bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۲۰۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۹ - ۲۹ تير ۱۳۹۷
احتمال حذف ارز مسافرتی به مسافران هر روز بیشتر شده و در این حالت هنوز مشخص نیست که اگر قرار باشد پرداخت ارز رسمی قطع شود چه سیاستی جایگزین آن خواهد شد اما بعید نیست که در زمره ارزهایی قرار گیرد که در بازار ثانویه و به گروه سوم کالایی پرداخت می‌شود.
حدود سه ماه گذشته که سیاست جدید ارزی دولت برای ساماندهی بازار ارز اجرائی شده مسافران نیز برای دریافت ارز شامل شرایط جدیدی شدند. به‌طوری که برای مسافران حداکثر مبلغ هزار دلار در نظر گرفته شد که برای کشورهای هم‌مرز و مشترک‌المنافع به ۵۰۰ دلار می‌رسد اما با توجه به این‌که دلار اختصاص یافته به مسافران حدود چهار هزار و ۳۰۰ تومان بوده و با قیمت بازار آزاد که تا بیش از هشت هزار تومان معامله می‌شود اختلاف قابل توجه‌ای وجود دارد، همین امر موجب ایجاد فعالیت‌های دلالی و فروش ارز دریافتی بابت سفر در بازار شده است.

با این حال برخی خبرها از این حکایت دارد که ممکن است به‌زودی پرداخت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به مسافران متوقف شود اما در این حالت این‌که باید مسافر ارز مورد نیاز خود را از چه محلی تامین کند جای سوال خواهد بود. از سویی این موضوع وجود دارد که بازار آزاد ارز را دولت و بانک مرکزی به رسمیت نمی‌شناسد و هرگونه معامله‌ای در آن قاچاق محسوب می‌شود. در این حالت ورود مسافر به بازار وقتی که بانک مرکزی تامین‌کننده ارز آن نخواهد بود به‌نوعی انجام کاری قاچاق از سوی او محسوب شده و البته اگر راهکاری برای مسافر تعیین نشود این اقدام بانک مرکزی به معنی تشویق مسافر به انجام امری قاچاق و ممنوعه خواهد بود.

اما به‌طور حتم حذف ارز مسافرتی بدون در نظر گرفتن محلی برای تامین آن انجام نخواهد شد، هر چند در حالی که هنوز موضوعی مشخص و نهایی نشده، برخی خبرها از این حکایت دارد که تامین ارز مسافران نیز در بازار ثانویه ارزی احتمالا انجام خواهد شد. از این‌رو اگر قرار باشد تامین ارز مسافران در بازار ثانویه انجام شود هزینه آنها در مقایسه با ارز ارزان‌تری که این روزها دریافت می‌کند بالا خواهد رفت.
گفتنی است،  بانک مرکزی طی حدود سه ماه گذشته بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از بابت سفرهای خارجی پرداخت کرده که مورد انتقاد کارشناسان قرار دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: