروج از کشور به منظور حضور در تورنمنت‌های مختلف مشکل‌ساز می‌‌شود، برخی دیگر مجبور می‌شوند راهی تیم‌های نظامی شوند و کیفیت پایین‌تر این تیم‌ها روند صعودی‌شان را دچار مشکل می‌کند و عده‌ای دیگر هم در خارج از کشور فعالیت می‌کنند و برای رفت و آمد بدون مشکل به کشور، نیازمند معافیت هستند.

البته موضوع معافیت فوتبالیست‌ها در کشور ایران برای خودش حاشیه‌های بزرگ‌تری هم به همراه داشته است. جنجال کارت معافیت بازیکنان فوتبال یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های فساد در فوتبال ایران است که به رویدادی اشاره می‌کند که در آن کارت پایان خدمت برخی از بازیکنان فوتبال ایران باطل شد. تا پیش از جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ گمان می‌شد تعداد بازیکنانی که کارت پایان خدمت آنها مشکل دارد ۵-۴ بازیکن هستند، به همین دلیل در بحبوحه جام جهانی، رسانه‌ها کمتر به این موضوع پرداختند ولی بعد از جام جهانی و پیش از شروع چهاردهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران، سازمان لیگ برتر نام ۲۱ نفر را به‌عنوان متخلف اعلام کرد و این شروع دوباره حدس و گمان‌ها در باره ابعاد این تخلف بود، عده‌ای تعداد بازیکنان متخلف را ۹۵ تا ۱۰۰ نفر پیش‌بینی کردند.
نکته اینجاست که چند سالی می‌شود به منظور ایجاد چارچوب مشخص، قانونی تصویب شده تا قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی، پس از موفقیت‌های بزرگ بتوانند از خدمت سربازی معاف شوند. قانونی که مدل‌آوران بازی‌های المپیک و پارالمپیک، بازی‌های آسیایی و رقابت‌های جهانی در برخی رشته‌ها را از خدمت سربازی معاف می‌کند. با این حال باز هم می‌بینیم که حالا وزیر ورزش، با ارائه در خواستی به‌دنبال گرفتن معافیت برای هفت بازیکن تیم ملی فوتبال است. پس از نمایش‌های بسیار خوب و فراتر از انتظار ملی‌پوشان در مسابقات جام جهانی روسیه، وزیر ورزش و جوانان برای اعطای معافیت از خدمت وظیفه عمومی برای هفت نفر از اعضای تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی اقدام کرد. طبق نامه مسعود سلطانی‌فر به ستاد کل نیروهای مسلح، وزیر ورزش و جوانان خواستار همکاری ستاد کل در اعطای معافیت از دوره ضروری خدمت سعید عزت‌اللهی، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، سیدمجید حسینی، علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و علی قلی‌زاده شده است.

این‌که چرا وزیر ورزش که باید همه اهالی ورزش و قهرمانان سایر رشته‌های ورزشی را مورد تفقد خود قرار دهد با نادیده گرفتن تمام افتخارات رشته‌هایی چون کشتی، تکواندو، کاراته، جودو، والیبال، بسکتبال و ...، فقط تیم ملی فوتبال و ملی‌پوشان آن را مورد لطف خود قرار داده است، جای سوال دارد. اما واقعا ملی‌پوشان ما لیاقت معافیت از سربازی را دارند؟ تقریبا همه اعتقاد دارند که ملی‌پوشان فوتبال در جام جهانی عملکرد خوبی داشتند. بهترین نتیجه تاریخ برای فوتبال ایران در این تورنمنت مهم و بازی‌های خوب مقابل اسپانیا و پرتغال هم باعث شده تا امروز چنین خواسته‌ای مطرح شود اما حقیقت این است که در نهایت، نتیجه کار ما حذف شدن از گروه و نرسیدن به دور بعدی بود. اتفاقی که در بسیاری از دیگر رشته‌های ورزشی هم افتاده اما حتی صحبت معافیت ورزشکاران مشمولش مطرح نشده.

اما با این‌که درخواست وزیر ورزش بازتاب‌های منفی زیادی به همراه داشت ولی وجود یکی از فوتبالیست‌هایی که حتی جزء نفرات اصلی تیم در جام جهانی نبود، تعجب بسیاری را به همراه داشت. علی قلی‌‌زاده، مهاجم تیم شارلوا بلژیک که پیش‌تر در تیم فوتبال سایپا عضویت داشته، نفر بیست و چهارم کاروان اعزامی ایران به مسابقات جام جهانی بوده و نامش در لیست بازیکنان ایران در این مسابقات نبوده است. ظاهرا علاوه بر سربازان قهرمان ایران در جام جهانی، طرح معافیت از خدمت، شامل همراهانِ قهرمان ایران در جام جهانی نیز می‌شود. شاید در پاسخ به این تناقض، بتوان حل مشکلات آتیه ملی‌پوشان در مسیر جام ملت‌های آسیا را بهانه کرد. البته با ایراد این بهانه، دلیل معافیت از خدمت سردار آزمون که از دیدارهای ملی خداحافظی کرده است، زیر سوال می‌رود.

اتفاقی که فقط یک‌بار رخ داد
معافی گرفتن یک فوتبالیست برای درخشش در جام جهانی، به آخرین بازی‌ باز می‌گردد که تیم ملی ایران به معنای واقعی در جام جهانی درخشید. درخشش در 20 سال پیش و اولین برد تاریخ ایران در جام‌های جهانی مقابل امریکا و گل پیروزی بخش و به یاد ماندنی مهدی مهدوی‌کیا. گلی که در نهایت مهدوی‌کیای 19 ساله را با دستور مقام معظم رهبری از خدمت سربازی معاف کرد. معافیتی که البته به‌خاطر شرایط خاص بازی با امریکا به او داده شد اما به این ستاره جوان اجازه داد تا به سرعت راهی فوتبال اروپا شود و راه پیشرفت را پی بگیرد.

مگر به فینال جام جهانی رفته‌ایم که درخواست معافیت می‌دهند؟
امیررضا واعظ‌آشتیانی، قائم‌مقام سابق سازمان تربیت در گفت‌وگو در رابطه با این مساله گفت: مگر تیم ملی به فینال جام جهانی رفته که درخواست معافیت هفت نفر را دادند، ضمن این‌که برای بازیکنان دیگر تیم ملی که سرباز نیستند، چه امتیازی در نظر گرفته شده است. من اعتقاد دارم دولتی که با نام دولت تدبیر و امید برای مردم فعالیت می‌کند، سعی کند به‌گونه‌ای برخورد کند که در دل ورزشکاران هم دولت تدبیر و امید باشد. ما جوانانی داریم که دانشمند هستند و نیاز مبرم جامعه و کشور این است که از وجود آنها در امرهای تخصصی استفاده شود و این‌گونه نباید باشد که فقط ورزشکاران یا فوتبالیست‌ها از خدمت سربازی معاف شوند، اگر این موضوع نیاز به قانونی شدن دارد بهتر است دوستان پیشنهاد بدهند که به مجلس برود و مجلس هم آن را تصویب می‌کند. مطمئن باشید اگر این طرح عملیاتی باشد، هیچ‌کس نمی‌تواند مقابل قانون بایستد.

تقاضای وزیر ورزش برای معافیت فوتبالیست‌ها غیرقانونی است
سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح در پاسخ به نامه وزیر ورزش برای معافیت هفت نفر از بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان از خدمت سربازی در پست اینستاگرامی خود نوشت: معافیت از خدمت سربازی فقط برای ورزشکارانی است که قهرمان جهان می‌شوند. تقاضای وزیر ورزش برای معافیت هفت فوتبالیست کشور کاری غیرقانونی و غیرقابل اجراست و ستاد کل نیروهای مسلح هیچ اقدامی برای معافیت انجام نخواهد داد.
در پایان باید گفت که وزارت ورزش باید مسوولیت خود را در قبال همه رشته‌های ورزشی و همه قهرمانان به یک رویه مناسب طی کند و اگر قرار است معافیت از خدمت سربازی برای قهرمانان ورزشی در نظر گرفته شود، باید با اخذ مصوبه از هیات دولت شامل همه ورزشکاران شود. همین مهدی مهدوی‌کیا مثال روشنی است که ببینیم کمک به قهرمانان مشمول می‌تواند آورده‌های خوبی برای ورزش مان به ارمغان بیاورد. با این حال همین کمک‌‌ها هم باید برابر و به شیوه‌ای باشد که ورزشکاران دیگر رشته‌ها سرخورده و دلسرد نشوند و بیش از گذشته رفتار مسوولان را تبعیض‌آمیز نبینند.

فرانسه - کرواسی؛ دو نبرد کلیدی مسابقه فینال
بامداد جنوب:  فرانسه و کرواسی در دیدار نهایی جام ۲۱ به مصاف هم خواهند رفت، در این گزارش نبردهای کلیدی بازی فینال را بررسی می‌کنیم.
فرانسه و کرواسی روز یکشنبه فینال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را برگزار خواهند کرد. در آستانه این جدال حساس، نگاهی تحلیلی به وضعیت تقابل بازیکنان دو تیم داریم. آیا کانته موفق می‌شود مودریچ را در میانه میدان مهار کند یا مدافعان کناری کرواسی قادر به کنترل امباپه هستند؟ در این بررسی، دو نبرد کلیدی بازی فینال را مرور می‌کنیم:
شاید جذاب‌ترین و کلیدی‌ترین نبرد بازی فینال، در میانه میدان رقم بخورد. مودریچ و کانته هر دو با عملکردهای خارق‌العاده خود در کمربند میانی تیمشان نقشی موثر در حضور تیم ملی کشورشان در بازی فینال ایفا کرده‌اند. مودریچ به‌عنوان موتور محرکه کرواسی در خط میانی، بیش از هر بازیکن دیگری در جام جهانی ۲۰۱۸ برای کرواسی بازی کرده ولی حالا در بازی فینال، سخت‌ترین چالشش را مقابل کانته خواهد داشت. در آن سمت کانته‌ای حضور دارد که یک بار دیگر با دوندگی‌های خستگی ناپذیرش، ارزش خود را به رخ کشیده است. عملکرد او نه تنها به فرانسه کمک کرده، بلکه موجبات درخشش پوگبا را هم فراهم آورده است. کانته در طول جام، ۱۹ تکل و ۱۴ قطع ارتباط داشته که مجموعا ۳۳ تلاش برای گرفتن توپ حریف است، و تنها زوبنین با ۳۴ تلاش، بهتر از او کار کرده است.

مودریچ برای شکست دادنِ این کانته آماده، باید در بهترین روزش باشد، همان‌طور که این موضوع برای کانته هم یکسان است. مودریچ نشان داده که اگر به‌عنوان هافبک ایستا عقب زمین بازی کند، خیلی نم‌تواند اثرگذاری‌اش را نشان دهد اما هر زمان بروزوویچ پشت سر او قرار گرفته، مودریچ هم درخشیده است. اتفاقی که احتمالا در فینال هم رقم بخورد و شاهد حضور بروزوویچ از ابتدا باشیم. ستاره کروات‌ها از منظر، دوندگی، پاس، گل خلق موقعیت، بهترین بازیکن تیمش بوده است.

امباپه - پیواریچ
تنها ۱۴ ثانیه زمان در مسابقه نیمه نهایی نیاز بود تا امباپه به فرتونخن نشان دهد که قرار است چه شب سخت و طولانی‌ای را پشت سر بگذارد. ستاره ۱۹ ساله فرانسوی‌ها، نه تنها فقط در مسابقه با بلژیک و مقابل فرتونخن، بلکه در کل جام، با سرعت و تکنیکش، تیم‌های حریف را به دردسر انداخته است. امباپه از همان دقیقه اول مسابقه تا آخرین دقیقه، فرتونخن را آزار داد و حالا پیواریچ ۲۹ ساله کار سختی برای مهار امباپه در فینال دارد. استرینیچ مدافع چپ اصلی کروات ها در بازی با انگلیس مصدوم شد و احتمالا فرصت در بازی نهایی به پیواریچ می‌رسد که تنها یک‌بار در جام ۲۱ به میدان رفته و حالا در مهم‌ترین بازی کل دوران حرفه‌ایش باید امباپه آماده را مهار کند.

امباپه ۱۹ ساله، در بازی با آرژانتین دو گل زد و یک پنالتی گرفت تا یک تنه تیمش را به جمع هشت تیم برتر جام برساند. او تا به اینجای جام، سه گل در شش بازی زده و در صورت قهرمانی فرانسه، قطعا شانس بردن بهترین بازیکن جام را دارد. در حضور بزرگانی همچون، هازارد، رونالدو، مسی و نیمار، جالب است بدانید که امباپه با ۴۶ تلاش برای دریبل بازیکنان حریف، صدرنشین جام است و همین موضوع شب سخت پیواریچ را هشدار می‌دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر: