bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۱۶۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۶ - ۲۵ تير ۱۳۹۷
توهین کیقباد یاکیده به مردم بی آب برازجان؛
طی هفته‌ها و روزهای اخیر، فضای اجتماعی و رسانه‌ای استان تحت تاثیر مشکلات و معضلات حوزه آب، شرایط ملتهبی را سپری کرده است. کمبود و سهمیه‌بندی آب در مرکز و دیگر شهرستان‌های استان که با سوء مدیریت و نظم لازم همراه بود، سبب شد مردم نقاط مختلف استان بوشهر روزهای سختی را سپری کنند.
چرا رئیس آبفا مردم را عمدا می‌شوراند؟بامداد جنوب - عادل قلی‌زاده:
طی هفته‌ها و روزهای اخیر، فضای اجتماعی و رسانه‌ای استان تحت تاثیر مشکلات و معضلات حوزه آب، شرایط ملتهبی را سپری کرده است. کمبود و سهمیه‌بندی آب در مرکز و دیگر شهرستان‌های استان که با سوء مدیریت و نظم لازم همراه بود، سبب شد مردم نقاط مختلف استان بوشهر روزهای سختی را سپری کنند.
یکی از شهرستان‌هایی که بحران بی‌آبی و سوء مدیریت آب را به بدترین شکل ممکن تجربه کرد، شهرستان دشتستان بود. قحطی آب در دشتستان و به خصوص شهر برازجان تا آنجا پیش رفت که برخی نقاط شهر برازجان به عنوان دومین شهر پرجمعیت و مرکز بزرگ‌ترین شهرستان استان مدت‌های طولانی بی آبی را تجربه کرد.

گزارش‌های مردمی رسیده از برازجان حاکی از آن است که برخی خانه‌های مردم در شهر برازجان به مدت 15 روز و بیشتر از داشتن آب لوله‌کشی محروم بوده‌اند و شبکه آب شهری حتی یک قطره آب هم به این خانه‌ها نرسانده است! این فشارها در نهایت طاقت مردم برازجان و دیگر شهرهای دشتستان را طاق کرد و باعث شد پس از هفته‌ها اعتراض مردم در فضای مجازی و جلسات کوچک و بزرگ مردم، فعالان اجتماعی و رسانه‌ها با مدیران دولتی در دشتستان که نتیجه‌ای جز تداوم بحران آب به همراه نداشت، شمار زیادی از مردم به خیابان بریزند و فریاد «آبخواهی» خود را در یکی از پرترددترین نقاط این شهر یعنی مقابل بیمارستان 17 شهریور برازجان به گوش مسوولان برسانند. تجمعی که با حضور گسترده و چند هزار نفری مردم همراه شد و به همت برگزار کنندگان و با همکاری تمام و کمال نیروهای انتظامی و امنیتی در آرامش کامل به مدت چهار ساعت ادامه یافت.
هنوز این تجمع آرام مردمی به پایان نرسیده بود که فرماندار دشتستان که در طول پنج سال مدیریتش در دشتستان هنوز خبر خاصی از اجرای یک طرح عمرانی مهم و اثرگذار مخابره نشده و هر ساله شاهد وقوع تجمعات اعتراضی به سبب بحران آب، شائبه تاثیرگذاری نهادهای اجرائی در روند انتخابات، رفتارهای سیاسی خارج از عرف و... بوده‌ایم، در ساعات پایانی روز شنبه 16 تیرماه به اتفاق امام جمعه شهر برازجان در مصلای نماز جمعه این شهر حاضر شد تا با دعوت معترضان به این مکان و گفت‌وگو درباره موضوع آب، فضا را آرام کند.

این نشست اگرچه با استقبال معترضان مواجه نشد و با اصرار آنها مبنی بر حضور زارع در محل تجمع همراه بود اما شمار اندکی از نمایندگان جمعیت معترض را به جایگاه نماز جمعه کشاند.
جایی که ارسلان زارع وعده اتصال شبکه آب برازجان به خط کوثر، وارد شدن چندین حلقه چاه کشاورزی به شبکه آب و منظم‌تر شدن عملکرد خط انتقال آب از کازرون به دشتستان را داد و تعهد کرد طی کمتر از دو هفته مشکل آب دشتستان به طور کامل حل و آبرسانی شبکه انتقال آب دشتستان به روند منظم یک روز در میان باز خواهد گشت. فریاد دادخواهی دشتستانی‌ها آنچنان بود که استاندار بوشهر را هم ناچار به واکنش کرد و وی در تماس با فرماندار و در حالی که صدایش از بلندگوی مصلا پخش می‌شد قول داد مشکل آب دشتستان را در کمتر از یک هفته حل خواهد کرد. سخنی که این سوال را در سطخ افکار عمومی مطرح کرد که: آیا بحران آب دشتستان در یک هفته قابل حل بوده و به مدت پنج سال دست‌نخورده باقی مانده است؟؟

جلسه ارسلان زارع با تعدادی از معترضان تمام شد اما تجمعات پراکنده مردم در برازجان طی شب‌های متوالی ادامه یافت. حضور تمام‌وقت تعداد زیادی از فعالان اجتماعی و مدنی برازجان در صحنه خدمت‌رسانی به شهروندان و انتقال آب با تانکر به خانه‌های مردم با همکاری فعالان اجتماعی و نیروی انتظامی، سپاه و پرسنل زحمتکش آبفای دشتستان سبب شد کمی از التهابات موجود در برازجان کاسته شود اما برگزاری نشست دیگری در روز سه‌شنبه 19 تیر در مصلای نماز جمعه برازجان به دعوت امام جمعه و با حضور شاپور رجایی، مدیرعامل آب منطقه ای بوشهر، کیقباد یاکیده مدیرعامل آب و فاضلاب استان، زارع فرماندار دشتستان، بردستانی، رئیس آبفای دشتستان و شماری از دیگر مسوولان دوباره حاشیه‌ساز شد.

حواشی این نشست از آنجا آغاز شد که یاکیده به محض حضور در پشت تریبون و مواجه شدن با اعتراضات شدید مردم و فعالان اجتماعی همه مشکلات مدیریت پرحاشیه و ضعیف خود در آبفا را نادیده گرفت و در ابتدای سخنانش با بیان این جمله که «بعضی‌ها به عنوان فعال اجتماعی برای این‌که فقط دیده شوند –نمی‌دانم «کم دارند» که می‌خواهند دیده شوند؟- برای این‌که فقط دیده شوند یک چیزهایی را بدون اطلاعات کارشناسی به خورد ما می‌دهند...» باعث ایجاد تنش دوباره‌ای و واکنش تندی از سوی حاضران در نشست و پس از آن شهروندان و کاربران فضای مجازی شد. این سخنان تنش‌آفرین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بوشهر که چیزی نمانده بود باعث اتفاقات ناخوشایندی شود اگرچه با خویشتنداری شهروندان برازجانی همراه شد اما به همین‌جا ختم نشد و وقتی برازجانی‌ها خواستار احداث آبشیرین‌کن برای تامین آب دشتستان شدند، با این توجیه که «آبشیرین‌کن یعنی وابستگی به امریکا و اسرائیل!» زمینه را برای ایجاد تنش دوباره فراهم کرد. ایجاد تنش در نشستی که با سخنان سنجیده مسوولان می‌توانست باعث تلطیف فضا و قوت قلب شهروندان دشتستانی‌ای شود که روزهای سخت و طاقت‌فرسایی را پشت سر گذاشته‌اند.

حالا یک هفته از تجمع بزرگ دشتستانی‌ها در اعتراض به بحران آب و بی‌کفایتی مسوولان می‌گذرد. شرایط به اندازه قبل بحرانی نیست اما دشتستان همچنان از تشنگی رنج می‌کشد.
وعده یک هفته‌ای عبدالکریم گراوند نتوانسته بحران آب دشتستان را به سرانجام مطمئنی برساند اما مردم صبور و نجیب دشتستان همچنان چشم‌انتظار اتفاق مثبتی هستند که بار سنگین بی‌آبی را از دوش‌های خسته و نفس‌های به شماره افتاده‌شان بردارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: