bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۱۹۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۷ - ۲۷ تير ۱۳۹۷
کارشناس داوری در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
جام جهانی 2018 روسیه با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش به پایان رسید. در طول این مسابقات ما در مورد روند برگزاری بازی‌ها، تجربیاتی که این مسابقات به ما داد و مسائل مربوط به داوری گزارش‌های مختلفی نوشتیم.
بامداد جنوب- علی تنگستانی:
جام جهانی 2018 روسیه با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش به پایان رسید. در طول این مسابقات ما در مورد روند برگزاری بازی‌ها، تجربیاتی که این مسابقات به ما داد و مسائل مربوط به داوری گزارش‌های مختلفی نوشتیم. امروز در بخش سوم و نهایی برای بررسی عملکرد داوران جام جهانی به‌سراغ کارشناس داوری استان، آقای استادزاده رفتیم که ببینیم در نهایت داوران در جام جهانی 2018 توانسته‌اند نمره قبولی کسب کنند یا خیر؟

به‌نظر می‌رسد که از نظر قضاوت و قوانین داوری، جام جهانی 2018 نسبت به سال‌های گذشته تفاوت‌های چشمگیری داشته است. نظر شما چیست؟
قوانینی که فیفا در این سال‌ها تعیین کرده است باعث شده سطح داوری جام جهانی 2018 نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر شود. چهار سال قبل خطاهایی که در محوطه جریمه رخ می‌داد قوانین متفاوتی برای جریمه بازیکن برقرار بود ولی حالا به داور گفته شده اگر بازیکن خطاکننده بی‌احتیاطی کرده باشد نباید به او کارت بدهید، چراکه پنالتی خودش بزرگ‌ترین جریمه است. همچنین قبلا وقتی بازیکنی در موقعیت گل صد درصد قرار می‌گرفت و روی او خطا انجام می‌شد، داور آن بازیکن را اخراج می‌کرد ولی در قوانینی که در سال 2018 به ثبت رسیده ما تفاوت‌های زیادی را مشاهده کرده‌ایم و دیگر داور به‌طور مستقیم کارت قرمز نخواهد داد بلکه در حالت‌های خاصی این کار را انجام می‌دهد. همین مسائل باعث شد تیم‌های حاضر در جام جهانی با احتیاط بیشتری در محوطه جریمه خود بازی کنند و خطایی انجام ندهند. 

همچنین باید گفت آمدن ویدئوچک سبب شد درصد اشتباه بازیکنان در محوطه جریمه کاهش یابد. الان اگر فینال امسال را دیده باشید، برای اولین‌بار در چند سال اخیر است که فینال جام جهانی شش گل دارد و این بدان معنی است که تیم‌ها پذیرفته‌اند که فیفا به‌دنبال بازی جوانمردانه و البته زیباست. به هر حال تماشاگر گل می‌خواهد و به همین دلیل است که تغییرات فیفا باعث شده جام جهانی پرگلی را تجربه کنیم. باید گفت داوران از نظر بدنی در وضعیت خوبی قرار داشتند و از طرفی دیگر این تغییرات باعث شد آنها پیشرفت بیشتری داشته باشند. 
همچنین باید گفت در حالی که انتظار می‌رفت که ویدئو چک تا حدودی از لذت فوتبال بکاهد اما همین که حق به حق‌دار می‌رسید بسیار تاثیرگذار بود. این تکنولوژی باعث شد تا تیم‌ها در محوطه جریمه و بیرون از آن کمتر مرتکب خطا شوند. در مجموع تغییرات فیفا در جام جهانی 2018 تاثیر مثبت داشت. 
یکی دیگر از مسائلی که این روزها مطرح می‌شود، شروع مجدد تیم‌ها بعد از زدن گل است. می‌خواهم در این مورد توضیحاتی به ما بدهید.
به هر حال ما چند نوع شروع مجدد داریم، از شروع بازی در نیمه اول، دوم و پس از گل تا شروع مجدد مثل کرنر و خطا. اما حرف ما در شروع پس از گل است که متاسفانه در این موضوع اطلاعات کافی به گوش شنوندگان نرسانده‌اند. برای شروع مجدد پس از گل باید هفت‌ بازیکن تیم زننده گل (که یکی از آنها باید دروازه‌بان باشد) در زمین خود حضور داشته باشد. به‌خاطر همین مساله وقتی که تیم‌ها گل می‌زنند و در زمین خود شروع به شادی می‌کنند یکی از بازیکنان آنها در زمین حریف می‌ماند تا آن تیم نتواند بازی را شروع کند و باید گفت که این بر اساس قوانین فیفاست اما اگر این اتفاق رخ ندهد و هفت بازیکن در زمین خود باشند و بقیه بازیکنان در بیرون از زمین مسابقه حضور داشته باشند، تیمی مقابل می‌تواند بازی را شروع کند. 

آقای فغانی در حالی که شایسته حضور در فینال مسابقات بود، قضاوت بازی رده‌بندی را بر عهده گرفت. نظر شما در مورد این تصمیم چیست؟
این داور خوب کشورمان، چهار سال پیش به‌عنوان داور چهارم در جام جهانی شرکت کرد و تجربه کسب کرد. این مساله باعث شد تا او در جام جهانی امسال با آمادگی کامل در مسابقات حاضر شود و عملکرد خوبی از خود به جای بگذارد. به هر حال یک پای فینال آقای فغانی بود ولی به‌نظر من از آنجا که ایشان قبلا دو فینال مهم را تجربه کرده بود سخت بود که این فینال را به او بدهند. به هر حال این موضوع ممکن بود برای فیفا حاشیه‌های داشته باشد. البته بعضی‌ها می‌گویند که قضاوت برای فرانسه در یک هشتم نهایی جام در انتخاب نکردن او تاثیر زیادی داشته است ولی من خیلی موافق این موضوع نیستم. به هر حال در بازی رده‌بندی، آقای فغانی با قاطعیت تمام قضاوت کرد و خدا را شکر بدون کوچک‌ترین اشتباهی خاصی مسابقات را به پایان رساند. او در مجموع در پنج بازی از جام جهانی حضور داشت که این مایه افتخار برای جامعه داوری کشورمان است. امیدوارم در آینده از تجارب این داور بزرگ کشورمان در کلاس‌های داوری استفاده کنیم. 

در نهایت از 10، به سطح داوری مسابقات چه نمره‌ای می‌دهید؟
من از 10 نمره 9/3 را می‌دهم. به‌طور کلی می‌توان گفت که قضاوت‌های خوبی را در طول جام جهانی مشاهده کردیم. مطمئنم در آینده این عملکرد بهتر هم خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: