bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۲۰۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۲۹ تير ۱۳۹۷
نهمین جشنواره استانی مشاعره دانش‌آموزی رضوی به کار خود پایان داد؛
قلبی شكست و دور و برش را خدا گرفت/ نقاره می‌زنند مریضی شفا گرفت/ دیدی كه سنگ در دل آیینه آب شد؟/ دیدی كه آب حاجت آیینه را گرفت؟/ خورشیدی آمد و به ضریح تو سجده كرد/ اینجا برای صبحِ خودش روشنا گرفت/ پیغمبری رسید در این صحن غرق نور/ در هر رواق خلوت غار حرا گرفت/ از آن طرف فرشته‌ای از آسمان رسید/ پروانه‌وار گشت و سلام مرا گرفت/ زیر پرش نهاد و به سمت خدا پرید/ تقدیم حق نمود و سپس ارتقا گرفت/ چشمی كنار این همه باور نشست و بعد..
بامداد جنوب - الهام بهروزی:
«قلبی شكست و دور و برش را خدا گرفت/ نقاره می‌زنند مریضی شفا گرفت/ دیدی كه سنگ در دل آیینه آب شد؟/ دیدی كه آب حاجت آیینه را گرفت؟/ خورشیدی آمد و به ضریح تو سجده كرد/ اینجا برای صبحِ خودش روشنا گرفت/ پیغمبری رسید در این صحن غرق نور/ در هر رواق خلوت غار حرا گرفت/ از آن طرف فرشته‌ای از آسمان رسید/ پروانه‌وار گشت و سلام مرا گرفت/ زیر پرش نهاد و به سمت خدا پرید/ تقدیم حق نمود و سپس ارتقا گرفت/ چشمی كنار این همه باور نشست و بعد/ عكسی به یادگار از این صحنه‌ها گرفت/ دارم قدم‌قدم به تو نزدیك می‌شوم/ شعرم تمام فاصله‌ها را فرا گرفت/ دارم به سمت پنجره‌فولاد می‌روم/ جایی كه دل شكست و مریضی شفا گرفت» (رحمان نوازنی).

نهمین جشنواره مشاعره دانش‌آموزی استانی رضوی روز گذشته پذیرای کودکان، نوجوانان و جوانان دلداده اهل بیت (ع) به‌ویژه امام رضا (ع) بود. این جشنواره یکی از بخش‌های جشنواره ملی مشاعره رضوی را تشکیل می‌دهد که هر ساله با حضور چشمگیر دانش‌آموزان از سراسر استان بوشهر برگزار می‌شود و فضایی روحانی و روح‌فزا را برای مخاطبانش می‌آفریند. هرآنچه در این محفل شعری می‌بینید، همه از عشق و معرفت نشات می‌گیرد و لطافت ذوق و مناعت طبع شرکت‌کنندگان آن را نمایان می‌سازد. این جشنواره با قرائت روحنواز آیاتی چند از کلام‌الله مجید و طنین‌اندازی سرود جمهوری اسلامی ایران در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آغاز شد. اجرای این برنامه برعهده غلامرضا ابراهیمی، شاعر هم‌استانی بود که او در بخش نخست برنامه، از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهری برای ایراد سخنرانی دعوت کرد.

جشنواره مشاعره رضوی به درخت تنومندی تبدیل شده است
دبیر نهمین جشنواره استانی مشاعره رضوی در آیین پایانی نهمین جشنواره استانی مشاعره رضوی گفت: جشنواره مشاعره استانی یکی از برنامه‌های جذاب در حوزه کودک و نوجوان است که هر ساله کودکان با اشتیاق فراوان در این برنامه شرکت می‌کنند. خوشبختانه این جشنواره با پشت سر گذاشتن ٩ دوره به یک درخت تنومندی تبدیل شده که هر ساله با توجه به کیفیت بالای آن، مشاعره‌کنندگان کودک و نوجوان موفقی را به کشور معرفی می‌کند. 

حمیده ماحوزی در ادامه با بیان این‌که علاقه و ارادت به امام رئوف در هر مکان و از هر جا امکان‌پذیر است و حضور شما در این برنامه نشان از خلوص نیت شما به اهل بیت نبوت و ائمه اطهار (ع) دارد، افزود: در مرحله نخست این جشنواره ١١٠ کودک و نوجوان نام‌نویسی کردند که در نهایت 49 شرکت‌کننده با داوری صدیقه مزارعی‌زاده که به‌صورت تلفنی و با نهایت حساسیت و دقت صورت گرفت، برای رقابت در مرحله نهایی معرفی شدند.
وی در پایان از اداره‌کل آموزش و پرورش استان بوشهر به‌دلیل همکاری و تعامل خوبی که با دبیرخانه جشنواره استانی مشاعره دانش‌آموزی رضوی داشت، تشکر و قدردانی کرد. 

از این‌رو، مرحله پایانی این رویداد ادبی با شرکت 49 دانش‌آموز در قالب شش گروه با داوری مرضیه معصومی، زهرا معصومی، عبدالله رئیسی و صدیقه مزارعی‌زاده برگزار شد. در حاشیه این جشنواره با یکی از اعضای هیات داوری گفت‌وگو کردیم. عبدالله‌رئیسی، شاعر، پژوهشگر و منتقد ادبی هم‌استانی که دانش‌آموخته رشته ادبیات و زبان فارسی در مقطع دکتری است، در خصوص میزان آمادگی شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره به بامداد جنوب گفت: این جشنواره یک رقابت دانش‌آموزی است و در نهایت یکی از آنها برای حضور در جشنواره ملی مشاعره رضوی که دبیرخانه آن در بوشهر قرار دارد، انتخاب می‌شود. دانش‌آموزان حافظه بسیار خوبی دارند، از این‌رو، آمادگی مناسبی برای حضور در این‌گونه از جشنواره‌ها دارند؛ البته باید اعتراف کرد که مربیانشان هم روی آنها بسیار خوب کار کرده بودند تا جایی که آمادگی‌ آنها از سال‌های قبل بیشتر بود و فاصله رقابت‌ها بسیار نزدیک بود؛ این موضوع کار ما داورها را سخت کرده است. 

وی در ادامه با بیان این‌که در این جشنواره، دانش‌آموزان از همه شهرستان‌های استان حضور داشتند که در قالب شش گروه با یکدیگر به رقابت پرداختند، افزود: از هر گروه یک نفر برگزیده شد و در نهایت از این شش نفر منتخب، یک نفر به مشاعره ملی راه پیدا خواهد کرد. انتخاب میان ۴۹ نفری که در این جشنواره شرکت کردند، واقعا کار دشواری است. با این حال، امیدواریم که امروز گزینش داوری با نهایت دقت به پایان برسد و نفر اول انتخاب شود. خوشبختانه از نکات برجسته جشنواره امسال این بود که هیچ اعتراضی نسبت به داوری انجام نشده است.

رئیسی با تاکید بر این‌که یکی از مهم‌ترین ویژگی این دوره، این بود که ما هیچ بیت شعر غیر رضوی از دانش‌آموزان نشنیدیم، آنها با حافظه‌ای که سرشار از ادبیات رضوی است در این جشنواره شرکت کردند، تصریح کرد: در حقیقت این جشنواره یک کانال مناسب است برای وصل‌کردن دانش‌آموزان به ادبیات رضوی. دانش‌آموزان پس از یافتن و حفظ کردن ابیات مربوط به امام رضا (ع)، آن را به نوعی با درون خودشان گره می‌زنند و سعی می‌کنند با تاسی از این ابیات، سیره و سلوک امام رضا (ع) را در زندگی خودشان لحاظ ‌کنند. این نوع از رقابت‌ها در واقع یک نوع تیپ‌سازی و شخصیت‌سازی است؛ یعنی محتوای این ابیات خواه ناخواه به زندگی این دانش‌آموزان جهت خاصی می‌دهد. از این بابت باید به این مجموعه تبریک گفت؛ چراکه کار بسیار بزرگی است و خوشحالیم که بخش ملی این جشنواره را هر ساله در استان‌مان پذیرا هستیم. 

داور نهمین جشنواره استانی مشاعره دانش‌آموزی رضوی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا شما همچون سعید بیابانکی خواهان ابتکار و نوآوری در نحوه برگزاری این جشنواره که به‌صورت سنتی یا همان بیت‌خوانی برگزار می‌شود، هستید، گفت: تا رسیدن به ایده‌آل آقای بیابانکی و ایجاد یک شرایط جدید و روشمند، به‌طور قطع یک فاصله زمانی نیاز داریم. تا زمانی که بخواهیم به آن فاصله زمانی برسیم، دانش‌آموزان با همین روش معمول کار کنند، بهتر است، چراکه با آن انس و خو گرفته‌اند. از طرف دیگر، مخاطبان هم با این ذهنیت می‌آیند که روش مشاعره به سبک معمول باشد و از این طریق لذت ببرند. از این‌رو، تغییر دادن این روش هم به زمان و هم به فرهنگ‌سازی، چه از سوی مخاطب و چه از سوی شرکت‌کنندگان نیاز دارد. من فکر می‌کنم به آن زمان خواهیم رسید اما همان‌طور که اشاره کردم این مهم زمان‌بر است!

آقا یه کلوم بگو/ عبد پشیمون نمی‌خوای
پس از پایان مرحله نخست، شش نفر با رای هیات داوران به مرحله نهایی راه یافتند که عبارت بودند از: مهسا ظلی‌پور، علی میرزایی، فاطمه کاظمی، سارا راستی‌سملی، امیرعلی عابدی و مهدا فخرایی. فرصت را غنیمت شمردیم با دو نفر از این افراد گفت‌وگو کردیم. علی میرزایی، شرکت‌کننده نوجوانی بود که از دیّر در این رقابت شرکت کرده بود، جثه ریز وی سخت خودنمایی می‌کرد و با رویی باز درخواست مصاحبه ما را پذیرا شد. البته پیش از این‌که من سوالی از او بپرسم، اجازه گرفت که سخنش را با بیت شعری محلی در وصف امام هشتم آغاز کند و خیلی شیرین و دلنشین این بیت را خواند: «مُم همو پارسالیم/ فقط یه خورده پیر شدم/ آقا یه کلوم بگو/ عبد پشیمون نمی‌خوای». 

میرزایی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چند دوره است که در این جشنواره حضور دارید، به بامداد جنوب گفت: سومین دوره است که در این جشنواره شرکت می‌کنم خیلی خوشحالم که به مرحله نهایی جشنواره راه یافته‌ام. خدا را شکر جشنواره امسال در سطح خوبی برگزار شده است. 
این مشاعره‌کننده که 10 سال دارد و کلاس چهارم ابتدایی را پشت سر گذاشته است، در پایان با بیان این‌که حدود ششصد بیت در وصف امام رضا (ع) از حفظ دارم که در این راه پدر و مادرم مرا بسیار تشویق می‌کنند، افزود: از شش سالگی حفظ شعر را شروع کردم و خیلی دوست که برگزیده جشنواره مشاعره رضوی شوم و به مشهد مقدس برای زیارت امام رضا (ع) بروم. 

عنایت ائمه در هنگام شعرخوانی حس می‌کنم
فاطمه کاظمی دیگر شرکت‌کننده‌ای بود که از بندر دیّر در این رویداد حاضر شده و توانسته به مرحله نهایی راه یابد، با وی نیز به گفت‌وگو نشستیم. این بانوی نوجوان با بیان این‌که سومین دوره است که در جشنواره استانی مشاعره دانش‌آموزی رضوی شرکت می‌کند، در خصوص سطح جشنواره در این دوره به بامداد جنوب گفت: امسال بسیار رقابت‌ها تنگاتنگ بود و برای خودم باورپذیر نبود که بتوانم تا مرحله پایانی برسم. خوشحالم که برای نخستین‌بار موفق شدم جزء ۶ نفر نهایی باشم و در این بخش با رقیبانم به رقابت بپردازم.
وی در ادامه با اشاره به این‌که تعداد شعرهایی که از حفظ دارم، قابل شمارش نیست، افزود: تنها دلیلی که برای حضور در این جشنواره دارم، این است که برای امام رضا (ع) شعر بخوانم؛ امیدوارم که امام رضا (ع) از من خرسند باشد. خیلی دوست دارم که برگزیده جشنواره شوم. البته امیدوارم مقامی را کسب کنم که شایسته آن باشم و همچنین بتوانم یک بار دیگر به حرم امام رضا (ع) بروم و از ایشان تشکر کنم. 

این بانوی مشاعره‌کننده در پایان با بیان این‌که حضور در جشنواره‌های این‌چنینی بدون‌شک موجب پیوند بیش از پیش ما به ائمه اطهار به‌ویژه امام رضا (ع) می‌شود، افزود: در واقع همان لحظه‌ای که شعر می‌خوانیم نزدیکی خاصی به این بزرگواران پیدا می‌کنیم که فکر می‌کنم در نتیجه عنایت ویژه‌ این بزرگواران به ماست؛ این یک حس ناب است که بتوانیم از این طریق به ائمه به خصوص امام رضا (ع) نزدیک شویم.
در پایان یادآوری می‌شود، مهدا فخرایی، نوجوان دیّری پس از رقابت با ٤٨ نفر به‌عنوان نفر اول نهمین جشنواره مشاعره دانش‌آموزی استانی رضوی معرفی شد. با این اوصاف، این جشنواره که همزمان با دهه کرامت در بوشهر برگزار شد، با معرفی برگزیده این دوره به کار خود پایان داد.

نام:
ایمیل:
* نظر: