bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۱۹۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۸ - ۲۷ تير ۱۳۹۷
افزایش نقدینگی در ایران و جذب نشدن آن در بخش‌های مناسبی دردسرهایی برای اقتصاد ایجاد کرده که با توجه به روند افزایشی آن، اعضای اتاق بازرگانی در این‌باره هشدار داده‌ و می‌گویند که اگر خرج کردن برای هزینه‌های جاری کشور ادامه یابد، سهم نقدینگی در سبد اقتصاد بسیار بیشتر می‌شود که پیامد آن تورم است.

باوجود افزایش ۲۲ درصدی نقدینگی و ادامه روند آن به‌طوری‌که روزی هزار میلیارد تومان هم به حجم آن اضافه می‌شود، برنامه‌ای هدفمند برای جذب این میزان پول‌ سرگردان نیست در حالی که اقتصاد کشور با مشکلاتی مواجه و برای بازارهای طلا و ارز تقاضای کاذب و حباب قیمتی به بار آورده است و باعث گلایه کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار شده تا جایی که روز گذشته رئیس اتاق بازرگانی تهران به میزان نقدینگی هشدار داد و آن را برای اقتصاد کشور خطرناک‌تر از نوسانات ارزی عنوان کرد.
به گفته خوانساری، نقدینگی یکی از مشکلات اقتصاد ایران است که هر روز دیر پرداختن به حل آن، آفات زیادی به اقتصاد می‌زند اما در خصوص علت افزایش نقدینگی، دست‌اندرکاران بازار نظرات مختلفی دارند و می‌گویند تاکنون الگوهای اقتصادی مناسبی برای جذب آن تعریف نشده است. برخی، سودهای کم بانکی را علت افزایش نقدینگی می‌دانند و برخی دیگر مشکلات تولید و خروج سرمایه از بخش صنعت و تولید را.

راهکارهایی که برای جذب پول‌های سرگردان و نقدینگی موجود در بازار مطرح می‌شود، در شرایط فعلی عمدتا افزایش سودهای بانکی را نشانه گرفته، چراکه به‌زعم کارشناسان در حال حاضر شرایط تولید برای جذب آن فراهم نیست، پس تا زمانی که زیرساخت‌ها فراهم شود و واحدهای تولیدی کوچک و متوسط که اکنون در حاشیه هستند، زیربنای اقتصاد قرار گیرند باید با افزایش سودهای بانکی پول‌های سرگردان را از بازار جمع کرد تا بازار ارز و طلا از نوسان نجات یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر: